طلاق

احضاریه طلاق چیست؟

طلاق که در نهایت منجر به جدا شدن زن و مرد می‌شود، دارای تشریفات خاصی است و آن دسته از زوجینی که به دنبال جدا شدن هستند، باید روال قانونی طلاق را انجام دهند. در هر صورت لازمه رسیدگی به تقاضای طلاق زن و شوهر این است که دادخواست طلاق به دادگاه ارائه شود.

جهت رسیدگی به دادخواست طلاق، دادگاه از خوانده دعوا دعوت به حضور در جلسه دادرسی نموده که از طریق احضاریه طلاق این کار انجام می‌‌شود.

در طلاق‌های یک طرفه ممکن است که طرف خوانده دعوا از این که طرف دیگر علیه او اقدام به طرح دعوا طلاق کرده است، اطلاع نداشته باشد. در هر صورت مرجع قضایی طبق رویه مرسوم در رسیدگی به تمام پرونده‌ها از طرف مقابل دعوا می‌خواهد که در دادگاه حضور داشته باشند.

دادگاه با ابلاغ احضاریه به خوانده که ممکن است که زوج یا زوجه باشد، او را دعوت به حاضر شدن در جلسات دادگاه می‌کند.

الزامی برای آن که خوانده دعوا در دادگاه طلاق حضور پیدا کند را ندارد و در هر صورت طبق رویه قضایی به وسیله احضاریه، طرف مقابل دعوا را احضار به دادگاه می‌کند.

اقدامات لازم بعد از آن که احضاریه طلاق به خوانده دعوا ارسال شد، این است که باید در زمان و مکان تعیین شده حضور پیدا کند. شیوه ارسال احضاریه طلاق به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در هر صورت خوانده از تشکیل جلسه رسیدگی دادگاه طلاق مطلع می‌شود.

لازم به ذکر است که در صورت ارسال احضاریه طلاق و عدم حضور خوانده و وکلای او، حکم صادره از طرف دادگاه به صورت غیابی صادر می‌شود.

صادر شدن حکم غیابی طبق مقررات آیین دادرسی مدنی منوط به این است که اعلام حضوری از طرف خوانده دعوا و نماینده قانونی یا وکلای وی نشده باشد و با توجه به این که احضاریه طلاق برای خوانده دعوا ارسال شده است، عدم حضور او می‌تواند دلیلی برای آن باشد که دادگاه اقدام به صدور رای طلاق کند.

مدت زمانی که برای ارسال احضاریه طلاق در نظر گرفته می‌شود، در تمام شهرهای کشور یکسان نیست و بسته به عوامل مختلفی دارد اما معمولا بین ۱ الی ۳ ماه فرآیند مربوطه طول می‌کشد.

در مورد احضاریه طلاق سوالات مختلفی مطرح می‌شود که در ادامه مطلب ابتدا با احضاریه طلاق آشنا شده و سپس به سایر موضوعات مربوطه در این زمینه می‌پردازیم.

البته که شما می‌توانید همین الان مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی پیرامون موضوع طلاق داشته باشید.

منظور از احضاریه طلاق چیست؟

احضاریه دادگاه در تمامی دعاوی حقوقی وجود دارد و صرفا در مورد طلاق مطرح نمی‌شود. بنابراین در پاسخ به این سوال احضاریه طلاق چیست باید گفت که یک نوع اطلاع رسانی و اعلامیه حضور در جلسات دادرسی طلاق بوده که از طرف دادگاه صادر می‌شود.

کلمه احضاریه برگرفته از حاضر شدن است و با ارسال آن درواقع دادگاه از طرف مقابل دعوا که خوانده است، دعوت می‌کند تا حضور در جلسه رسیدگی داشته باشد. شعبه دادگاه خانواده رسیدگی کننده به پرونده طلاق با ارسال احضاریه، طرف دعوا که می‌تواند شوهر و یا زن باشد را دعوت به حضور می‌کند.

با ارسال شدن برگه احضاریه از طرف دادگاه خانواده و سپس دریافت کردن آن از طرف خوانده، بدین معناست که خواهان، تقاضای طلاق نموده و شعبه دادگاه که رسیدگی به پرونده مزبور را بر عهده دارد، با تعیین وقت رسیدگی و صدور احضاریه، چنین موضوعی را به خوانده دعوا طلاق، اطلاع می‌دهد.

احضاریه دادگاه چه در مورد طلاق و چه سایر دعاوی حقوقی، جنبه الزام آور برای دریافت کننده ندارد اما در هر صورت طبق قانون، دادگاه موظف است که به طرف دیگر دعوا اطلاع رسانی کند.

همان طرفی که دعوا طلاق علیه وی اقامه شده است، با دریافت احضاریه می‌تواند از این موضوع مطلع شود که همسرش تقاضای طلاق به دادگاه داده است.

در هر صورت طرفی که احضاریه طلاق برای او ارسال شده، می‌تواند در دادگاه حضور پیدا کند و یا این که وکیل خود را به دادگاه بفرستد. در هر صورت برای آن که حکم غیابی طلاق صادر نشود، خوانده دعوا باید از هر طریق ممکن اعلام حضور در دادگاه داشته باشد.

طبق قانون، با تقدیم لایحه دفاعیه نیز می‌توان مانع از صدور رای طلاق به صورت غیابی شد.

ابلاغ احضاریه طلاق

مقدمات پیش از صدور احضاریه طلاق

در بخش قبل با احضاریه طلاق آشنا شدیم و گفته شد که دادگاه به وسیله احضاریه طلاق، موضوع دادخواست ارائه شده و همچنین زمان تعیین شده برای حضور در جلسات دادرسی را به اصحاب دعوا، اطلاع رسانی می‌کند.

صدور احضاریه طلاق غالبا در مورد طلاق‌های یک طرفه کارایی دارد و در خصوص طلاقی که با توافق طرفین واقع می‌شود، صدور احضاریه فلسه قانونی ندارد.

در واقع در طلاق توافقی که جدا شدن زن و شوهر با توافق یکدیگر صورت گرفته و به نحوی زوجین از طلاق همدیگر اطلاع دارند، دیگر نمی‌توان گفت که طرفین از موضوع طلاق بی‌اطلاع هستند. در این صورت دادگاه نیز در طلاق دو طرفه، احضاریه طلاق صادر نمی‌کند.

در زمانی که احضاریه طلاق صادر می‌شود، پیش از آن باید یک سری مقدماتی انجام شود تا پرونده طلاق به مرحله رسیدگی در دادگاه برسد. طلاق برخلاف سایر دعاوی خانواده، قبل از آن که دادخواستی تقدیم دادگاه شود، زوجین باید مراحلی را انجام دهند.

از جمله مقدمات پیش از صدور احضاریه طلاق می‌توان به شرکت در جلسات مشاوره و تنظیم دادخواست طلاق و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی نیز اشاره نمود.

مرحله اول در دعاوی طلاق است که درخواست دهنده باید جلسات مشاوره را پشت سر بگذارد و در صورت صدور گواهی عدم امکان انصراف از طلاق، می‌توان برای نگارش متن دادخواست و ثبت آن اقدام نمود.

با انجام فرآیند مربوط به قبل از رسیدگی پرونده طلاق در دادگاه، حال بررسی دادخواست طلاق از طرف دادگاه خانواده شروع شده و در نهایت احضاریه طلاق صادر می‌شود.

صدور احضاریه طلاق قبل از آن که دادگاه جلسه دادرسی را تشکیل دهد، انجام شده و شخص دریافت کننده احضاریه برای آن که حکم غیابی در این زمینه صادر نشود، بهتر است که در دادگاه طبق زمان تعیین شده حضور پیدا کند.

مدت زمان ارسال احضاریه طلاق

یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که مدت زمان ارسال احضاریه طلاق چه قدر است؟ در واقع چه میزان زمانی طول می‌کشد تا دادگاه اقدام به ارسال احضاریه طلاق برای طرف مقابل دعوا کند؟

به طور معمول طرح این سوالات از طرف افرادی ارائه می‌شود که همسر آن‌ها دادخواست طلاق به دادگاه داده و در این صورت به دنبال مدت زمانی هستند تا وقت رسیدگی در دادگاه تعیین شده و در جلسه دادگاه حضور داشته باشند.

در واقع پروسه زمانی دریافت احضاریه طلاق از این جیث برای خوانده دعاوی طلاق، اهمیت دارد که بتوانند برای گرفتن وکیل و تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز، اقدام کنند. اما در هر صورت، مدت زمان ارسال احضاریه طلاق، مقدار ثابت و مشخصی ندارد و در قانون نیز موعد دقیقی تعیین نشده است.

بازه زمانی که جهت ارسال احضاریه طلاق در نظر گرفته می‌شود، طبق رویه قضایی تعیین شده و قانون در این زمینه سکوت کرده است.

از آن جهت که تعداد پرونده‌هایی که در شعب دادگاه‌های خانواده در شهرهای مختلف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، با یکدیگر یکسان نیست، عملا تعیین مدت زمانی که برای ارسال احضاریه طلاق در نظر گرفته می‌شود، در تمام شهرهای کشور یکسان نیست.

در شهرهای بزرگ نظیر تهران که طبعتا تعداد ورودی پرونده به مجتمع‌های قضایی خانواده بسیار زیاد است، مدت زمان ارسال احضاریه طلاق یکسان نیست و در این صورت مدت زمان ارسال احضاریه در این شهرها کمی طولانی می‌شود. اما برای آن که یک بازه زمانی تقریبی را بتوان برای صدور احضاریه طلاق در نظر بگیریم، می‌توان گفت که حدودا بین ۱ الی ۳ ماه به طول می‌انجامد.

در واقع از زمان ثبت دادخواست طلاق حداقل یک ماه طول می‌کشد تا احضاریه دادگاه برای طرفین ارسال شود. البته که بسته به شعب دادگاه‌های خانواده این بازه زمانی ممکن است که تغییراتی داشته باشد.

تصمیم به طلاق

نحوه ارسال احضاریه طلاق

بعد از بررسی مدت زمانی که برای صدور احضاریه طلاق طول می‌کشد، حال لازم است که نحوه ارسال احضاریه طلاق نیز مورد بررسی قرار گیرد. در واقع از دیگر موضوعات مهمی که در این خصوص مورد بحث قرار می‌گیرد، چگونگی ارسال شدن احضاریه طلاق برای همسر درخواست دهنده است.

از دیگر سوالات مطروحه پیرامون احضاریه طلاق، این است در مورد اشخاصی که دادخواست طلاق را به ثبت رسانده‌اند، به منظور آن که اطمینان یابند تا احضاریه برای همسرشان ارسال شده یا خیر.

در واقع درخواست دهنده طلاق تمایل دارد تا همسر او در جلسه دادگاه حضور داشته باشد تا علاوه بر این که درخواست طلاق به اطلاع طرف مقابل رسیده باشد، به نحوی برگزاری جلسه دادگاه در حضور طرفین انجام شود.

نحوه ارسال احضاریه طلاق امروزه با سابق تفاوت‌های زیادی داشته است و قبل از الکترونیکی شدن فرآیند ثبت اوراق قضایی، ارسال ابلاغیه و احضاریه‌های دادگاه به صورت حضوری انجام می‌شد.

در این صورت، درخواست دهنده طلاق، موظف بود تا آدرس دقیق محل سکونت خوانده را وارد می‌کرد تا احضاریه طلاق به همان آدرس ذکر شده، ارسال گردد.

در واقع با ذکر محل سکونت خوانده در دادخواست طلاق، به آدرس درج شده، احضاریه طلاق ارسال می‌گردید. اما با الکترونیکی شدن فرآیند رسیدگی به اوراق قضایی، شیوه ارسال احضاریه طلاق از طریق سامانه عدل ایران انجام می‌شود.

تمام جزئیات مربوطه به ثبت شکایات و دادخواست‌ها و روند رسیدگی به پرونده در دادگاه، از طریق سامانه مزبور صورت گرفته و دیگر نیازی به ثبت فیزیکی احضاریه طلاق نیست. در واقع طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف زن، صدور احضریه دادگاه از طریق سامانه عدل ایران و یا سامانه ثبت الکترونیک قضایی صورت می‌گیرد.

زمانی که یکی از زوجین اقدام به ارائه درخواست طلاق می‌کنند، برای اطلاع طرف دیگر جهت این که خواهان علیه او طرح دعوا طلاق نموده است و به منظور حضور در جلسات دادرسی، احضاریه طلاق به شماره تلفن همسر ارسال می‌شود.

با ارسال پیامک مربوطه به خوانده دعوا طلاق اطلاع داده می‌شود که به سامانه ثنا مراجعه نموده و جزئیات مربوط به پرونده را مشاهده نماید.

در این صورت همسر با مراجعه به سامانه ثنا در قسمت ابلاغیه می‌تواند احضاریه دادگاه را مشاهده نموده و در وقت رسیدگی تعیین شده، حضور در دادگاه داشته باشد.

دلایل حضور در دادگاه طبق احضاریه طلاق

یک سری دلایلی وجود دارد تا برای آن که فردی که احضاریه طلاق برای وی صادر شده است، در دادگاه حضور داشته باشد. در واقع می‌توان گفت که حضور در دادگاه برای طرف دیگر دعوا دارای مزیت‌هایی است و چه بسا با ارائه مدارک و اسناد کافی از صدور حکم طلاق، خودداری کند.

در این صورت اگر احضاریه طلاق برای شما صادر شد، حتما در دادگاه حاضر شوید و به سوالات قاضبی پاسخ بدهید.

در صورتی که طلاق از طرف شوهر باشد، لازمه جدا شدن شوهر از همسر خود این است که تمام حق و حقوق وی پرداخت شده باشد. مهریه، نفقه، اجرت المثل، استرداد جهزیه و شرط تنصیف دارایی شوهر از جمله حقوقی است که زوجه می‌تواند در زمان طلاق آن‌ها را مطالبه کند.

پر واضح است که شوهر حق طلاق دارد و می‌تواند بدون هیچ عذر موجهی از همسر خود طلاق بگیرد، اما طلاق گرفتن شوهر به این راحتی‌ها انجام نمی‌شود و لازم است که پیش از طلاق، اثبات شود که زوجه کلیه حق و حقوق خود را دریافت کرده است.

در این صورت اگر شوهر مهریه زوجه را پرداخت نکرده باشد و در دادگاه ادعای پرداخت مهریه را داشته باشد، زوجه بر اساس احضاریه‌ای که برای او ارسال شده، لازم است تا برای دفاع از حق خود در دادگاه حاضر شود.

حال همین موضوع می‌تواند در طلاق از طرف زوجه نیز مطرح شود. زن برای طلاق از همسر خود نیازمند ارائه دلایل محکمه پسند است و با اثبات دلایل موجه امکان طلاق گرفتن را دارد. حال ممکن است که زوجه یک سری موضوعات خلاف واقع را در دادگاه مطرح کند که منجر به صدور حکم طلاق شود. در این صورت شوهر با حضور در دادگاه می‌تواند ادعای زوجه را انکار کند.

به طور مثال در دعوا طلاق، زوجه مدعی این است که شوهر نفقه او را پرداخت نکرده است. در این صورت زوج با حضور در دادگاه طبق احضاریه، می‌تواند ثابت کند که همسر او تمکین نکرده و در این صورت مستحق دریافت نفقه نیست.

تمام موارد مذکور نشان دهنده اهمیت و دلایل حضور در دادگاه طبق احضاریه طلاق است و در این صورت، عدم حضور طرفین در دادگاه طلاق می‌تواند منجر به تضییع حق و حقوق آن‌ها شود. بنابراین بهتر است که زوجین در جلسات دادرسی حاضر شوند، حتی اگر حضور آن‌ها منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش شود.

البته در صورتی که خوانده امکان حضور در دادگاه را نداشته باشد، لازم است که حتی الامکان در این زمینه وکیل طلاق بگیرد و در این صورت وکیل به جای او در دادگاه حاضر شود.

مندرجات احضاریه طلاق

بعد از دریافت احضاریه طلاق چه اقداماتی باید انجام شود؟

احضاریه در روند رسیدگی به پرونده‌ها، نوعی روش اطلاع رسانی به طرف مقابل دعوا است تا از جریان پرونده و دعوایی که علیه او طرح شده، اطلاع داشته باشد.

تصور کنید که درخواست طلاق از طرف شوهر بوده و در این صورت با احضاریه طلاق که برای زوجه ارسال می‌شود، در مورد زمان شرکت در دادگاه و سایر جزئبات پرونده، مطلع می‌شود.

فردی که برای او احضاریه طلاق صادر می‌شود، بایستی در دادگاه حضور پیدا کرده و به سوالات قاضی پاسخ بدهد. البته می‌تواند بدون توجه به احضاریه، در دادگاه حضور پیدا نکند و در این صورت دادگاه به صورت غیابی، رای صادر می‌کند. اما برای اطلاع از روند رسیدگی به پرونده طلاق و دفاع از حق و حقوق خود بهتر است که طرف مقابل حضور در دادگاه داشته باشد.

در هر صورت فردی که احضاریه طلاق را دریافت کرده، ممکن است که با اقداماتی که باید بعد از دریافت احضاریه انجام دهد، اطلاع نداشته باشد که در این بخش به اقدامات مهم پیرامون این زمینه را بررسی می‌کنیم. از جمله اقدامات مورد نیاز بعد از دریافت احضاریه طلاق، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مراجعه به سامانه ابلاغ ثنا

زمانی که متقاضی طلاق، در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت نمود و گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر شد، حال با تنظیم دادخواست و ثبت آن در سامانه الکترونیک قوه قضاییه، پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می‌یابد. در این صورت دادگاه، وقت رسیدگی تعیین کرده و فرآیند مربوطه را طی احضاریه به اطلاع خوانده می‌رساند.

با ارسال الکترونیک احضاریه طلاق به طرف مقابل دعوا، او بایستی به سامانه ثنا مراجعه نموده و متن احضاریه طلاق را مشاهده کند.

با مراجعه به این سامانه، می‌توانید از جزئیات پرونده نظیر علت حضور در دادگاه و زمان دادرسی نیز مطلع شوید. ارسال احضاریه طلاق این مزیت را دارد که دریافت کننده از درخواست طلاق همسر خود مطلع شده و می‌تواند در دادگاه برای دفاع از حق و حقوق خود حضور داشته باشد.

در برگه احضاریه، به موارد مختلفی مانند معرفی شهود در دادگاه اشاره می‌شود. علاوه بر این که مدت زمان تعیین شده که لازم است در دادگاه طلاق حضور داشته باشید نیز به اطلاع شما در برگه احضاریه داده می‌شود.

حضور در دادگاه

بعد از آن که در سامانه ثنا، احضاریه طلاق مشاهده شد، حال اقدام بعدی در این زمینه، حضور در دادگاه است. حاضر شدن در جلسه دادگاه، از هر لحاظ ضروری است و در هر صورت خوانده بهتر است که در دادگاه حضور داشته باشد.

علی رغم این که الزامی برای حضور در دادگاه طلاق وجود ندارد، اما برای اطلاع از جزئیات پرونده و دفاع از حق خود، توصیه می‌شود که در جلسه دادگاه حاضر شوید.

حضور در دادگاه باعث می‌شود تا حکم طلاق به صورت غیابی صادر نشود. در صورتی که خودتان امکان حضور در جلسه دادگاه را ندارید، می‌توانید وکیل بگیرید تا وکیل انجام مراحل پرونده شما را بر عهده بگیرد.

با حضور در دادگاه می‌توانید توضیحات لازم را به قاضی بگویید و در صورت مطرح شدن ادعای خلاف واقعیت از سوی طرف مقابل دعوا با ارائه اسناد و مدارک کافی، ادعای او را انکار کنید.

در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین اقدامات لازم بعد از دریافت احضاریه طلاق، حضور شما در دادگاه است که بنابراین توصیه می‌شود که در هر صورت حضور در جلسات دادرسی داشته باشید تا اطلاع از کلیات پرونده طلاق و سایر موضوعات در این زمینه داشته باشید.

احضاریه طلاق در ثنا

مراجعه به وکیل دادگستری در زمان صدور احضاریه طلاق

احضاریه طلاق، زمانی صادر می‌شود که همسرتان به صورت یک طرفه درخواست طلاق داده است و در این صورت دادگاه قبل از برگزاری جلسه دادرسی، اقدام به صدور احضاریه می‌کند.

یکی از اقداماتی که توصیه می‌شود بعد از دریافت احضاریه طلاق انجام دهید، مراجعه به وکیل و دریافت مشاوره از او است.

در این زمینه، وکیل به شما کمک می‌کند که بهترین اقدام را در مورد صدور احضاریه طلاق انجام دهید. راهکار مناسب در این زمینه، آن است که وکیل گرفته و با وکیل خود در دادگاه حاضر شوید. برای گرفتن وکیل متخصص در دعاوی طلاق می‌توانید با سامانه بنیاد وکلا و بخش مشاوره حقوقی آنلاین در ارتباط باشید.

ارائه مشاوره حقوقی طلاق به صورت تخصصی صورت گرفته و وکلا و کارشناسان حقوقی ما آمادگی پاسخگویی به سوالات شما پیرامون طلاق را دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا