دادسراکیفری (جرائم)

دادگاه کیفری دو؛ ساختار، نحوه رسیدگی و صلاحیت آن

بعد از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید، تقسیم بندی دادگاه ها و صلاحیت آنها نیز تا حدی تغییر کرد.

دادگاه کیفری استان تبدیل به دادگاه کیفری یک شد و دادگاه عمومی جزایی به دادگاه کیفری دو.

نوشته های مشابه

انواع دادگاه های کیفری دارای صلاحیت مشخص هستند که همین مسئله باعث می شود تا افراد وقتی قصد شکایت از بابت یک موضوع را دارند، نداند که باید به کدام دادگاه مراجعه کنند.

در واقع مراجعه به دادگاهی که اجازه رسیدگی به پرونده شما را ندارد، هیچ سودی ندارد و آن دادگاه تحت هیچ شرایطی به موضوع رسیدگی نمی کند؛ از این رو ما درصددیم تا با معرفی مراجع دادگستری و دادگاه ها، تا حدی این مشکل را بر طرف کنیم.

از این رو در این مقاله به بررسی ساختار دادگاه کیفری دو، نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو و صلاحیت دادگاه کیفری دو​ می پردازیم.

ساختار دادگاه کیفری دو

ساختار دادگاه کیفری دو به این ترتیب است که این دادگاه با حضور یک رئیس یا دادرس علی البدل که از قضات هستند تشکیل می شوند.

البته طبق ماده ۳۰۰ همان قانون، در تمامی جلسات دادگاه کیفری دو، دادستان یا معاون او یا یکی از دادیاران به تعیین دادستان می توانند حضور یابند تا از کیفرخواست دفاع کنند.

این دادگاه بر خلاف دادگاه کیفری یک که سیستم تعدد قضات بر آن حاکم است تنها یک قاضی دارد.

مقر دادگاه کیفری دو در حوزه قضایی هر شهرستان است.

نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو

نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو به این صورت است که بعد از اتمام رسیدگی در دادسرا، بازپرس در صورت موافقت دادستان با کیفر خواست، قرار جلب دادرسی صادر می کند و با این کار از دادگاه درخواست می کند به پرونده مطروحه رسیدگی و برای جرم رخ داده، مجازات قانونی صادر کند.

البته در صورتی که جرم از جرایمی باشد که مستقیما در دادگاه مطرح می شود، تاریخ رسیدگی به شاکی و متهم ابلاغ می شود و به پرونده رسیدگی می شود.

صلاحیت دادگاه کیفری دو

طبق ماده ۳۰۱ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد، مگر آن دسته جرائمی که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادگاه دیگری است.

برای مثال رسیدگی به جرایم موجب مجازات سلب حیات در صلاحیت دادگاه کیفری یک است، از این رو دادگاه کیفری دو اجازه رسیدگی به آن را ندارد.

در واقع اگر جرائمی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه نظامی است را مشخص کنیم، سایر جرایم در حوزه صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار می گیرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا