تهدیدکیفری (جرائم)

مجازات تهدید به اسید پاشی در قانون مجازات اسلامی

تهدید به اسیدپاشی

متاسفانه اسید پاشی که این روز ها یکی از معضلات جامعه شده و قربانیان این حادثه رقت بار تا پایان زندگی خود دیگر حتی نمی توانند در آینه نگاه کرده و یا در جامعه حاضر شوند، بحث ها و قوانین محکمی را می طلبد.

این نوع از انواع خشونت ها که بیشتر بر علیه زنان صورت می گیرد بیشتر با قصد تخریب آینده ی فرد انجام می شوند و با هدف قتل صورت نمی پذیرند.

اسید پاشی نه فقط بر جسم فرد اثر گذار است بلکه روح و روان قربانی را نیز آزار داده و تا پایان عمر او را درگیر می کند.

از جمله اسید پاشی های معروف در ایران، اسید پاشی های زنجیره ای در اصفهان را می توان نام برد که در آن ۴ مورد اسید پاشی در بازهی زمانی کوتاهی در سال ۱۳۹۳ انجام شد.

معمولا اسید پاشی ها به دلایل مختلفی نظیر رد درخواست ازدواج و یا خصومت شخصی انجام می شوند که کشور های زیادی با این پدیده مواجه هستند.

جرم تهدید به اسیدپاشی در قانون

در ماده ی ۶۶۹ قانون مجازات های اسلامی تعزیرات که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسیده است، چنین آمده که چنانچه شخصی، فرد دیگری را به قتل و یا ضرر های نفسی، شرفی و مالی و یا به افشای رازی مربوط به خود و یا بستگان وی نماید، چه آن که به این سبب تقاضای پول یا مالی را کند و یا تقاضای انجام یا ترک فعلی را داشته باشد یا نداشته باشد، به مجازات تا ۷۴ ضربه شلاق یا ۲ ماه تا ۲ سال زندان محکوم خواهد شد.

توجه کنید که ماده ی ۶۶۹ تنها به تهدید اشاره نموده و صرف تهدید با موضوع ماده ی شماره ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی یا در واقع تهدید به قتل یا ایجاد ضرر مالی و جانی نیز فرد مرتکب این جرم شده و همین مجازات برای او در نظر گرفته خواهد شد.

مجازات تهدید به اسیدپاشی

جرم تهدید به اسید پاشی نیز زیر مجموعه ی همان جرم تهدید ذکر شده در ماده قانونی شماره ی ۶۶۹ قانون مجازات های اسلامی تعزیرات می باشد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که “حکم تهدید به اسید پاشی چیست؟” باید بگوییم: برابر با متن این قانون تا ۷۴ ضربه شلاق و یا از ۲ ماه تا ۲ سال حبس خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که برای اثبات تهدید های شفاهی نیاز به شهادت شهود داشته و برای اثبات تهدید می توان از پیامک ها نیز استفاده نمود.

علاوه بر این لازم به ذکر است که مجازات تهدید به اسید پاشی با مجازات اسید پاشی متفاوت بوده و ماده قانونی آورده شده و مجازاتی که در بالا ذکر کردیم تنها برای تهدید به اسید پاشی می باشد.

نحوه شکایت بابت تهدید به اسیدپاشی

جهت شکایت بابت این جرم و نوشتن دادخواست و تنظیم شکایت تهدید بایستی به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده و بعد از آن که پرونده توسط دادسرا بررسی شد و تحقیقات مقدماتی انجام شد و دادستان کیفرخواست را صادر نمود، پرونده به دادگاه ارسال می شود.

پس از آن نیز دادگاه کیفری ۲ محل وقوع جرم برای رسیدگی به جرم تهدید به اسید پاشی صلاحیت داشته و به آن رسیدگی می نمایند.

از آن جایی که تهدید از جرایم قابل گذشت است، چنانچه در هر مرحله ای از مراحل شکایت، شاکی خصوصی پرونده از شکایت خود صرف نظر نماید، روند دادرسی متوقف شده و پرونده مختومه می گردد.

همچنین توجه کنید که برای شکایت بابت تهدید به اسید پاشی دو شاهد لازم است که چنانچه شهود تمایلی به حضور در دادسرا و شهادت را نداشته باشند، شما می توانید از بازپرس و یا دادیار رسیدگی کننده به پرونده، تقاضای تحقیق از شاهدان را در محل وقوع جرم نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا