ملکی

اعتراض به تصمیم در خصوص افراز

در این نوشتار در خصوص اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در خصوص افراز می پردازیم.

افراز به معنای تقسیم ملک مشاع بین شرکاست؛ البته وقتیکه بین شرکا توافق برای تقسیم وجود نداشته باشد.

زمانیکه تقاضای افراز ملک مشاعی در اداره ثبت مطرح می شود، واحد ثبتی مربوطه اگر صلاحیت به رسیدگی داشته باشد، پس از رسیدگی پرونده، قابل افراز بودن یا غیرقابل افراز بودن آن را اعلام می نماید که این تصمیم ظرف ده روز پس از ابلاغ به مالکین، قابل اعتراض در دادگاه صالح است.

دادگاه پس از ثبت درخواست، وقت رسیدگی تعیین می کند. پس از برگزاری جلسه رسیدگی، دادگاه آخرین وضعیت ثبتی ملک و تاریخ ابلاغ تصمیم واحد ثبتی به خواهان را از اداره ثبت استعلام می کند.

پس از وصول استعلام، دادگاه قرار ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری را صادر می نماید.

کارشناس محترم هم با هماهنگی با نماینده و نقشه بردار ثبت، نسبت به بررسی وضعیت ملک از حیث قابلیت افراز  و یا عدم قابلیت آن، اقدام می نماید و نظریه خود را در خصوص افراز و یا عدم افراز ملک، صادر می کند.

در صورتیکه نسبت به نظریه کارشناسی اعتراضی نشود و یا پس از وصول اعتراض، موضوع در هیات های کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و نظریه کارشناسی قطعی شد، دادگاه بر اساس همان، اقدام به صدور رای می کند.

در صورتیکه دادگاه با تصمیم واحد ثبتی مخالف باشد، حکم به فسخ آن می دهد و در صورت موافقت تصمیم را تایید می نماید.

درصورتیکه دادگاه برخلاف تصمیم واحد ثبتی، ملک را قابل افراز تشخیص دهد، حکم به افراز ملک با تعیین قدر السهم هر یک از شرکا از طریق قرعه صادر می نماید.

هر یک از شرکایی که به تصمیم واحد ثبتی اعتراض داشته باشند، خواهان می باشند و به طرفیت بقیه شرکا به عنوان خواندگان باید دادخواست حقوقی، تنظیم و تقدیم دادگاه محل کنند.

دادگاه صالح هم  دادگاه حقوقی محلی است که ملک در آنجا واقع است. دادگاه نیز تنها تصمیم واحد ثبتی را تایید و یا فسخ می نماید و رای به افراز و یا عدم افراز می دهد و اجرائیه نیز نیاز ندارد.

برخی نکات مهم که باید بدانید عبارتند از:

حکم دادگاه که با توجه به اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در خصوص افراز و یا عدم افراز صادر می شود، قابل تجدیدنظر در دادگاه های تجدید نظر مرکز استان بوده و غیرقابل فرجام است.

برخی محاکم، اعتراض به تصمیم واحد ثبتی را صرفا  در مواقعی می پذیرند که ملک به تشخیص واحد ثبتی، غیرقابل افراز باشد و در صورتی هم که ملک، قابل افراز تشخیص داده شود، اعتراض به تصمیم واحد ثبتی را نمی پذیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا