دادسراکیفری (جرائم)

موارد صلاحیت بازپرس

بازپرس، دادرسی است که وظیفه استنطاق از متهمان و همچنین تحقیق از مطلعان را درباره اتهام بر عهده دارد.

به طور کلی، کشف جرم و ممانعت از فرار متهم مهم‌ترین وظایف بازپرس است.

به تعبیر دیگر، قاضی تحقیق یا مستنطق یا بازپرس، صاحب منصبی است که تحقیق مقدماتی جرایم و جمع‌آوری دلایل له و علیه متهم بر عهده او قرار دارد.

بازپرس وظایف قانونی خود را تحت نظارت دادستان انجام می‌دهد.

قبل از ارجاع پرونده به بازپرس ابتدا باید صلاحیت بازپرس در خصوص پرونده بررسی شود که موارد صلاحیت بازپرس در قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است.

در این مقاله به بررسی اینکه صلاحیت بازپرس چیست و موارد  صلاحیت بازپرس می پردازیم.

صلاحیت بازپرس چیست ؟

در پاسخ به این سوال که صلاحیت بازپرس چیست؟ ابتدا باید گفت که صلاحیت یعنی فرد از نظر قانونی صالح به رسیدگی به امری باشد.

به عنوان مثال: اگر جرم ضرب و شتم در ناحیه ۳ شهر تهران اتفاق افتاد، بازپرس صالح به رسیدگی بازپرس شعبه ناحیه سه در دادگاه یا دادسرا تهران می باشد که جرم در آن جا محقق شده است.

پس به عبارت دیگر منظور از صلاحیت بازپرس این است که اگر موارد صلاحیت که ذیل بیان شده است، رعایت شده باشد بازپرس، صالح به رسیدگی است و می تواند به پرونده رسیدگی نماید.

در غیر این صورت با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده به دادگاه و دادسرای دیگری ارسال می گردد تا بازپرس تحقیقات مقدماتی را انجام دهد و به پرونده رسیدگی شود و قرار مقتضی صادر گردد.

موارد صلاحیت بازپرس

موارد صلاحیت بازپرس مواردی است که در صورت وجود آن بازپرس اجازه بررسی و صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد و در صورتی که هر یک از موارد بیان شده در زیر وجود نداشته باشد، بازپرس، صلاحیت رسیدگی به آن پرونده را نداشته و با صدور قرار عدم صلاحیت به مرجع قضایی دیگری ارسال می گردد.

موارد صلاحیت بازپرس در قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است که عبارتند از:

ماده ۱۱۶ –  بازپرس در حوزه قضايي محل مأموريت خود با رعايت مفاد اين قانون ايفاي وظيفه مي‌ كند و در صورت وجود جهات قانوني در موارد زير شروع به تحقيق مي‌نمايد:

  • الف – جرم در حوزه قضايي محل مأموريت او واقع شود و اگر جرم در آن حوزه قضایی واقع نشود بازپرس صلاحیت رسیدگی ندارد .   
  • ب –  جرم در حوزه قضايي ديگري واقع گردد و در حوزه قضايي محل مأموريت او  جرم كشف شود يا متهم در آن حوزه دستگير شود در این صورت بازپرس صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد .
  • پ – مورد دیگری که بازپرس صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد، این است که اگر جرم در حوزه قضايي ديگري واقع شود، اما متهم يا مظنون به ارتكاب جرم در حوزه قضايي محل مأموريت بازپرس مقيم باشد در این صورت بازپرس، صلاحیت رسیدگی ندارد.

به عبارت دیگر در مواردی که جرم خارج از حوزه قضائی محل ماموریت بازپرس واقع شده، اما در حوزه او کشف یا مرتکب در آن حوزه دستگیر شود، بازپرس تحقیقات و اقدامات مقتضی را به عمل می آورد و در صورت لزوم، قرار تامین نیز صادر می کند و چنانچه قرار صادره منتهی به بازداشت متهم شود، پس از رسیدگی به اعتراض وی در دادگاه کیفری که بازپرس در معیت آن انجام وظیفه می‏ نماید، با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به همراه متهم، حداکثر ظرف چهل و هشت ساعت، به دادسرای محل وقوع جرم می‏ فرستد.

نکته دیگر آن که هر گاه آثار و ادله وقوع جرمی در حوزه قضائی محل ماموریت بازپرس کشف شود، اما محل وقوع آن معلوم نباشد، بازپرس ضمن انجام تحقیقات، سعی در کشف محل وقوع جرم می کند و اگر محل وقوع جرم تا ختم تحقیقات مشخص نشود، بازپرس در خصوص موضوع، اظهار عقیده می کند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا