شرکت ها

مجوزهای لازم برای راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ + مدارک مورد نیاز

کسب و کارهای اینترنتی این روزها به علت بستری که این فضا در اختیار قرارداد می‌دهد، به شدت در حال افزایش‌اند.

با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت، بسیاری از فعالیت‌های تجاری ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت و نرم‌افزارهای تلفن همراه معرفی کنند؛ لذا کسب و کارهای اینترنتی بسیاری امروزه مشغول فعالیت هستند.

از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی، پروانه کسب و کار اینترنتی می‌باشد. این پروانه یا همان مجوز صنفی، مجوزی است که باید از صنف حوزه فعالیت مربوطه گرفته شود.

اگر در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود ندارد مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت کنید.

مثلا برای کسب و کار اینترنتی که در حوزه فروش مواد غذایی فعالیت دارد‌، باید بدانید اگر شما تولیدکننده محصول و یا مواد غذایی باشید، داشتن مجوز هیچ ارتباطی به سایت شما ندارد.

شما باید در اینجا از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجوز برای تولید محصول خود بگیرید؛ یعنی سایت اینترنتی شما در گرو داشتن مجوز نیست بلکه کسب و کار شما در گرو داشتن این مجوز می‌باشد.

هر کدام از محصولاتی که شما قصد فعالیت روی آن در کسب و کار اینترنتی‌تان دارید، باید دارای مجوز لازم از مراکز ذ‌ی‌صلاح باشد.

شما می‌توانید صفر تا صد این کار را به وکیل متخصص بسپارید و با خیال راحت به مدیریت فروشگاه بپردازید.

نماد الکترونیکی چیست؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از درخواست صاحبان کسب و کارهای نوپا و بررسی شرایط و مدارک آن‌ها، اقدام به صدور نماد الکترونیکی می‌کند.

این نماد که یکی از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است. در واقع اعتباریست که به مجوز کسب و کار اینترنتی داده می‌شود و صحت فعالیت آن‌ها را تایید می‌نماید.

از همین رو بسیاری از مردم ارتباط بیشتری با این سایت‌ها برقرار کرده و آن‌ها را قابل اطمینان‌تر از دیگر کسب و کارها می‌دانند.

مجوزهای لازم برای راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی

رسانه دیجیتال چیست؟

رسانه‌ دیجیتال، به رسانه‌هایی گفته می‌شود که بر خط مبتنی بر شبکه (همچون شبکه جهانی اینترنت)، سرویس‌های مخابراتی از قبیل MMS و SMS و همچنین رسانه‌های مبتنی بر حامل‌های فیزیکی از قبیل بسته‌های نرم افزاری رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و مواردی مانند آن‌ها فعالیت کنند.

از همین رو مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر سه راهکار زیر فعالیت خود را انجام می‌دهد:

  • بسترسازی برای تولید انبوه محصولات فرهنگی دیجیتال با محتوای هماهنگ با ارزش‌های نظام و حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه‌های دیجیتال
  • ساماندهی و نظام‌مند کردن فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در کشور
  • فرهنگ‌سازی و آشنا کردن عموم مردم با فرصت‌ها، چالش‌ها و فرهنگ استفاده صحیح از رسانه‌های دیجیتال و ارتقاء سطح دانش و مهارت پدیدآورندگان رسانه‌های دیجیتال

چگونگی کسب مجوز برای فروشگاه‌ اینترنتی و رسانه‌های دیجیتال

مراحل کسب مجوز برای رسانه‌های دیجیتال به منظور دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی با راهنمایی مشاوره حقوقی رایگان بنیاد وکلا به شرح ذیل است:

  • متقاضی حقیقی جهت کسب این مجوز باید به سایت saramad.ir مراجعه کرده و با توجه به مشخصات، جهت ثبت نام اولیه اقدام نماید.
  • متقاضی پس از ثبت نام و دریافت کلمه عبور و رمز کاربری، می‌بایست درخواست صدور مجوز واحد رسانه دیجیتال خود را ثبت کند.
  • پس از بررسی و تایید درخواست، نوبت به مرحله بررسی استعلام حراست می‌رسد.
  • در این بخش حراست پرونده را بررسی کرده و نتیجه را از طریق پیامک به متقاضی اعلام می‌کند.
  • در صورت تایید استعلام توسط حراست، متقاضی باید در آزمون آنلاین قوانین و مقررات شرکت کرده و مصاحبه آنلاین را نیز انجام دهد.
  • متقاضی می‌بایست در زمان ۱۵ دقیقه به ۱۲ سوال پاسخ داده و بخش مصاحبه را نیز در ۱۰ دقیقه تکمیل نماید.
  • در انتها نیز باید نتیجه هر دو را در پنل پیام قرار دهد.
  • در نهایت پرونده پس از دریافت امتیار و نمره قبولی و همچنین وصول استعلام از مراجع ذی‌صلاح و اظهار نظر کمیته‌های تخصصی، جهت اظهار نظر نهایی منطبق با آیین ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال، مطرح شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در انتها نیز پس از تایید نهایی، مجوز جهت فعالیت ۵ ساله صادر می‌گردد.

کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

تمامی شرکت‌ها پیش از آغاز فعالیت‌های طراحی، تولید، راه‌اندازی، توسعه، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم افزاری، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نمونه‌های مشابه آن‌ها می‌بایست پس از ثبت شرکت، بر اساس قانون تجارت به نظام صنفی استان خود مراجعه کرده و مجوز فعالیت دریافت نمایند.

این مجوز هم یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی می‌باشد. دو دسته شرکت‌های زیر به عضویت نظام صنفی رایانه‌ای استان پذیرفته خواهند شد:

  1. دارای مدیرعامل (تمام وقت) با حداقل مدرک کارشناسی باشند.
  2. موضوع فعالیت آن‌ها به موجب اساسنامه شرکت صرفا یکی از فعالیت‌های رایانه‌ای مندرج در بند ۱ باشد.

مدارک مورد نیاز جهت کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

مدارک مورد نیاز جهت کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تغییرات (کلیه تغییرات)
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • تصویر مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • تصویر کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • تصویر لیست بیمه شامل نام مدیرعامل
  • تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • تصویر لوگو و گواهی ثبت

در پایان توصیه می‌گردد تنها نسبت به حداقل مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی که برای راه انداری کسب‌ و کار خود نیاز دارید، اقدام نمایید و بیشتر تمرکز و زمان خود را بر روی پیشرفت کسب‌ و کار خود بگذارید.

در صورتی که قصد ثبت شرکت یا اخذ مجوز اینترنتی یا اخذ پروانه فعالیت دارید از طریق انتخاب جستجوی وکیل در خدمات بنیاد وکلا و ارائه درخواست به اینجانب در کمترین زمان ممکن برای شما امور مربوطه بررسی شده و مدارک مورد نیاز و سایر مراحل به شما توضیح داده شده و کار شما با نظارت کامل بنیاد وکلا به بهترین نحو ممکن صورت می پذیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا