قراردادها

شرایط تعهد نامه محضری چیست؟

تعهد نامه محضری بعنوان سندی رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد، با هدف اخذ تعهد از اشخاص در قبال امور حقوقی یا حل منازعات (کیفری) و یا حتی جهت استخدام و همکاری در شرکتها و ادارات و… مورد استفاده قرار می گیرد و هدف از اخذ آن این مهم می باشد که بعدها در صورت اقدامی خلاف نسبت به مفاد تعهد نامه بتوان اقدامات حقوقی و قضایی را بنفع شخصی که در حق وی تعهد صورت پذیرفته است، ترتیب داد و با عنایت بر اینکه مفاد تعهد نامه بسیار حایز اهمیت است، به کمک یک وکیل متخصص این تعهد نامه تنظیم گردد.

تعهد نامه محضری چیست؟

تعهد نامه محضری نوعی عقد و قرارداد محسوب می شود که چنانچه به صورت عادی تنظیم شود یک سند عادی تلقی می شود و متعهد می تواند محتوای آن را انکار کرده و منکر امضای آن توسط خود شود و چنانچه تعهد نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، سند رسمی تلقی شده و قابل تردید و انکار نمی باشد.

از اینرو پیشنهاد می شود جهت تنظیم تعهد نامه محضری با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، متن مورد نظر تنظیم یافته توسط وکیل خویش را به دفتر اسناد رسمی ارایه نمایید.

یکی از موارد مبتلابه در اخذ تعهد نامه محضری به زمانی است که جرمی اتفاق می افتد که در این راستا مرتکب درصدد جبران نتایج و آثار زیان باری که جرم برای مجنی علیه داشته برآید.

در این صورت شاکی پرونده حاضر است در صورت کسب تعهد نامه ای از سوی مرتکب مبنی بر انجام یا عدم انجام کاری به او رضایت دهد و شخص مرتکب با امضای آن تعهد نامه عدم انجام آن عمل را به عهده می گیرد.

همچنین متن تعهد نامه محضری باید توسط شخصی که متعهد شده امضا شود این موضوع در تعهد نامه های عادی بیشتر نمایان می گردد؛ چراکه ممکن است تعهدی بدون امضاء تحویل شما بعنوان متعهد له بنماید.

چنانچه تعهد نامه به شکل محضری تنظیم گردد، یک نسخه درآن در دفتر اسناد رسمی نگهداری می شود و تنها در صورتی امکان فسخ یا ابطال آن وجود دارد که طرفین آن یعنی متعهد و متعهد له بخواهد آن را ابطال کنند یا اینکه متعهد بخواهد آن را فسخ کند.

شرایط تعهد نامه محضری چیست؟

شرایط تعهد نامه محضری باید به شرح ذیل باشد تا معتبر شناخته شود:

  1. نام و نام و مشخصات متعهد به انجام یا عدم انجام کاری
  2. نام و نام خانوادگی و مسخصات متعهد له
  3. امضای متعهد(نیازی به امضای شخص متعهد له نمی باشد).
  4. موضوع تعهد(موضوع تعهد در هر تعهد نامه ای با توجه به موضوع آن تعهد متفاوت است).
  5. اگر تعهد نامه مقید به مدت مشخصی باشد باید زمان انقضای آن نیز دقیقا تعیین شود.
  6. ضمانت اجرای نقض تعهد باید در تعهد نامه مشخص شود و این ضمانت اجرا می تواند بنا به درخواست طرفین باشد.

در صورتی که قصد تنظیم تعهدنامه محضری دارید از طریق انتخاب خدمات مشاوره حقوقی در خصوص اسناد رسمی در بنیاد وکلا و ارائه درخواست به اینجانب در کمترین زمان ممکن برای شما تعهدنامه محضری متناسب با نیاز شما تنظیم و برای شما ارسال می گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا