دادسراقرارداد وکالتقراردادهاکیفری (جرائم)

چرا باید در دعاوی کیفری به وکیل دادگستری مراجعه نمود؟

وکیل کیفری کسی است که حوزه ی فعالیتش در دعاوی کیفری است و تسلط کافی بر قوانین و مقررات مربوط به جرایم و مجازات ها را دارد.

با توجه به اهمیت موضوع دعاوی کیفری و تصمیمات سرنوشت ساز در دعاوی کیفری، شایسته است که هر یک از طرفین برای جلوگیری از تضییع حقوق و همچنین حفظ منافع خود از تخصص وکیل پایه یک دادگستری استفاده نماید.

وکیل کیفری علاوه بر دانش و تحصیلات کافی در علوم جزا و جرم شناسی باید دارای تسلط و تجربیات کافی در پرونده های کیفری، روال کار در دادسرا و دادگاهها و دیوان عالی کشور و همچنین قوانین متفرقه ای که با جرم و جزا مرتبط است را داشته باشد.

دعاوی کیفری به دعاوی گفته می شود که مستلزم مجازات و صدور حکم محکومیت برای مرتکب آن می باشد، بنابراین در هر موردی که مجازاتی برای رفتار معینی از جانب قانون تعیین شده باشد، با یک دعوای کیفری مواجه هستیم.

هرگاه در جامعه جرمی ارتکاب یابد این جرم دارای دو جنبه عمومی و جنبه خصوصی می باشد.

جنبه خصوصی جرم

حالتی است که شخص متضرر از وقوع جرم، با طرح شکایت به عنوان شاکی خصوصی خواهان احقاق حقوق خود و مطالبه خسارات وارده بر اثر جرم ارتکاب یافته می باشد.

بنابراین با شکایت شاکی رسیدگی به پرونده شروع و با صدور حکم محکومیت و یا گذشت وی اتمام می یابد.

جنبه عمومی جرم

که دادستان به عنوان مدعی العموم مکلف است از منافع جامعه در اثر جرمی که واقع شده است، دفاع نماید.

بنابراین پس از وقوع جرم حتی بدون شکایت شاکی، به دستور دادستان رسیدگی به پرونده شروع می شود و گذشت شاکی خصوصی در این موارد شرط نمی باشد.

مجازات و یا کیفر واکنشی از سوی جامعه است که به منظور احقاق حقوق مردم در مقابل رفتار مشخصی که به آن جرم می گویند، پیش بینی شده است.

این مجازات ها شامل موارد زیر می باشد:

  • حدود (مجازات هایی که میزان، نوع و کیفیت آنها در قانون مشخص است).
  • قصاص (مجازات جنایات عمدی علیه اشخاص می باشد).
  • دیات (دیه مالی است که از جانب شرع برای ایجاد جنایت عمدی بر اشخاص، در مواردی که قصاص تعیین نشده است، تعیین شده است).
  • تعزیر (مجازات هایی که مشمول حدود، قصاص و دیات نباشند مشمول عنوان تعزیر می شوند که شامل هشت درجه هستند و در موارد ارتکاب محرمات شرعی و نقض مقررات حکومتی اعمال می شوند).

طرح شکایت کیفری

برای طرح شکایت کیفری بهتر است که از وکیل کیفری استفاده و شکواییه توسط وکیل متخصص تنظیم شود؛ چرا که با تسلط کافی بر قوانین ، عنوان مناسب جرم ارتکابی را می داند و بر اساس آن اقدام به طرح شکایت می کند.

از آنجایی که پرونده های کیفری نیازمند داشتن تبحر، دانش و تخصص کافی است؛ لذا استفاده از وکیل متخصص، مانع از تضییع حق می باشد.

وکیل دادگستری متخصص کیفری با داشتن تجربیات کافی در دعاوی کیفری و بر اساس گفته های شاکی و متهم و دیگر اشخاص مرتبط در دعوی، دفاعیات لازم را انجام می دهد .

نحوه طرح شکایت توسط وکیل کیفری

هر چند که در حال حاضر شکایت کیفری با ثبت شکواییه از طریق دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد؛ اما این روش مانع از طرح شکایت به صورت کتبی یا شفاهی از طریق مراجعه به دادسرا یا کلانتری نیست.

در هر صورت پس از ثبت شکایت در هر یک از مراجع فوق ، پرونده به دادسرا ارجاع می شود .

شکایت در دادسرایی پیگیری می شود که جرم در آن محل واقع شده و چنانچه شخصی مرتکب چند جرم شده باشد، دادسرایی صالح به رسیدگی است که مهم ترین جرم در آن محل واقع شده باشد.

پس از ارجاع شکواییه در دادسرا، چنانچه ارتکاب جرم در دادسرا محرز شود، قرار کیفر خواست صادر می شود و در صورتی که دلایل کافی جهت اثبات وقوع جرم نباشد، قرار منع تعقیب صادر می شود که در هر دو صورت شخص که قرار به ضررش صادر شده می تواند به آن اعتراض کند که در این صورت پرونده به دادگاه ارسال می شود.

چنانچه قاضی دادگاه، پس از ارسال شکواییه از دادسرا، قرار کیفر خواست و شکایت شاکی را بپذیرد، اقدام به صدور مجازات متناسب با جرم ارتکابی می کند.

در این صورت متهم می تواند نسبت به رای صادره درخواست تجدید نظر خواهی کند.

اگر قاضی دادگاه قرار منع تعقیب یا اعتراض متهم نسبت به کیفر خواست را بپذیرد، اقدام به صدور حکم برائت می کند که این حکم نیز توسط شاکی قابل تجدید نظر است

وکیلی که در امور کیفری متخصص است و بتواند نسبت به هر موضوع کیفری که مطرح می گردد، دفاعیات تخصصی انجام بدهد و به تمام امور کیفری اعم از ماهیت و قواعد و مقررات شکلی نسبت به آن با اطلاع و تجربه داشته باشد، وکیل کیفری می گویند که برخلاف وکیل حقوقی در تمام پرونده های کیفری نمی تواند حاضر شود از جمله پرونده هایی است که در دیوان عالی مطرح می گردد.

این دسته از پرونده ها فقط توسط وکلای پایه یک صورت خواهد پذیرفت.

وکیل کیفری کسی است که با توجه به علاقه و تخصص در زمینه امور جزایی و کیفری و تسلط نسبی بر قوانین در کلیه دعوای کیفری مانند قتل و خیانت در امانت، کلاهبرداری، فروش مال غیر، سرقت، فوت در تصادفات رانندگی، دیه، ضرب و جرح، نزاع، جعل و استفاده از سند مجعول، توهین، تجاوز به عنف، تهدید، آدم ربایی، مزاحمت تلفنی، مواد مخدر می تواند طرح شکایت نماید.

وکیل کیفری یا وکیل تسخیری

در تمام امور کیفری طرفین می توانند وکیل کیفری خود را انتخاب و معرفی نمایند، وقت دادرسی به متهم، شاکی، مدعی خصوصی و وکلای مدافع آنان ابلاغ خواهد شد.

در صورت تعدد وکیل حضور یکی از وکلا برای تشکیل و رسیدگی کافی است.

در جرایم کیفری به طور معمول می توان حداکثر دو وکیل به دادگاه معرفی کرد و در جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک است از جمله قصاص نفس، اعدام، حبس ابد، قطع عضو، جرایم سیاسی و مطبوعاتی و… می توان حداکثر سه وکیل معرفی نمود و در مرحله تحقیقات مقدماتی یک وکیل معرفی نماید.

در جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، چنانچه متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله اول یعنی در دادسرا ننماید یا امکان مالی برای استخدام وکیل را نداشته باشد دادگاه اقدام به اخذ وکیل تسخیری می کند.

وکیل تسخیری با وکیل معاضدتی تفاوت دارد و این تفاوت در این است که وکیل معاضدتی در پرونده های حقوقی و مدنی از طرف دادگاه برای کمک به معسرین تعیین می شوند، در حالیکه وکیل تسخیری در پرونده های کیفری به کار گرفته می شود.

خصوصیات یک وکیل کیفری متخصص

وکیل کیفری مجرب و متخصص شخصی است که علاوه بر دانش و تحصیلات تخصصی در زمینه امور جزایی و کیفری، دارای تجربه کاری در پرونده های کیفری بوده و با رویه مرسوم محاکم کیفری، دادسراها و روال انجام امور تحقیقات مقدماتی ضابطین قضایی آشنایی کافی داشته باشد و همچنین با قوانین جزایی از جمله قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوانین مرتبط دیگری که در این زمینه وجود دارد، آراء وحدت رویه در امور کیفری، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و دکترین حقوقی بخوبی آشنا باشد.

از آنجایی که در امور جزایی در موارد متعددی با مسائلی مواجه می شویم که عواطف روحی روانی انسان را درگیر خود می کند و همچنین با توجه به این موضوع که معمولا پرونده های کیفری دارای ذاتی خشن و کم انعطاف هستند، بسیار مهم است که وکیل کیفری آمادگی روانی لازم را برای مواجهه با مسائلی اینچنین داشته باشد.

مزایای بهره مندی از وکیل کیفری

بهرمند شدن از وجود وکیل کیفری و یا تیم کیفری در خصوص دعاوی کیفری نه تنها حائز اهمیت است بلکه باعث می شود، بهترین دفاع و نتیجه ممکن نیز حاصل گردد، به این دلیل که طرح شکایت و نوع شکایت و زمان طرح شکایت و اینکه اوراق مربوطه  از جمله لایحه دفاعیه، اظهارنامه، شکواییه به چه نحوی باید تنظیم بشوند بسیار سرنوشت ساز است.

نکته مهمی که در این خصوص بسیار دارای اهمیت خواهد بود این است که چون هر دعوایی را فقط می‌توان یک بار مطرح کرد و طرح دوباره  آن امکان پذیر نخواهد بود.

در نتیجه اگر دعوایی به اشتباه طرح شود علاوه‌بر اینکه موجب از دست رفتن حق می شود و خسارت هایی را که قبلا ایجاد شده است، حل نمی شود بلکه متحمل خسارات جدید ناشی از هزینه دادرسی و حتی زمان از دست رفته نیز خواهد شد که بودن وکیل کیفری باعث می شود پرونده با بهترین شکل دفاع و کم ترین زمان و هزینه صورت پذیرد.

همچنین در دعاوی کیفری که در مقابل  مطرح شده است  با استفاده از وکیل کیفری می توان دفاع موثری را انجام داد که از عواقب کیفری ناشی از شکایت جلوگیری شود ،زیرا غالبا عدم استفاده از حق دفاع به منزله قبول اتهام است.

شما با انتخاب آگاهانه بهترین وکیل  دادگستری کیفری می توانید با خاطری آسوده پرونده کیفری خود را به وکیل دادگستری متخصص امور کیفری بسپارید.

ویژگی های بهترین وکیل کیفری

مهم ترین ویژگی یک وکیل کیفری خوب، تجربه و اعتبار وکالت وی در زمینه امور کیفری می باشد؛ زیرا تجربه وی با در نظر گرفتن گستردگی امور کیفری بسیار موثر در نتیجه و سرنوشت پرونده خواهد بود.

تخصص وکیل کیفری

یکی از ویژگی های یک وکیل کیفری خوب، تخصص وی می باشد؛ زیرا استدلال های یک وکیل کیفری باید با استناد به قانون باشد.

بنابراین باید به تمام قوانین کیفری از جمله قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات فروش مال غیر و … تسلط کامل داشته باشد تا بتواند با تکیه بر پشتوانه علمی و تجربیات خود به حل پرونده های کیفری پیچیده بپردازد.

راز داری و امانت وکیل کیفری

از جمله ویژگی هایی که لازمه فعالیت وکالت است، باید به رازداری و امانت وکیل دادگستری  اشاره نمود؛ زیرا وکلا ی دادگستری نه تنها با پایبندی به اصول اخلاقی، بلکه به موجب قانون نیز ملزم به امانت داری و عدم افشای اسرار موکل خود می باشند.

وکیل دادگستری کیفری خوب چه کسی است؟

وکیل کیفری شخصی است که علی الرغم داشتن دانش کافی در زمینه های مختلف حقوقی، تمرکز حرفه ای وکالت خود را در امور کیفری و جزائی قرار داده است.

یک وکیل کیفری خوب شخصی است که با تکیه بر تجربه و تخصص خود در زمینه امور کیفری و جزائی، به قبول پرونده های کیفری می پردازد.

وکیل دادگستری  دعاوی کیفری بر خلاف دعاوی حقوقی نمی تواند در کلیه دعاوی کیفری قبول وکالت نماید؛ مانند دعاوی کیفری قابل طرح در دیوان عالی کشور که فقط  وکیل پایه یک دادگستری  می تواند در اینگونه دعاوی قبول وکالت نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا