خانوادهطلاقفسخ نکاح

شباهت و تفاوت فسخ نکاح با طلاق در چیست؟

شباهت و تفاوت فسخ نکاح و طلاق لازم به تعریف ابتدایی هر یک دارد. یکی از موجبات انحلال نکاح این است که یکی از زوجین با استفاده از حقی که به موجب عیوب زنان، عیوب مردان، تدلیس و تخلف از شرط صفت عقد ازدواج منعقد شده را بر هم بزنند.

بر اساس ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود. بر همین اساس، در مواردی می توان از فسخ نکاح صحبت کرد که عقد دائم باشد؛ نه عقد موقت. طلاق هم همین گونه است؛ یعنی طلاق نیز در ازدواج دائم متصور است.

طلاق و فسخ نکاح هر دو جز موارد انحلال عقد هستند؛ لذا، شباهت هایی با یکدیگر دارند، اما علی رغم داشتن شباهت، با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام آثار مخصوصی دارند؛ به همین دلیل در این مقاله شباهت فسخ نکاح با طلاق و تفاوت فسخ نکاح با طلاق را با کمک مشاوره حقوقی خانواده مورد بررسی قرار می دهیم.

شباهت و تفاوت فسخ نکاح با طلاق

شباهت فسخ ازدواج با طلاق

همانگونه که گفتیم، بر اساس ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی “عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود”؛ بنابراین، فسخ ازدواج با طلاق شباهت هایی دارد.

شباهت های فسخ ازدواج با طلاق را  به نظر وکیل می توان اینگونه مطرح کرد:

  • بر اساس ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، طلاق و فسخ نکاح هر دو جزء موارد انحلال نکاح هستند؛ یعنی اینکه اعمال حق فسخ نکاح یا طلاق، هر دو سبب منحل شدن و از بین رفتن عقد نکاح می شوند.

اما نکته مهم در خصوص انحلال عقد این است که این انحلال به گذشته سرایت نمی کند؛ یعنی نکاح پیش از اعمال حق فسخ یا طلاق صحیح است، ولی از آن به بعد ازدواج منحل شده و فاقد اثر حقوقی و قانونی است.

  • یکی از شباهت های فسخ نکاح با طلاق این است که عده فسخ نکاح و عده طلاق با هم یکسان است.
  • احکام مربوط به مهریه در هر دو نکاح یکسان است.

شباهت فسخ نکاح با طلاق

تفاوت فسخ نکاح با طلاق

علی‌رغم شباهت های فسخ نکاح و طلاق، فسخ نکاح و طلاق با یکدیگر متفاوتند و ماهیت متفاوتی دارند. تفاوت فسخ نکاح و طلاق را به نظر مشاوره حقوقی تلفنی می توان اینگونه خلاصه نمود:

  • طلاق یک عمل حقوقی تشریفاتی است؛ به این معنا که قانونگذار برای صحت آن شرایطی را در نظر گرفته است و تا این تشریفات انجام نشود، این طلاق صحیح نیست.

بر اساس مقررات قانونی و شرعی، طلاق از طریق صیغه خاص و با حضور دو مرد عادل انجام می شود ولی فسخ نکاح تشریفات خاص ندارد و به صرف اراده صاحب حق فسخ انجام می شود.

  • برای اینکه عمل طلاق صحیح باشد، زن باید دارای شرایط خاصی باشد، مثلا طلاق در حین عادت ماهیانه امکانپذیر نیست؛ اما برای فسخ نکاح چنین شرایطی در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین، فسخ نکاح در این شرایط صحیح است.
  • در مواقعی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد، شوهر در مدت عده می تواند رجوع کند، اما در فسخ نکاح امکان رجوع وجود ندارد؛ بنابراین، اینکه دوباره طرفین بتوانند با هم زندگی کنند منوط به انعقاد عقد نکاح جدید است.
  • مطابق قوانین و مقررات جدید طلاق از طرف مرد تنها در صورتی مجاز است که طرفین به دادگاه مراجعه کرده و با ارجاع به داوری در طلاق، گواهی عدم امکان سازش بگیرند.

در طلاق از طرف زن نیز زن باید به دادگاه رجوع کرده و با استفاده از موجبات طلاق از طرف زن به دادگاه مراجعه و گواهی عدم امکان سازش دریافت کنند.

اما در فسخ نکاح رسیدگی دادگاه تنها منوط به احراز وجود حق فسخ است؛ بنابراین، دادگاه وظیفه ای در اصلاح روابط میان زن و مرد و ارجاع آن‌ها به داوری نخواهد داشت.

برای دریافت مشاوره فوری می‌توانید از وکیل آنلاین در پیام رسان مخصوص بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا