خانوادهطلاق

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

طلاق رویدادی است که امروزه در جامعه زیاد دیده می شود. اگرچه طلاق و جدایی دارای آثار مخرب فردی و اجتماعی است اما گاهی ادامه یک زندگی مشترک غیر ممکن به نظر می رسد.

یکی از موارد اصلی طلاق گواهی عدم امکان سازش بین زن و شوهر است. همچنین برای طلاق علاوه بر شرایط اساسی که در قانون مدنی آمده است، یک سری تشریفات و مراحل وجود دارد که مربوط به آیین دادرسی و رسیدگی به آن است.

در واقع وقتی ازدواج به مرحله ای برسد که ادامه آن ناممکن باشد قانون شرایطی را برای اقدام به جدایی پیش بینی کرده است.

اولین مرحله برای ثبت طلاق دریافت گواهی عدم امکان سازش است.

از این رو در این مقاله ابتدا به این می پردازیم که گواهی عدم امکان سازش چیست و سپس نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش و اعتبار گواهی عدم امکان سازش را بررسی می کنیم. در این راستا شما می توانید از خدمات وکیل خانواده ما نیز بهره مند شوید.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

گواهی عدم امکان سازش همانطور که از نام آن بر می آید ، به معنای تایید عدم توافق و سازش میان زوجین است.

این گواهی در مواقعی صادر می شود که دادگاه رسیدن به توافق و آشتی را بین زوجین ناممکن می داند و به آنها اجازه جدایی یا طلاق را می دهد تا در صورتی که بخواهند، بتوانند با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق، اقدام به این امر نمایند.

با عنایت به قانون، می توان گفت گواهی عدم امکان سازش در موارد زیر صادر می شود:

گواهی عدم امکان سازش در طلاق

درخواست طلاق از طرف مرد

علت این موضوع آن است که به لحاظ قانونی مرد توانایی طلاق دادن همسرش را در هر زمان که بخواهد دارد؛ البته طلاق از طرف مرد مستلزم رعایت تشریفاتی از جمله دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه است.

در طلاق توافقی

در این نوع طلاق هم چون هر دو طرف رضایت به جدایی دارند ، می توانند با دریافت گواهی عدم امکان سازش اقدام به ثبت طلاق خود کنند.

لازم به ذکر است که اگر دادگاه به موضوع طلاق به درخواست زن رسیدگی کند، در نهایت حکم طلاق صادر می کند ؛ نه گواهی عدم سازش.

دریافت گواهی عدم امکان سازش

مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش بنا بر راهنمایی مشاوره حقوقی تلفنی به شرح زیر است:

  • ابتدا باید دادخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات قضایی ارائه شود تا در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.
  • بعد از آن، موضوع طلاق به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع داده می شود تا مشاوران منتخب طرفین به اختلافاتی که منجر به از هم پاشیدگی زندگی زناشویی و درخواست طلاق شده است، رسیدگی کنند.
  • مشاوران نتیجه داوری شان را به دادگاه گزارش می دهند.
  • در صورت عدم حصول آشتی، دادگاه در یک جلسه رسمی غیر قضایی به توافق زن و شوهر برای طلاق رسیدگی می کند و در نهایت گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند.
  • بعد از آن باید گواهی را به دفتر ثبت طلاق ارائه داد.
  • ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفتر خانه به معنای اجازه برای جاری نمودن حکم طلاق است.
  • بعد از ارائه گواهی، دفترخانه نوبتی برای اجرای صیغه طلاق تعیین می کند.

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه است؛ یعنی ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ گواهی (نه تاریخ صدور آن در دادگاه) باید آن را به دفترخانه ارائه داد.

در صورتی که در این مدت گواهی به دفتر ثبت طلاق ارائه نشود، گواهی عدم امکان سازش دیگر اعتباری نخواهد داشت. برای همین هم وکیل آنلاین ما در جلسات مشاوره بر بازه دریافتی گواهی تاکید دو چندان دارد.

وظیفه ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه با کسی که گواهی به نفع او صادر؛ شده است یعنی کسی که درخواست گواهی عدم سازش کرده است و دادگاه درخواست او را پذیرفته است.

بنابراین اگر گواهی به درخواست مرد صادر شده است، مرد باید تا مدت ۳ ماه گواهی را به دفتر ثبت طلاق تحویل دهد.

در صورتی هم که گواهی عدم سازش بابت طلاق توافقی صادر شده باشد، هر یک از زوجین می توانند برای ارائه گواهی به دفترخانه در این مدت ۳ ماهه اقدام کنند.

همچنین در صورتی که گواهی عدم سازش به درخواست زن صادر شده باشد، زن باید آن را به دفترخانه ارائه دهد.

نکته مهمی که در خصوص مدت و مهلت اعتبار گواهی عدم سازش وجود دارد آن است که پس از سپری شدن سه ماه از تاریخ ابلاغ گواهی عدم سازش و عدم مراجعه زوجین برای ثبت طلاق، این گواهی اعتبار خودش را از دست می دهد و اگر زوجین هنوز تصمیم به طلاق و جدایی داشته باشند، باید مجددا به دادگاه مراجعه کرده تا گواهی عدم سازش اخذ نمایند.

در راستای دریافت این گواهی می توانید مرحله به مرحله به کمک مشاوره حقوقی پیش روید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا