کیفری (جرائم)

انواع زندان و نحوه اعزام محکومین به آن

بر طبق قانون هر جرمی مستوجب مجازات است و که از مجازات های تعیین شده در قانون مجازات اسلامی کشور ما به طور کلی به پنج دسته: مجازات حد، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات های بازدارنده تقسیم می گردد. انواع زندان نیز در همین دسته بندی قرار می گیرد.

در قانون مجازات اسلامی مجازات تعزیرات و مجازات های بازدارنده است که حبس را نیز شامل می شود. حبس مرتکب از روزی آغاز می گردد که محکوم علیه به موجب حکم قطعی قابل اجرا مبحوس و زندانی گردد.

زندان جایی است که محکومانی که به حکم دادگاه مجرم شناخته شده اند، برای مدت مشخص و یا برای همه عمرشان نگهداری می شوند تا به عنوان مجازات از آزادی های فردی محروم شوند.

فردی که محکوم به مجازاتی می شود با توجه به نوع جرم و مدت محکومیت و سابقه مجرم و همچنین شخصیت وی با نظر شورای طبقه بندی و تایید قاضی اجرای حکم در یکی از انواع زندان ها فرستاده و نگهداری می شود که در خصوص نحوه اعزام فرد محکوم به حبس قانونگذار موادی را بیان کرده است.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی انواع زندان ها و نحوه اعزام محکومین به زندان می پردازیم. برای کمک به محکومین در زندان از همراهی یک وکیل متخصص بهره‌مند شوید.

انواع زندان

بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری زندان ها به چند نوع تقسیم می گردند که عبارتند از:

  1. زندان بسته
  2. زندان نیمه باز

مراکز حرفه اموزی و اشتغال یا نظام نیمه آزادی، شیوه ای است که بر  اساس آن محکوم می تواند در زمان اجرای حکم حبس، فعالیت های حرفه ای، آموزشی، حرفه آموزی، درمانی و نظایر اینها را در خارج از زندان انجام دهد.

مراکز اقدامات تامینی و تربیتی مثل کانون اصلاح و تربیت اطفال و نوجوانان مجازات و تنبیه این دسته به خصوص از بزهکاران، به مراتب نیازمند احتیاط و دقت بیشتری است؛ به همین دلیل قانونگذار در قانون مجازات اسلامی، مقررات خاص را برای اطفال و نوجوانان، در نظر گرفته است.

انواع زندان و نحوه اعزام محکومین به آن

اعزام محکومین به زندان

اعزام محکومین به زندان و نحوه اعزام افرادی که محکوم به حبس یا زندان شده اند بدین صورت است که اشخاص محکوم به حبس ابتدا همراه با برگه مخصوصی که در آن مشخصات کامل، نوع جرم، میزان محکومیت، ایام بازداشت قبلی و مرجع صادر کننده حکم در آن درج شده است را به همراه مامور بدرقه زن و یا مرد و با رعایت موازین مراقبتی، به یکی از زندان های زندان بسته، زندان نیمه باز، مراکز حرفه اموزی و اشتغال اعزام نموده و معرفی می شوند.

فرد محکوم برای تحمل کیفر به زندان همان حوزه قضایی یا نزدیک ترین حوزه قضایی آن استان، حسب مورد اعزام می گردد. در این زمینه می‌توانید در پیام رسان بنیاد وکلا از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده نمایید.

در تبصره ۱ ماده ۵۱۳ زندان ها به زندان بسته، نیمه باز، مراکز حرفه آموزی و اشتغال و مراکز اقدامات تامینی و تربیتی از جمله کانون اصلاح و تربیت برای اطفال و نوجوانان تقسیم می شود، به استثنا مواردی که در قانون یا در حکم دادگاه تصریح شده است، محکومان با توجه به نوع و مدت محکومیت، پیشینه و شخصیتشان، بر اساس تصمیم شورای طبقه بندی و تایید قاضی اجرای احکام در یکی از بخش های فوق نگهداری می شوند.

چنانچه محل اقامت محکوم به حبس خارج از حوزه دادگاه صادر کننده حکم باشد، محکوم برای تحمل ادامه حبس به زندان محل اقامت خود منتقل می شود، مگر اینکه این امر موجب مفسده باشد که در این صورت با تشخیص قاضی صادر کننده رای قطعی به نزدیک ترین زندان محل اقامت خود منتقل می شود.

همچنین از سوی مشاوره حقوقی لازم به ذکر است باید محل نگهداری محکومان از متهمان تفکیک شود و در واقع نگهداری محکومان و متهمان در یک مکان ممنوع است و نگهداری متهمان در بازداشتگاه ها و زیر نظر سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی شکل می گیرد.

در صورت نیاز می‌توانید با وکیل تلفنی تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا