ملکی

مقررات ناظر بر تغییر متراژ ساختمانهای پیش فروش شده

پیش فروش ساختمان در تمام مراحل ساخت امکانپذیر است.

بسیاری از سازندگان ساختمان برای تامین هزینه ساخت حساب ویژه ای روی پیش فروش ساختمان باز کرده اند.

براساس قانون پیش فروش برای پیش خرید ساختمان پرداخت حداقل ده در صد قیمت ساختمان الزامی است و برای حداکثر پرداختی مقرره ای پیشبینی نشده است که بنظر بنده عدم تعیین مقرره ای برای حداکثر پرداختی خود یکی از ایرادات این قانون است.

نوشته های مشابه

بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

بهر حال برای تعیین قیمت ساختمان و تعیین شیوه پرداخت پیش پرداخت توافقی و اقساط بایستی متراژ معین شود ولی با توجه به اینکه در بسیاری موارد پیش فروش ساختمان در مراحل ابتدایی ساخت صورت میگیرد؛ لذا تعیین متراژ دقیق امکانپذیر نیست البته با توجه به نقشه های مهندسی ساختمان تعیین متراژ تقریبی برای سازنده ساختمان امکانپذیر است.

اما ممکن است سازنده با اظهار متراژی فراتر و بیشتر از مقدار قابل تعیین اقدام به دریافت مبلغی بیشتر بعنوان پیش پرداخت و اقساط نماید؛ لذا قانونگذار برای جلوگیری از این تخلف در قانون پیش فروش ساختمان مقرر نموده که اگر متراژ ساختمان پس از تکمیل براساس نقشه تفکیکی اداره ثبت پنج در صد کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده باشد، هیچیک از متعاملین حق فسخ معامله را ندارند و اگر کمتر بود پیش فروشنده باید بر اساس قیمت مندرج در قرار داد مبلغ مازاد دریافتی خود را به پیش خریدار مسترد نماید و اگر بیشتر بود پیش خریدار باید مبلغ اضافه بنا را برحسب قیمت تعیین شده در قرار داد را به پیش فروشنده بپردازد.

اما اگر اختلاف متراژ بنا بیش از پنج در صد کمتر یا بیشتر بود، صرفا برای پیش خریدار دو راهکار پیش بینی شده است:

  • اگر متراژ براساس نقشه تفکیکی اداره ثبت بیش از پنج درصد کمبود متراژ داشت پیش خریدار میتواند یا معامله را فسخ و علاوه بر ثمن معامله خسارات وارده را نیز دریافت نماید یا بدون فسخ معامله مابه تفاوت قیمت مبنای قرار داد با قیمت روز را بر حسب نظر کارشناسی دریافت نماید.
  • اگر متراژ براساس نقشه تفکیکی اداره ثبت بیش از پنج درصد اضافه بنا داشت، در اینصورت پیش خریدار علاوه بر اختیار فسخ و در یافت ثمن معامله و خسارات میتواند با پرداخت قیمت مندرج در قرارداد نسبت به تملک اضافه بنا اقدام نماید.

بنظر حقیر قانون پیش فروش از محدود قوانینی است که بخوبی توانسته با پیش بینی احتمالات سو استفاده دست برتر یعنی پیش فروشنده امکان سو استفاده وی از خلا های قانونی را تا حد مطلوب و قابل قبولی کاهش دهد.

همانگومه که ذکر شد اگر پیش فروشنده ای بخواهد با ذکر متراژی بالاتر از مقدار واقعی یا کمتراز مقدار واقعی  اقدام نماید، خود را در معرض خطر ضرر وزیان قرار خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا