ضرب و جرحکیفری (جرائم)

درباره جرم سلاح سرد و مجازات‌های سنگین آن در حد محاربه و اعدام چه می‌دانید؟!

سلاح سرد مثل چاقو، می‌تواند همان عواقب سلاح گرم مثل اسلحه را داشته باشد؛ چرا که چاقو یک ابزار دولبه است که یک لبه آن از تهدید و ترساندن شروع می‌شود و گاه به قتل عمد می‌رسد و گاه در حد محاربه پیش می‌رود و در نهایت صاحبش را به کام مرگ و دره اعدام می‌کشاند!

جرم سلاح سرد و مجازات آن

سلاح سرد چیست، استفاده‌های غیرقانونی از آن کدام است و چه مجازاتی دارد، موضوع این یادداشت است. در ابتدا با تعریف سلاح سرد و مثال‌های آن آشنا شویم.

سلاح سرد هرگونه وسیله‌ای است که بر خلاف سلاح گرم بدون صدا عمل می‌کند و هنگام برخورد با بدن باعث ایجاد جراحت و خونریزی و در موارد شدیدتر موجب ازکارافتادگی کامل یا ناقص یک عضو یا بخشی از بدن و حتی مرگ فرد شود؛ وسایلی مانند چاقو، قمه، شمشیر، ساتور، دسته و تیزی.

البته در وقوع جرم سلاح سرد لازم نیست یکی از این موارد ایجاد شود بلکه آن وسیله باید این قابلیت را داشته باشد؛ بنابراین صرف تهدید با چاقو و بدون وارد کردن ضربه خودش می‌تواند جرم باشد.

جرایم سلاح سرد و مجازات آنها

با استفاده از سلاح سرد ممکن است یکی از جرایم زیر اتفاق بیفتد:

  •  تهدید و قدرت‌نمایی و مجازات تا اعدام!

گاهی فرد یا افراد برای پیش بردن اهداف غیرقانونی و غیر مجاز خود (مثل اخاذی یا مزاحمت) یا قدرت‌نمایی، با استفاده از سلاح سرد، ترس و وحشت را در دیگران ایجاد می‌کنند یا با آنها گلاویز می‌شوند تا به خواسته خود برسند و معمولاً اشخاص از ترس جان به خواسته آنها تن می‌دهند.

در این جا دو حالت وجود دارد؛ یا از مصادیق محاربه است یا خیر. در صورتی که محاربه نباشد، صرف ایجاد رعب و وحشت با استفاده از سلاح سرد جرم کیفری است و مجازات تعزیری حبس (شش ماه تا دو سال) و شلاق (تا ۷۴ ضربه) دارد.

البته گاهی اوضاع در همین جا که فقط ایجاد ترس و قدرت‌نمایی است خیلی بد می‌شود. مثلاً اگر کسی بر اثر ترس بمیرد، در مواردی مثل پیری و ضعف جسمانی تهدیدشونده، قتل عمد محسوب می‌شود و برای تهدیدکننده حکم قصاص نفس صادر می‌گردد!

  •  نقص عضو و مجازات حد و تعزیر

اگر کسی عمداً با ضرب یا جرح باعث «نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی‌ یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل گردد» اگر جای قصاص باشد حکمش قصاص است و در غیر این صورت با درخواست مجنی علیه (کسی که جنایت بر او وارد شده) به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

قصاص یا دیه حد شرعی است اما در اینجا یک حکم تعزیری هم وجود دارد که طبق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی، اگر این اقدام که می‌تواند با سلاح سرد باشد، «موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد» مجرم به دو تا پنج سال حبس تعزیری محکوم می‌گردد.

برای آگاهی از موارد دیه و محاسبه آن یا قصاص عضو، به سایت تخصصی حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید.

  •  جراحت کمتر از قصاص و دیه

اگر جراحت بر اثر سلاح سرد اتفاق بیفتد اما به مرتبه قصاص یا دیه نرسد، به غیر از امکان دادخواست اَرش از سوی مجنی علیه، مجازات تعزیری حبس سه ماه تا یک سال وجود دارد.

  • قتل عمد یا شبه عمد

گاهی استفاده از اسلحه سرد منجر به قتل عمد و شبه عمد می‌شود. در صورت اثبات عمدی بودن قتل، حکم قصاص نفس وجود دارد و در قتل شبه عمد، حکم دیه.

در این موارد گاهی حتی با ساقط شدن قصاص یا دیه، حکم تعزیری وجود دارد. مثلاً طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، اگر در قتل عمد، به هر دلیلی مثل رضایت شاکی حکم قصاص اجرا نشود، در‌صورتی که اقدام مجرم «موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد» دادگاه می‌تواند به حبس سه تا ده سال‌ حکم صادر کند.

در پرونده‌های قتل، حتماً از وکیل متخصص و برتر قتل بنیاد وکلا مشورت بگیرید.

  • محاربه و اعدام

ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، محاربه را به «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که موجب ناامنی در

محیط گردد» تعریف و ماده ۲۸۱، راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی را که دست به سلاح می‌برند و امنیت مردم و راه‌ها را سلب می‌کنند از مصادیق محاربه معرفی کرده است.

بنابراین گاهی سلاح سرد در دست افرادی که در این دو ماده گفته شده از مصادیق محاربه است. و اما مجازات چهارگانه محاربه در ماده ۲۸۲ بیان و انتخابش به عهده قاضی واگذار شده است:

اعدام، به صلیب کشیدن، قطع دست راست و پای چپ، نفی بلد (تبعید خاص).

اگر به واسطه استفاده از اسلحه سرد یا گرم، در معرض اتهام محاربه و مجازات آن قرار گرفته‌اید، بهترین کار مشورت با وکیل متخصص محاربه است که در این نوع پرونده‌ها سابقه و تبحر داشته باشند. آنها را در بنیاد وکلا به راحتی و سریع جستجو و پس از بررسی سابقه و عملکردش انتخاب کنید.

  • حمل، تولید و واردات سلاح سرد

حمل سلاح سرد مانند قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس با هدف درگیری فیزیکی و ضرب و جرح، جرم است و حداقل مجازات تعزیری را دارد. همچنین واردات یا تولید و عرضه این سلاح‌ها ممنوع است و ضمن ضبط آنها به نفع دولت، محکومیت جزایی نقدی درجه شش تعزیراتی دارد.

البته تولید، عرضه یا حمل این وسایل برای امور ورزشی، نمایشی، آموزشی یا نیاز شغلی یا دفاعی اشخاص، پس از گرفتن مجوز قانونی بلامانع است.

با آنچه گذشت که شامل همه موارد حقوقی سلاح سرد نیست معلوم شد این سلاح، از حمل تا استفاده ساده یا خطرناک، چه عواقب سنگین و طولانی دارد. اگر خدای نکرده در پرونده سلاح سرد در جایگاه متهم یا شاکی هستید، در هر مرحله‌ای از رسیدگی، از مشاوره آنلاین و تلفنی بنیاد وکلا استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا