توهین و فحاشیکیفری (جرائم)

مجازات فحاشی پیامکی چیست؟

امروزه در سراسر دنیا شاهد گسترش راه‌های ارتباطی هستیم. ابزار‌های زیادی در اختیار انسان قرار گرفته تا به وسیله آن به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند.

در میان این ابزارها، تلفن یا تلفن همراه رایج‌ترین و مهم‌ترین وسیله برقراری ارتباط است که به آسانی در دسترس عموم مردم قرار دارد.با این حال ممکن است با سوء‌استفاده، این وسیله محبوب دردسر‌ساز شود.

نوشته های مشابه

مزاحمت، توهین، فحاشی یا تهدیدهای تلفنی و پیامکی موضوعاتی هستند که جرم محسوب می‌شوند.

در این نوشتار به بررسی مجازات فحاشی پیامکی می‌پردازیم.

انواع فحاشی

فحاشی می‌تواند به چند صورت لفظی، کتبی، تلفنی یا پیامکی صورت گیرد که راه‌های اثبات هرکدام نیز متفاوت از دیگری است.

فحاشی و توهین، فحاشی در حد قذفف، فحاشی به مردگان، فحاشی به مقامات بلند پایه انواع فحاشی هستند که اگر شخص بتواند ادعای خود را ثابت کند فرد هتاک مجازات خواهد شد.

فحاشی در حد قذف

قذف در قانون اساسی یعنی شخصی به فردی زنا و لواط نسبت داده به طوری که فرد مشمول حد شرعی شود، ولی نتواند آن را اثبات کند.

از سال ۹۲ تصویب شد که قذف و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی یا وسایل الکترونیکی نیز جرم محسوب شود و فرد خاطی مشمول مجازات فحاشی و قذف شود.

مجازات فحاشی

ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات فحاشی است که طبق آن فردی که فحاشی کرده به ۷۴ ضربه شلاق و ۵۰ هزار تا ۱ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد؛ البته حکم توهین به مقامات بلندپایه با فحاشی و توهین به شهروندان معمولی متفاوت است.

مجازات فحاشی تلفنی و پیامکی

بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مجازات فحاشی از طریق لوازم الکترونیکی و مخابراتی هم فرد را از سوی شرکت مخابرات مشمول جریمه و محدودیت‌های ارتباطی خواهد کرد و هم از سوی قانون جزا به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

مجازات فحاشی و توهین تلفنی و پیامکی در حد قذف

اگر فحاشی صورت گرفته قذف تشخیص داده شد، بسته میزان به انتشار آن در رسانه های جمعی، میزان مجازات آن متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال برای استفاده از الفظ مربوط به زنا ،۸۰ ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود.

همچنین این مجازات می‌تواند شامل جریمه نقدی و یا تحمل ضربات مختلف شلاق نیز باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا