عمومی

شکایت از همسایه مزاحم

ایجاد مزاحمت از سوی همسایه یکی از مواردی است که موجبات ناراحتی و تشویش افکار ساکنان یک آپارتمان یا محله را فراهم می‌آورد.

متاسفانه برخی از افراد کوچکترین اهمیتی برای آسایش همسایگان خود قائل نبوده و تنها آسودگی خود را مدنظر قرار می‌دهند.

بسیاری از این افراد با توجیه اینکه «چهاردیواری، اختیاری است» آزار و اذیت همسایگان خود را منکر شده و به رویه نادرست خود ادامه می‌دهند.

حق و حقوق همسایه در قوانین مختلفی، تدوین گردیده است؛ چنانچه آزار و اذیت همسایه به حدی رسید که دیگر محلی برای صبوری باقی نگذاشت، می‌توانید با استناد به قوانین موجود، به صورت قانونی شکایت از همسایه مزاحم خود را ثبت و پیگیری نمایید.

برای این کار پیشنهاد می‌شود ابتدا یک جلسه مشاوره حقوقی داشته باشید.

مزاحمت‌های همسایه شامل چه مواردی است؟

دایره شمول اذیت‌های همسایه می‌تواند بسیار گسترده باشد؛ اما نکته مهم و مشترک در تمامی آن‌ها، عدم رعایت انصاف و همسایه داری توسط این مزاحمین، عدم توجه به تذکرات همسایگان دیگر و سلب آسایش و آرامش از ساکنین است.

مصادیق مزاحمت توسط همسایگان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم پرداخت سهم شارژ ساختمان
  • سر و صدای بیش از حد و نامتعارف
  • عدم رعایت بهداشت در فضای مشاع ساختمان
  • رها کردن زباله در غیر محل در نظر گرفته شده برای آن
  • توهین، افترا و تهمت
  • وارد کردن خسارت به ساختمان یا بخشی از آن
  • سر و صدا در ساعات اولیه صبح و پایانی شب (ساعاتی که به طور متعارف به عنوان زمان استراحت، تلقی می‌شود).
  • سر و صدای زیاد و مداوم اعم از فریاد زدن، بلند صحبت کردن، دعوا و مشاجره کردن، صدای بلند موزیک، صدای کودکان و مواردی از این قبیل توسط همسایه مزاحم داخل آپارتمان یا منزل خود به گونه‌ای که اسباب زحمت برای سایر همسایگان فراهم شود.
  • انجام اعمال نامتعارف و غیرقانونی در آپارتمان و منزل به گونه‌ای که امنیت ساکنین و همسایگان در ساختمان و محله به خطر بیفتد؛ مانند رفت و آمد افراد نامعقول برای اعمال منافی عفت، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و غیره.

برخورد با همسایه مزاحم از راه مسالمت آمیز

برخورد با همسایه مزاحم از راه مسالمت آمیز

باید این نکته را در نظر داشت که در بیشتر مواقع، برخورد دوستانه و در عین حال منطقی باعث رفع بسیاری از اختلافات می شود، بنابراین سعی کنید در وهله نخست و پیش از طرح شکایت از همسایه مزاحم در دادگاه، با توسل به یکی از طرق زیر، در برطرف کردن اختلافات همسایگی بکوشید:

از عمدی بودن مزاحمت مطمئن شوید

در بسیاری از موارد، ایجاد مزاحمت توسط همسایه ناشی از ناآگاهی وی و یا بی‌اطلاعی از ایجاد مزاحمت است؛ به طور مثال ممکن است همسایه عادت به صحبت کردن با صدای بلند داشته باشد، یا رفت و آمد وی با دوستان و اقوام زیاد باشد، اما تصور نمی‌کند که این امر موجب ناراحتی سایر همسایه‌ها شده است.

توصیه می‌شود در این شرایط، با همسایه خود از باب صحبت و مذاکره وارد شده و موضوع را با وی به طور دوستانه مطرح کنید.

از ناراحتی خود به طور شفاف صحبت کنید و از او بخواهید تا شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند تا بدون آسیب رسیدن به سبک زندگی شخصی وی، آسایش همسایگان نیز تامین گردد. مطمئن باشید بسیاری از اختلافات همسایگی با این روش به راحتی حل و فصل خواهد شد.

موقعیت را به طور واقعی و به دور از پیش داوری، بررسی کرده و صبور باشید

گاهی اوقات مزاحمت، موقتی است؛ همسایه شما ممکن است به دلیل بیماری، داشتن مراسم مختلفی اعم از عزا یا عروسی، داشتن مهمان از شهرهای دیگر و غیره به طور موقت رفت و آمد و یا سر و صدای بیش از حد متعارف داشته باشد. سعی کنید شرایط همسایه خود را درک کرده و در این بازه زمانی، همراه او باشید.

واقعیت موجود را در نظر بگیرید

واقعیت این است که به طور طبیعی خانواده‌هایی که دارای فرزند یا فرزندانی هستند، نسبت به سایر همسایگان خود سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند.

اگر همسایه شما دارای خانواده بزرگ، عروس و داماد و نوه‌های زیادی است، مطمئنا رفت و آمد بیشتری نیز دارند. چنانچه به واسطه شرایط خاص همسایه‌اتان، کمی از آرامش آپارتمانتان کاسته می‌شود، تلاش کنید تا صبور باشید.

در نهایت می‌توانید با تذکرات دوستانه، از آن‌ها بخواهید تا رعایت آرامش و آسایش سایر ساکنین ساختمان را نیر مدنظر قرار دهند.

طرح مشکل با مدیر ساختمان

مدیر ساختمان به دلیل اینکه مورد اعتماد ساکنین آپارتمان یا مجتمع می‌باشد و همچنین به لحاظ قانونی و عرفی، نماینده مورد اعتماد ساکنین ساختمان است، می‌تواند به نمایندگی از ساکنین به همسایه مزاحم تذکر دهد.

تماس با صاحبخانه همسایه مزاحم

چنانچه فرد مزاحم به عنوان مستاجر در ساختمان سکونت دارد، می‌توانید صاحبخانه وی را در جریان امر قرار دهید. در این صورت امکان کاهش مزاحمت همسایه وجود دارد؛ چرا که در غیر این صورت، تحت فشار صاحبخانه قرار خواهد گرفت.

حقوق و تکالیف همسایه در قانون

حقوق و تکالیف همسایه در قانون

پیش از آن که به نحوه شکایت از همسایه بپردازیم، لازم است تا مواد قانونی که در این زمینه وجود دارند را ذکر کنیم. برخی از قوانین به طور خاص به روابط همسایگی اشاره دارد و برخی نیز از جنبه عمومی‌تر، قابل استناد می‌باشند.

آگاهی نسبت به قانون باعث می‌شود تا دیدگاه روشن‌تری نسبت به شکایت علیه همسایه مزاحم داشته باشیم. کسب این آگاهی از طریق گفتگو با وکیل تلفنی همین حالا برای شما امکان پذیر می‌باشد.

ماده ۱۳۲ قانون مدنی صراحتا بیان می‌کند: «کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود، مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع خاجت یا رفت ضرر از خود باشد.»

ایجاد سر و صدای نامتعارف و موارد دیگری که در ابتدای مقاله ذکر شد را می‌توان به نوعی خسارت و اضرار مادی و غیرمادی به همسایه دانست.

آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها به طور خاص به روابط بین همسایگان و همینطور مواردی که در این نوع از سکونت باید رعایت گردد، پرداخته است.

در ماده ۵۹ این قانون تصریح شده است که: «در مهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای مهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است».

طبق ماده ۳۰ قانون مدنی: «مالک، هر تصرفی را که مایل باشد در مال خود یا در واحد اختصاصی خود، می‌تواند به عمل آورد؛ مگر مواردی که در قانون استثنا شده باشد».

مقصود از تصرف، انجام امور متعارفی است که به نفع مالک آپارتمان یا خانه است؛ با این حال این اختیار نباید موجب سلب آسایش از همسایگان شود.

اصل ۴۰ قانون اساسی بیان می‌کند: «هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.»

همچنین در ماده دیگری از قانون مجازات اسلامی تصریح شده است: «کسانی که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند، به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم شده و دادگاه می‌تواند علاوه بر اعمال مجازات بر اساس نوع و مقدار آن، شخص مزاحم را به رفع مزاحمت و جلوگیری از حق و اعاده اوضاع به حالت قبل از ارتکاب جرم محکوم کند».

مرجع رسیدگی به شکایت از همسایه کجاست؟

چنانکه روش‌های مسالمت آمیز برای حل مشکلات ساختمان و جلوگیری از مزاحمت همسایه، راهگشا نبود می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه نمایید.

برای شکایت علیه همسایه مزاحم، پیمودن مراحل زیر از سوی شما یا وکیل ساختمان الزامی است:

  • یک استشهادیه تهیه کنید و از مدیر ساختمان و سایر همسایه‌ها بخواهید آن را امضا کنند، متن این استشهادیه باید حاوی شرح مزاحمت‌های همسایه، موارد مزاحمت، در صورت امکان تاریخ مزاحمت‌ها و مواردی از این قبیل باشد.
  • پس از مراجعه به دفتر خدمات قضایی محل وقوع جرم، شکواییه خود را به همراه استشهادیه و مدارک و مستندات دیگر ارائه نمایید.

سایر مدارک شکایت از همسایه می‌تواند شامل صدای ضبط شده او، مدارک مکتوب از خسارات وارد شده توسط وی به ساختمان، نامه هیات مدیره ساختمان به همسایه مزاحم در مورد مزاحمت‌های وی و مواردی از این قبیل باشد.

  • پس از ثبت، شکواییه توسط دفتر خدمات قضایی به همراه ادله اثبات جرم به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می‌شود.
  • بر اساس استشهاد محلی، بررسی و تحقیقات محلی انجام می‌گیرد.
  • پس از تحقیقات و بررسی سایر مدارک، در صورتی که بازپرس به صدور اخطاریه برای همسایه مزاحم مبادرت می‌کند و وی را برای ارائه توضیحات احضار می‌نماید.
  • در نهایت چنانچه تقصیر شخص مزاحم اثبات شد، برای وی قرار مجرمیت صادر می‌شود.
  • همچنین می‌توانید این فرآیند را از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع جرم نیز ثبت و پیگیری نمایید.

مرجع رسیدگی به شکایت از همسایه

شکایت از همسایه بابت عدم پرداخت شارژ ساختمان

در برخی موارد مشاهده می‌شود که همسایه یا همسایگانی، شارژ ساختمان را پرداخت نکرده و هزینه‌های مشاع ساختمان را تقبل نمی‌کنند.

چنانچه در هیچ صورتی اعم از صحبت دوستانه، تذکر مدیر ساختمان، اعمال فشار از سوی صاحبخانه و تذکر رسمی هیات مدیره پس از برگزاری جلسه ساختمان، نتوان این مسئله را حل کرد، باید از طریق قانونی پیگیری نمود.

برای شکایت از همسایه برای عدم پرداخت شارژ ساختمان، مدیر ساختمان باید به عنوان نماینده تمامی ساکنین اعم از مستاجرین و صاحب‌خانه‌ها مراحل زیر را طی نمایید:

  1. فرم مخصوص اظهارنامه را از دادگاه دریافت نماید و پس از تنظیم و تکمیل در سه نسخه در دفتر دادگاه ثبت کند؛ در اظهارنامه باید مبلغ بدهکاری نیز نوشته شود؛ مبلغ بدهی توسط مامور ابلاغ دادگاه به اطلاع مالک بدهکار می‌رسد.
  2. مالک بدهکار ده روز پس از تاریخ ابلاغ فرصت دارد تا بدهی خود را پرداخت نماید. در صورت عدم پرداخت، مدیر ساختمان می‌تواند به تشخیص خود، انشعابات برق، گاز، آب گرم، شوفاژ، تهویه و غیره را قطع نماید.
  3. چنانچه اظهار‌نامه توسط مدیر ساختمان برای مالک بدهکار ارسال شود و او همچنان از پرداخت بدهی خودداری نماید، حق شکایت برای مدیر وجود دارد؛ او می‌تواند از دفتر اسناد رسمی، تقاضای صدور اجراییه نماید.

در این صورت و پس از صدور اجراییه، معادل مبلغ بدهی از اموال بدهکار ضبط می‌شود و پس از ارزیابی قیمت توسط کارشناس، به حراج گذاشته می‌شود.

مبلغ حاصل شده از حراج، به نفع طلب ساختمان وصول گردیده و در صورتی که مبلغ از بدهی بیشتر باشد، مازاد مبلغ به مالک بدهکار پرداخت شده و رسید دریافت می‌گردد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری همین حالا از طریق سایت بنیاد وکلا رزرو وقت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا