قراردادها

طرح دعوای استرداد ثمن معامله

دعوای استرداد ثمن معامله، دعوایی است مربوط به عقد بیع و عقد بیع همان خرید و فروش اصطلاحی در عرف ماست.

از لحاظ قانون مدنی ایران بیع عبارت است از تملیك عین به عوض معلوم. یعنی یك مال در مقابل عوض یا همان وجه یا مبلغی، در برابر تملیک عین داده می شود.

اصطلاحا به آن عوض كه معمولا وجه و مبلغ رایج ایران است، ثمن گفته می شود. ثمن معامله نباید خود، مالی باشد كه هم طراز مبیع باشد؛ زیرا در این حالت مبادله این دو تبدیل به عقد معاوضه خواهد شد.

ثمن باید چیزی معادل ارزش مبیع است  كه معمولا به صورت وجه نقد است.

دعوای استرداد ثمن معمولا در سه حالت مطرح می شود

  • در موارد فسخ معامله كه خریدار یا فروشنده معامله را فسخ كرده باشند و در نتیجه برهم خوردن معامله و خودداری بایع و فروشنده از پرداخت ثمن به خریدار، وی به دادگاه حقوقی برای استرداد ثمن خود مراجعه می كند.
  • علاوه بر این ممكن است طرفین یك عقد با رضایت یكدیگر نسبت به برهم زدن عقد بیع توافق كنند؛ در این صورت در اصطلاح حقوق گفته می شود كه عقد اقاله یا تفاسخ شده است.

با برهم خوردن یک عقد دقیقا ثمن و مبیع باید به حالت اولیه برگردد و به صاحبان اولیه خود داده شود.

به این ترتیب در صورت اقاله قرارداد خرید و فروش، بایع موظف است تا ثمن اخذ شده را تسلیم خریدار كند و در صورت خودداری فروشنده از این كار، خریدار می تواند دعوای استرداد ثمن معامله را در دادگاه حقوقی مطرح كند.

  • مورد آخر نیز بر می گردد به اصطلاحی حقوقی تحت عنوان ضمان درك. در علم حقوق مدنی گفته می شود كه بایع و مشتری ضامن درک مبیع و ثمن هستند.

در توضیح این اصطلاح خاص حقوقی باید بیان کرد كه طبق قانون مدنی ایران بایع و خریدار یا همان مشتری در برابر اینكه بعدا مبیع یا ثمن ملك شخص دیگری درآید، ضامن هستند.

در این وضعیت اگر مبیع به ملک ثالثی درآید، مشتری باید مبیع را به صاحب اصلی وی برگرداند.

در این فرض بایع بابت خسارتی كه به مشتری وارد آورده است، باید ثمن دریافتی از سوی مشتری را به وی برگرداند و در صورت خودداری بایع از پس دادن ثمن مشتری، وی می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست الزام بایع را به پس دادن ثمن دریافتی نزد دادگاه های حقوقی تقدیم كند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا