کیفری (جرائم)

ورود به عنف چیست و چه حکمی دارد؟

ورود به عنف به معنای آن است که زمانی که شخصی قصد ورود به ملکی را داشته باشد اما موانعی بر سر راه داشته باشد و برای برداشتن این موانع از راه های غیر عادی و خشونت آمیز استفاده کند مرتکب جرم شده است.

شرط تحقق عنف زمانی است که خشونت و تهدید بر مقاومت مجنی علیه یا مانع آن غلبه داشته باشد که برخی از این مصادیق عنف واضح و آشکار است مانند زمانی که در و یا پنجره شکسته و یا خراب شود اما برخی دیگر از این مصادیق واضح نیست مانند پریدن از روی دیوار و یا گذاشتن اشیایی مثل نردبان جلوی در خانه و ورود غیر عادی به خانه.

نوشته های مشابه

در برخی موارد مثل زمانی که شخصی با حیله و نیرنگ کلید خانه را از نوکر می‌گیرد و وارد خانه می‌شود و یا زمانی که صاحب مسافرخانه در زمان نبود مسافر در اتاق وارد اتاق می‌شود و اثباب و وسیله مسافر را بیرون می‌ریزد و غیره ابهاماتی وجود دارد که آیا جز ورود به عنف محسوب می‌شود و یا خیر؟

در ادامه ضمن بررسی این جرم و مجازات آن، از شکایت به کمک وکیل کیفری سخن می‌گوییم.

ورود به عنف

مجازات ورود به عنف

در صورتی که شخصی مرتکب جرم ورود به عنف شده باشد مجازات وی از ۶ ماه تا ۳ سال حبس خواهد بود و در صورتی که مرتکبین دو و یا بیشتر از دو نفر باشد و یکی از آن‌ها سلاح در دست داشته باشد به ۱ تا ۶ سال حبس محکوم خواهد شد.

جرم ورود به عنف در هر ملکی امکان پذیر است حتی اگر ملک متعلق به غیر باشد یا ملک محل مسکونی باشد که مورد حمایت قانون است، ملک مسکونی می‌تواند آپارتمان،کلبه،خانه و یا حتی چادر باشد که در آن زندگی می‌کنند، ملک می‌تواند در دست شخصی به جز مالک باشد مثل مستاجر و یا در رهن باشد.

در این مورد وکیل آنلاین می‌گوید عنف به دو صورت می‌باشد:

  1. عنف مادی: عنفی است که به شکستن در و پنجره و یا آسیب رساندن و کتک زدن اشخاص گفته می‌شود.
  2. عنف معنوی: عنفی است که به هتک حرمت اشاره می‌کند مانند از دیوار خانه بالا رفتن و یا کلید را در انداختن و اقدام به ورود منزل کردن.

برای وقوع جرم ورود به عنف نیازی نیست که حتما شخص در منزل حضور داشته باشد یعنی برای ورود غیر قانونی به ملک حضور مالک نیاز نیست و شرط تحقق جرم محسوب نمی‌شود.

امکان دریافت مشاوره حقوقی تلفنی به صورت فوری در این راستا برای شما فراهم می‌باشد.

مجازات ورود به عنف

عدم رعایت قانون توسط ماموران انتظامی و ورود به منزل

در صورتی که ماموران نیروی انتظامی و یا اطلاعاتی و سایر ماموران قضایی و غیر قضایی بدون رعایت قانون وارد منزل شخصی شوند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و در صورتی که این عمل غیر قانونی را از جانب دستور مافوق خود انجام داده باشند یعنی مافوق که صلاحیت صدور حکم را نداشته و حکم ورود به منزل را داده در این صورت مافوق مجازات می‌شود.

اگر ورود غیر قانونی توسط مامورین در شب انجام شود حداکثر مجازات حسب مورد را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و طرح شکایت از جرم ورود به عنف از مشاوره حقوقی کیفری ما بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا