بیمه

آنچه باید زیان دیدگان حوادث رانندگی بدانند

قبل از پرداختن به موضوع اصلی به تعریف شخص ثالث از نگاه قانون گذار می پردازیم. ماده ۱ قانون بیمه اجباری خسارات وارده بر اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال (۹۵) شخص ثالث هر شخصی است که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار خسارت بدنی و یا مالی می شود به استثنای راننده مسبب حادثه.

امروزه با توجه به شرایط زندگی انسان ها و عبور مرور آن ها با خودور شخصی یا عمومی گرچه باعث آسایش و رفاه آنان شده است اما مخاطراتی آن ها را تهدید می کند و آن وقوع تصادف است که انسان ها را با یک دشواری هایی روبه رو کرده است اما قانون گذار در این زمینه تمهیداتی را اندیشه و وضع نموده است که نمود عینی و عملی آن را می توانیم در قانون بیمه اجباری خسارات وارده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال ۱۳۹۵مشاهده نماییم. در این مقاله به نکات کاربردی و مسائل مهم و نیازهای حیاتی زیان دیدگان حوادث رانندگی می پردازیم.

بیمه حوادث راننده

قانون گذار در جهت تسهیل و تسریع در درمان رانندگان آسیب دیده از سوانح تصادف تمهیدات و تدابیر لازم را اندیشده است.

  • در ماده ۳ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ اشاره می کند:

دارنده وسلیه نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت های بدنی واره شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان درماه غیر حرام بیمه حوادث اخذ کند.

پس با توضیحات در ماده فوق راننده آسیب دیده که مقصر حادثه می باشد مشمول بیمه حوادث می شود اما شاید برای بعضی از مقصرین یا مسببین حوادث رانندگی پیش آمده باشد که چرا باوجود بیمه بودن خودرویشان از سوی شرکت بیمه بعد از پرداخت خسارت زیان دیده یا زیان دیدگان باید خساراتی را به بیمه گر پرداخت نمایند؟ متاسفانه اکثر بیمه گذران از این موضوع که قانون گذار در متن قانون تصریح کرده است نسبت به آن مطلع نیستند.

  • قانون گذار در ماده ۱۴ قانون مذکور اعلام می دارد:

در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد، بیمه گر مکلف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می تواند به شرح زیر برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند:

  1. الف- در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل دو و نیم  درصد از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده.
  2. ب- در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل پنج درصد  خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده.
  3. ج- در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل پنج درصد از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده.

با توضیحات مقرر در متن مواد فوق بیمه گر موظف به پرداخت خسارت بدون شرط و اخذ تامین می باشد.

زمان و نحوه پرداخت خسارت زیان دیدگان چگونه است؟

آیا می توان قبل از قطعی شدن رای توسط دادگاه مطالبه خسارت کرد؟ در ماده ۳۲ (قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به اشخاص ثالث دراثرحوادث وسایل نقیلیه مصوب سال ۹۵) می توانیم مشاهده نماییم.

در اثر حوادث منجر به خسارت بدنی زیان دیده، اولیای دم یا وراث قانونی موظفند بعد از قطعی شدن مبلغ خسارت برای تکمیل مدارک به منظور دریافت خسارت به بیمه گر مراجعه نمایند.

این ماده مذکور اشاره به پرداخت خسارت بعد از قطعی شدن مبلغ خسارت می نماید و اینجا گرچه در نهایت زیان دیده به خسارت خود می رسد اما ممکن است با یک مشکلاتی مثل عدم تمکن مالی برای درمان و مداوای خود در طی طول درمان روبه شود که خوشبختانه قانون گذار برای تسهیل و تسریع درمان زیان دیده گان تدابیر لازم را اندیشیده است که می توانیم آن را در ماده ۳۴ قانون مذکور به تحلیل آن بپردازیم.

در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت در صورت مطالبه زیان دیده، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و یا کمسیون جلوگیری از سوانح راه آهن موضوع تبصره (۲) ماده (۲) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوب۶/۷/۱۳۸۴ ( در خصوص حوادث مربوط به قطارهای شهری و بین شهری) و پرشکی قانونی، بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق، حسب مورد مکلفند بلافاصله پنجاه درصد (۵۰) ازدیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقی مانده را با رعایت مواد (۳۱) و (۳۲) این قانون بپردازند.                 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا