ازدواج موقتخانواده

ازدواج موقت در آیات و روایات

خدای تعالی در مورد ازدواج موقت می‌فرماید:《فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن》 در بین همه مسلمانان در اصل مشروعیت ازدواج موقت خلافی نیست، چنان که بین همه مفسرین خلافی نیست که مراد از آیه شریفه ازدواج موقت می‌باشد.

بنیاد وکلا ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی در خصوص امور خانواده نظیر وکیل ازدواج موقت می‌باشد.

عقاید شیعه در خصوص مشروعیت ازدواج موقت یا متعه

خلاف در استمرار مشروعیت آن تاکنون است، شیعه اعتقاد دارد که استمرار دارد و مذهب اهل بیت همین است و اخبار مشروعیت متعه از آن حضرات علیهم السلام (ابن عباس و ابن مسعود و ابی بن کعب) به حد تواتر رسیده است.

دیگر مذاهب اسلامی ادعا می‌کنند که منسوخ شده ولی ثابت نگشته است و روایاتی دارند که با هم متناقض هستند از جابر بن عبدالله انصاری، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود به ما روایت شده که حکم متعه منسوخ نشده است.

در صحیح مسلم با اسنادش از آن‌ها از عطا روایت شده که جابر بن عبدالله از زیارت عمره آمده بود در منزل وی بودیم مردم از وی سئوالاتی کردند و یکی از سئوالات درباره متعه بود جابر گفت: بلی ما در زمان رسول خدا، و در زمان ابوبکر و عمر متعه می‌کردیم.

در این باره در بین عامه و خاصه روایت مشهوری از عمر بن خطاب وجود دارد که گفت: دو متعه در زمان حضرت رسول اکرم حلال بودند و من از آن‌ها نهی می‌کنم و هر کس آن‌ها را انجام دهد مجازات خواهم کرد.

روایت فوق دلالت دارد که نسخ در زمان رسول الله صورت نگرفته و اگر چنین بود عمر آن را به خود نسبت نمی‌داد، و این عمل اجتهاد در برابر نص خدا و نص رسول خدا است و این تشریع از نزد خود او است و به خود او بر می‌گردد، زیرا تشریع تنها از ناحیه رسول خدا است که از خدای تعالی اخذ می‌کند.

در صحیح ترمذی آمده که مردی از اهالی شام از ابن عمر از متعه سوال کرد جواب داد حلال است، آن مرد اظهار داشت پدرت نهی کرده است ابن عمر جواب داد اگر فکر می‌کنی پدرم از آن نهی کرده و رسول خدا آن را مباح دانسته آیا سنت آن حضرت را رها می‌کنی و از گفته پدرم پیروی می‌کنی؟

و شعبه از حکم بن عتیبه که از بزرگان اهل سنت و جماعت است نقل کرده که از او از آیه《فما استمتعتم  به منهن》سوال کردم و گفتم: آیا منسوخ شده است جواب داد: نه؛ سپس حکم بن عتیبه گفت علی بن ابی طالب می‌گوید:《لولا ان عمر نهی عن المتعه ما زنی الا شقی》اگر عمر از ازدواج موقت نهی نمی‌کرد جز آدم بد زنا نمی‌کرد.

ثبت ازدواج موقت

نحوه جاری کردن عقد متعه و شرایط و جزئیات آن

عقد ازدواج، مانند دیگر عقدهای لازمه به لفظ ایجاب و قبول نیاز دارد.

هم لفظ ایجاب و هم لفظ قبول باید به قصد انشاء و به لفظ ماضی باشد، ولی یکی بودن لفظ ایجاب با لفظ قبول شرط نیست. عقد به غیر زبان عربی جایز نیست مگر در ناچاری، آدم لال چه در ایجاب و چه در قبول با اشاره عقد می‌بندد.

شرایط عاقد و توکیل به غیر

در عاقد کمال شرط است بنابراین اگر در حال مستی عقد کند باطل می‌باشد و اگر چه بعداز رفع مستی آن را اجازه کند. همچنین مرد و زن جایزند در عقد ازدواج دیگری را وکیل خود کنند.

وکیل زن جایز است او را برای خودش عقد کند اگر اذن وی عمومی باشد، مانند اینکه به او بگوید:به هر کسی که خواستی حتی اگر برای خودت باشد عقدم کن، یا اینکه اذن خاص دهد، جایز است از طرف زن و مرد وکیل باشد.

در این صورت می‌گوید:《زوجت موکلتی فلانه موکلی فلان》و می‌گوید:《قبلت》یا《قبلت النکاح 》یا《قبلت التزویج》.

عقد ازدواج به صورت فضولی ایرادی ندارد و موقوف به اجازه کسی است که عقد مربوط به او بوده است در صورتی که اهلیت داشته باشد یا ولی او اجازه دهد.

ایجاب متعه به این صورت است که بگویی:《انکحتک او زوجتک او متعتک‌》و آن را با مدت کاملا تعیین شده و با ذکر اجرت معلوم به وزن، پیمانه، تعداد و قابل مشاهده همراه کنی خواه اندک باشد و خواه زیاد، و قبول آن نیز به همان نحو است.

متعه در میان ادیان مختلف

متعه یا همان ازدواج موقت عدد معینی ندارد، و متعهخانم های یهودی و مسیحی و زرتشتی نیز جایز و صحیح است.

مهر در ازدواج موقت یا متعه

سوالی که در اینجا از وکیل آنلاین ما مطرح می‌شود آن است که چه چیزی را می‌توان مهریه زوجه  تعیین کرد؟

در پاسخ باید گفت هر چیزی قابل تملک باشد و اگر چه اندک می‌تواند مهریه باشد. همچنین تعلیم سوره‌ای از قرآن یا تعلیم حرفه‌ای یا  علم چیزی از واجبات یا مباحات نیز می‌تواند مهریه شود.

هر گاه مرد مدت را قبل از دخول ببخشد، نصف مهر را باید بپردازد.

هر گاه زن در مدت خللی وارد آورد اجرت آن از گردن مرد ساقط می‌شود، و هر گاه به اختیار در قسمتی از مدت خلل وارد کند خواه قبل از دخول و خواه بعد از آن به نسبت مدت از دست رفته از مقدار اجرت بر می‌دارد.

ازدواج موقت یا متعه

طلاق و ابطال نکاح و شروط ضمن عقد در متعه

هر گاه مرد در مدت خلل وارد سازد نکاح باطل می‌شود.

همچنین مشاوره حقوقی تلفنی می‌گوید:

  • هر گاه معلوم شود که عقد فاسد بوده و دخول هم صورت گرفته در هر حال مهر المثل باید پرداخت شود.
  • هر کاری را که جایز است می‌تواند در عقد شرط کند مثلا یک دفعه، یا یک شبانه روز یا به دفعات.
  • در متعه طلاق واقع نمی‌شود زیرا با تمام شدن مدت یا با بذل زوج از او جدا می‌شود، و ایلاء نیز در آن واقع نمی‌شود زیرا آن نیز مانند طلاق است و ظهار در آن صورت می‌گیرد.

مدت عده در متعه

عده متعه پس از دخول و بعد از انقضای مدت یا بذل بقیه دو بار حیض دیدن است، خانمی که یائسه باشد، چهل و پنج روز عده می‌گیرد. اگر زوج در مدت متعه بمیرد عده آن همان عده وفات در شوهر دائمی است یعنی چهار ماه و ده روز، و کنیز نصف مدت را عده می‌گیرد.

زن حامله مثل دائمی طولانی ترین مدت را عده می‌گیرد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی ازدواج موقت می‌توانید از متخصصین بنیاد وکلا استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا