عمومی

شکایت عدم تعویض پلاک خودرو و موتور

بر اساس شرایط و قوانین جدیدی که تعیین شده است، تعویض و عدم تعویض پلاک یا فک پلاک، برای وسایل نقلیه‌­ای مانند موتور یا خودرو در زمان خرید و فروش آن‌ها، از جمله اقداماتی است که باید برای حفظ نظم و امنیت در جاده‌ها و راه‌های عمومی انجام ‌شود و اهمیت زیادی دارد.

پلاک جدید به صورت تصادفی توسط سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای به خودرو و موتور تخصیص داده می‌شود. تعویض پلاک خودرو یک فرآیند است که معمولا به دلایلی مانند خرید و فروش خودرو، انتقال مالکیت، تغییر نام و یا تغییر شهر محل سکونت انجام می‌شود. در این فرآیند، پلاک قبلی خودرو با یک پلاک جدید جایگزین می‌شود.

نوشته های مشابه

اگر پلاک وسیله نقلیه پس از معامله تعویض نشود، ممکن است باعث شود که هرگونه تخلفات رانندگی از جمله تخطی از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز، نبستن کمربند ایمنی و غیره به نام صاحب قبلی وارد شود.

این موضوع می‌تواند باعث شود که صاحب جدید وسیله نقلیه با مشکلاتی مانند پرداخت جریمه‌های بالا، افزایش هزینه بیمه و خطر از دست دادن حقوق رانندگی خود مواجه شود.

همچنین، در صورت وقوع حادثه با وسیله نقلیه‌­ای که پلاک آن تعویض نشده، ممکن است خسارت وارد شد را بیمه پرداخت، بنابراین صاحب جدید وسیله نقلیه باید به صورت شخصی خسارت‌های ناشی از حادثه را پرداخت کند. به طور کلی، تعویض پلاک وسیله نقلیه بعد از معامله، یکی از مسائل مهمی است که صاحبان وسایل نقلیه باید به آن توجه کنند.

برای شکایت از عدم تعویض پلاک برای موتور و ماشین، ابتدا باید به سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای در استان خود مراجعه کنید و شکایت خود را به صورت کتبی توضیح دهید.

در این شکایت باید جزئیاتی مانند شماره پلاک، نام و نشانی صاحب خودرو و موتور، تاریخ و محل تعویض پلاک قبلی و همچنین دلایل عدم تعویض پلاک را ذکر کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به دادگاه‌های عمومی و ارائه مدارک لازم، از جمله سند خودرو و پلاک قبلی، اقدامات قانونی برای تعویض پلاک را انجام دهید.

در صورتی که برای شکایت عدم تعویض پلاک به وکیل نیاز دارید می­‌توانید از وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید.

تعویض پلاک و مراحل آن

پلاک ماشین یا موتور در واقع یک صفحه فلزی می‌­باشد که روی وسایل نقلیه نصب می‌­شود و رنگ‌های مختلفی دارد و روی آن شماره و حروفی حک شده است که منحصر به فرد است. رنگ پلاک­ در ایران ممکن است سفید، زرد، سبز، قرمز، آبی و خاکی یا کرم رنگ باشد که هر کدام را در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • پلاک سفید: پلاک وسایل نقلیه برای افراد عادی، به رنگ سفید با حروف و اعداد سیاه است.
  • پلاک زرد: پلاک­‌های زرد در صورتی که حرف “ک” داشته باشند مربوط به ادوات کشاورزی و در صورتی که حرف “ع” داشته باشند مربوط به حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌هاست.
  • پلاک سبز: پلاک‌­های سبز رنگ مربوط به خودروهای پلیس و خودروهای مربوط به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است.
  • پلاک قرمز: پلاک­‌های قرمز مربوط به خودروهای دولتی می‌­باشد.
  • پلاک آبی: پلاک­‌هایی که رنگ آبی دارند مربوط به سفارت خانه­‌ها، دیپلمات­‌ها، ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح است.
  • پلاک خاکی: پلاک‌­هایی رنگ کرمی یا خاکی دارند مربوط به خودروهای نیروی زمینی ارتش است.

تعویض پلاک یا فک پلاک به معنای برداشتن پلاک خودرو یا موتور از بدنه آن و جایگزینی آن با پلاک جدید است. این کار معمولا در صورتی انجام می‌شود که خودرو به دلایلی مانند فروش، تغییر مالکیت، تغییر شهر محل ثبت و غیره به فرد دیگری واگذار شود.

برای فک پلاک یا تعویض پلاک، صاحب خودرو باید به اداره‌ای که پلاک خودرو ثبت شده است مراجعه کند و با ارائه مدارک لازم مانند کارت ملی، کارت ماشین، سند ماشین، بیمه نامه و غیره درخواست فک پلاک را ثبت کند. سپس پس از پرداخت هزینه مربوطه، تعویض پلاک صورت می‌­گیرد.

به طور کلی می‌­توان گفت که مراحل تعویض پلاک به این صورت است که باید ابتدا مالیات نقل و انتقال را پرداخت کنید، سپس وارد سایت NOBATDEHI.EPOLICE.ir شوید و نوبت بگیرید و از قسمت ورودی برگه نوبت و برگه بازدید خودرو را دریافت کنید. بعد به ترتیب به بخش­ بازدید خودرو، بخش فک پلاک و ساختمان اداری مراجعه کنید و مدارک را به کارشناس حقوقی تحویل دهید.

در مرحله بعد باید هزینه مربوط به تعویض پلاک را پرداخت کنید و رسید آن را دریافت کنید. در نهایت باید پلاک قبلی را به بخش ضرب پلاک تحویل دهید و پلاک جدید را از همین بخش دریافت کنید و به بخش نصب پلک مراجعه کنید تا پلاک جدیدی که دریافت کردید را برایتان نصب کنند.

تعویض پلاک و مراحل آن

اهداف تعویض پلاک

شناسایی مالکان

یکی از اهداف اصلی برای تعویض پلاک آن است که مالک اصلی وسیله نقلیه اعم از خودرو یا موتور قابل شناسایی باشد. بنابراین با تعویض پلاک، مالک جدید مشخص می‌­شود و در صورت وقوع حادثه، مسئولیت قانونی به عهده او خواهد بود و مقامات قانونی می­‌توانند به راحتی به هویت و نشانی مالک دسترسی داشته باشند.

کاهش تقلب

با تعویض پلاک، امکان تقلب در مالکیت وجود نخواهد داشت و از این طریق، فروشندگان نامعتبر و تقلبی کاهش خواهند یافت.

بهبود امنیت

با تعویض پلاک، امکان شناسایی خودروهای مشکوک و سرقتی بسیار بالاتر خواهد بود.

بهبود حمل و نقل عمومی

با تعویض پلاک، خودروهای قدیمی و نامناسب از حرکت در جاده‌ها باز مانده و به این ترتیب، حمل و نقل عمومی بهبود خواهد یافت.

دلایل تعویض پلاک

به طور کلی می‌­توان گفت که دلایل تعویض پلاک عبارتند از:

خرید و فروش خودرو یا موتور

یکی از رایج­‌ترین علت‌های تعویض پلاک، خرید و فروش خودرو یا موتور است. در این حالت، پلاک قبلی که به نام فروشنده است باید با پلاک جدیدی که به نام خریدار است، جایگزین شود.

انتقال مالکیت

یک دلیل دیگر برای تعویض پلاک خودرو یا موتور، انتقال مالکیت است و در صورت انتقال مالکیت وسیله نقلیه به یک فرد دیگر، باید پلاک قبلی با پلاک جدید جایگزین شود. این امر ممکن است به دلایلی مانند ارث، هدیه، تقسیم میراث و یا مواردی از این قبیل باشد. در این حالت، پلاک قبلی که به نام فرد قبلی است، باید با پلاک جدید به نام فرد جدید جایگزین شود.

تغییر نام

یکی دیگر از مواردی که باید تعویض پلاک صورت گیرد، تغییر نام مالک خودرو یا موتور است. بنابراین در صورتی که فردی نامش را به هر دلیلی تغییر دهد باید نسبت به تعویض پلاک خودرو یا موتور خود  اقدام کند.

تغییر شهر محل سکونت

در صورت تغییر شهر محل سکونت فرد مالک خودرو، باید پلاک قبلی با پلاک جدید جایگزین شود.

تاریخ انقضای پلاک

در صورت انقضای پلاک خودرو، باید پلاک قبلی با پلاک جدید جایگزین شود.

آسیب دیدگی پلاک

در صورت آسیب دیدگی شدید پلاک خودرو، باید پلاک قبلی با پلاک جدید جایگزین شود.

نکته‌­ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعویض پلاک خودرو یا موتور به هر دلیلی که باشد، باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط به ثبت نام و تغییرات مالکیت انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک

در بخش‌­­های قبل مراحل تعویض پلاک و اهداف و دلایل آن را بررسی کردیم. در این بخش مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک را بررسی خواهیم کرد. زمانی که افراد برای تعویض پلاک اقدام می­‌کنند، ابتدا باید هم فروشنده و هم خریدار مدارک و مستنداتی را به مرکز فک پلاک ارائه دهند.

برای تعویض پلاک خودرو، فروشنده باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده در صورتی که خودرو تولید داخل است.
  • اصل کارت خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو
  • اصل بیمه نامه خودرو
  • معاینه فنی خودرو
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • فیش پرداخت بهای پلاک
  • گواهی امضاء و احراز هویت فروشنده

توجه داشته باشید که حضور فروشنده یا نماینده قانونی او برای تعویض پلاک الزامی است. گاهی اوقات پیش می­‌آید که فروشنده برای فک پلاک به خریدار وکالت می‌­دهد، در این موارد نیازی به حضور فروشنده نیست و خریدار می‌­تواند کلیه کارهای لازم را انجام دهد.

خریدار هم باید مدارک زیر را برای تعویض پلاک به همراه داشته باشد و آن‌ها را ارائه دهد:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک احراز سکونت، این مدارک می‌­تواند شامل قبض برق، اجاره نامه و غیره باشد.
  • اصل برگه سبز خودرو
  • وکالت­نامه خرید خودرو

حضور خریدار یا نماینده قانونی او نیز مانند فروشنده برای تعویض پلاک الزامی است. همچنین در برخی موارد، ممکن است ارائه مدارک دیگری همچون مجوز تعویض پلاک و گواهی پرداخت مالیات نیز الزامی باشد.

عدم تعویض پلاک

تعویض پلاک وسیله نقلیه بعد از معامله خرید یا فروش، یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و در صورتی که این امر صورت نگیرد ممکن است مشکلاتی را برای فروشنده یا خریدار در پی داشته باشد. عدم تعویض پلاک پس از معامله موتور یا خودرو ممکن است باعث بروز مشکلات زیر شود:

مسئولیت‌­های قانونی

در صورت وقوع هر گونه حادثه‌­ای مانند تصادف یا سرقت، مسئولیت­‌های قانونی تماما به عهده فردی است که پلاک به نامش است. بنابراین در صورتی که پلاک هنوز به نام فروشنده باشد، مسئولیت چنین اتفاق­‌هایی و خسارت­‌های ناشی از حادثه به عهده فروشنده خواهد بود.

پرداخت جریمه

در صورت عدم تعویض پلاک، مسئولیت پرداخت جریمه­‌های وسیله نقلیه به عهده کسی است که پلاک به نامش می‌­باشد.

عدم امکان صدور بیمه

شرکت­‌های بیمه در صورت عدم تعویض پلاک، امکان صدور بیمه را نخواهند داشت. علاوه بر این امتیازات و تخفیف­‌های بیمه به فردی که پلاک به نامش است تعلق می­‌گیرد. بنابراین در صورتی که تعویض پلاک صورت نگیرد تخفیف بیمه و امتیازهای آن شامل حال خریدار نمی­‌شود.

عدم امکان ثبت مالکیت

در صورت عدم تعویض پلاک، امکان ثبت مالکیت جدید در سند رسمی وجود نخواهد داشت.

عدم تعویض پلاک

عدم امکان فروش

در صورت عدم تعویض پلاک، فروش موتور یا خودرو به دلیل نا معتبر بودن پلاک، بسیار دشوار خواهد بود.

برخی اوقات پیش می­‌آید که فروشنده برای تعویض پلاک به خریدار وکالت می‌­دهد، اما خریدار به هر دلیلی از تعویض پلاک خودداری می­‌کند و با همان پلاکی که به نام فروشنده است رفت و آمد می‌­کند. همانطور که گفتیم این امر باعث می­‌شود که هر گونه تخلفی که خریدار با این پلاک انجام می­‌دهد، به نام فروشنده نوشته شود و مسئولیت آن به عهده فروشنده باشد.

در چنین مواردی حتی اگر شکایتی روی این پلاک ثبت شود به طرفیت فروشنده انجام خواهد گرفت. از این رو پلیس راهنمایی و رانندگی روی تعویض پلاک بعد از معامله تاکید دارد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. از طرف دیگر برای این که فروشنده از فک پلاک اطمینان حاصل کند، بهتر است که خودش در زمان تعویض پلاک حضور داشته باشد و این امر را با وکالت به عهده خریدار نگذارد.

توجه داشته باشید که در صورتی که فروشنده برای تعویض پلاک به خریدار وکالت دهد، اما خریدار این امر را انجام ندهد، شخص فروشنده نمی‌­­تواند صرفا با شکایت باعث توقیف خودرو شود.

در این موارد فروشنده باید با مراجعه به مراجع قضایی شکایت خود از عدم تعویض پلاک را ثبت کند تا پلاک توقیف شود و برای تعویض پلک معرفی صورت گیرد. در بخش بعد به طور کامل نحوه شکایت تعویض پلاک را بررسی خواهیم کرد.

همچنین کارشناسان ما در بنیاد وکلا آماده‌­اند تا به شما در تنظیم دادخواست برای شکایت از عدم تعویض پلاک خودرو یا موتور کمک کنند.

شکایت عدم تعویض پلاک

همانطور که گفتیم ممکن است در مواردی فروشنده به خریدار وکالت دهد که اقدامات لازم و قانونی برای تعویض پلاک را انجام دهد، اما خریدار این کار را به هر دلیلی انجام ندهد. در چنین مواردی فروشنده می­‌تواند برای عدم تعویض پلاک از خریدار شکایت کند.

برای این کار فروشنده باید به یکی از نزدیک‌ترین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود و دادخواستی را برای الزام به تعویض و فک پلاک تنظیم کند. برای تنظیم دادخواست مشاوره حقوقی آنلاین سایت بنیاد وکلا می‌­تواند بسیار به افراد کمک کند.

البته باید توجه داشته باشید که در بعضی از شهرها دادخواست­‌های مربوط به الزام به تعویض و فک پلاک توسط راهنمایی و رانندگی رسیدگی می­‌شود اما در برخی مناطق این دادخواست­‌ها در دادگاه‌­های قضایی بررسی می­‌شوند. به طور کلی می‌­توان گفت که مراحل شکایت از عدم تعویض پلاک در دادگاه‌­های قضایی ایران به شرح زیر است:

تقدیم دادخواست

ابتدا باید دادخواست الزام به تعویض و فک پلاک را تنظیم کنید و آن را به همراه مدارک مربوطه به دادگاه مربوطه تقدیم کنید.

بررسی شکایت

پس از تقدیم دادخواست، دادگاه باید شکایت و مدارک مربوطه را بررسی کند. در صورت لزوم، دادگاه می­‌تواند از شاهدان و خبرگان نظر خود را درباره موضوع جویا شود.

صدور حکم

پس از آن که بررسی­‌های لازم انجام شد، دادگاه باید حکم خود را صادر کند. در صورتی که دادگاه به عدم تعویض پلاک رای دهد، باید دلایل خود را برای این تصمیم بیان کند.

احتمالا تجدید نظر

در صورتی که شما با حکم دادگاه موافق نیستید، می‌­توانید درخواست تجدید نظر را از دادگاه بدهید. در این صورت، دادگاه باید مجددا شکایت را بررسی کند و حکم خود را صادر کند.

شکایت عدم تعویض پلاک

اعتراض به حکم

در صورتی که شما با حکم دادگاه هنوز هم موافق نیستید، می­‌توانید اعتراض کنید و به دادگاه عالی­تر اعتراض کنید. در این صورت، دادگاه عالی­تر باید شکایت را بررسی کند و حکم خود را صادر کند.

در صورتی که مشکل تعویض پلاک دارید، بهتر است که در ابتدا یک اظهارنامه‌ برای تعویض پلاک خودرو تنظیم کنید و آن را برای خریدار بفرستید و سپس در صورت عدم توجه خریدار به اظهارنامه، اقدام به طرح دعوی کنید.

توجه داشته باشد که گاهی اوقات هم خریدار می‌­تواند برای عدم تعویض پلاک از فروشنده شکایت کند. این امر زمانی رخ می‌­دهد که فروشنده اقدامی برای تعویض پلاک نمی‌­کند و وکالتی هم به خریدار نمی­‌دهد. معمولا این امر زمانی که بعد از فروش قیمت افزایش می‌­یابد زیاد اتفاق می­‌افتد.

برای شکایت از عدم تعویض پلاک، کپی برابر با اصل مدارک زیر لازم است:

  • مبایعه نامه فروش خودرو
  • اظهارنامه فک پلاک خودرو (در صورتی که ابتدا اظهارنامه فرستادید و به آن بی توجهی شده است.)
  • سند مالکیت خودرو
  • کارت ملی صاحب پلاک خودرو
  • شرحی از مشکل و شکایت
  • هرگونه مدرک و مستندات دیگری که به نظر شما می‌تواند در روشن شدن موضوع کمک کند.

به طور کلی برای شکایت عدم تعویض پلاک به وکیل نیاز دارید زیرا این یک موضوع حقوقی است که نیاز به دانش و تخصص حقوقی دارد. وکیل می‌تواند به شما در فرآیند شکایت کمک کند، دادخواست را تنظیم کند، مستندات لازم را تهیه کند و در دادگاه شما را راهنمایی نمایند.

همچنین، وکیل می‌تواند به شما در مورد حقوق و تعهدات شما در این موضوع مشورت دهد. در بنیاد وکلا، مشاوره حقوقی متخصص و با تجربه در زمینه شکایت­‌های مربوط به عدم تعویض پلاک می‌­توانند شما را در این موارد یاری کنند.

بنیاد وکلا با ارائه خدمات وکیل تلفنی و وکیل آنلاین این امکان را فراهم کرده که شما بتوانید بدون محدودیت زمانی و مکانی با وکلا ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا