ملکی

قوانین و مراحل بازسازی ساختمان

قوانین بازسازی ساختمان امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در دنیای امروز که آپارتمان‌نشینی هر روز بیشتر از قبل گسترش می‌یابد و هر روز ساختمان‌های قدیمی بیشتری تخریب شده و به برج‌های بلند تبدیل می‌شوند، هنوز هم خانه‌های قدیمی در تمام دنیا طرفداران خودشان را دارند.

بسیاری از افرادی که از گذشته تا به حال در این خانه‌ها زندگی می‌کرده‌اند، حاضر به تعویض خانه‌های خود با آپارتمان‌های نو نیستند. خیلی از افراد هم هستند که بعد از مدت‌ها آپارتمان‌نشینی خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند به سراغ خرید خانه‌‌های قدیمی بروند.

با تمام این صحبت‌ها، خانه‌های قدیمی هرچقدر هم که زیبا و راحت به نظر بیایند به گذشته تعلق دارند. این موضوع به این معناست که احتمالاً تأسیسات و بنای این خانه‌ها غیرقابل استفاده یا در بهترین حالت فرسوده است.

در نتیجه راه‌حل حفظ چنین خانه‌هایی نوسازی و بازسازی آن‌ها است. بازسازی ساختمان بر طبق قانون، شرایط و مراحل مشخصی دارد و اگر شما قصد بازسازی خانه خود را دارید، باید قبل از هرچیز به سراغ قوانین مربوط به بازسازی ساختمان بروید.

برای این منظور در ادامه این مطلب همراه ما باشید. همچنین می‌توانید پیش از هر گونه اقدامی ابتدا با وکیل ملکی مشورت نمایید.

قوانین و مراحل بازسازی ساختمان

فرسودگی ساختمان

در اکثر شهرها خصوصا شهرهای بزرگی مانند تهران در سال‌های گذشته شاهد املاک قدیمی زیادی بوده ایم و به تعبیری به خانه‌های کلنگی معروف اند که امروزه به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی تخریب و ساختمان‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند.

دارندگان ملک‌های قدیمی و فرسوده در صورتی که ملکشان جزء املاک فرسوده  یا بنای آن‌ها در منطقه بافت فرسوده شهری قرار گرفته باشد، واجد شرایط دریافت وام بافت فرسوده محسوب می‎شوند. این توصیه مهم وکیل تلفنی ما به موکلین می‌باشد.

قانون بازسازی ساختمان

گام اول برای بازسازی و یا تخریب ملک فرسوده دریافت مجوز تخریب از شهرداری است. تمام عملیات اجرایی ساختمان باید تحت نظر یک مهندس ناظر که نامش در پروانه قید می‌شود، انجام شود.

مالکان منازل مسکونی که قصد تخریب و نوسازی دارند، بدون اخذ پروانه، حق تخریب بنا را ندارند. حضور مهندسان ناظر برای اجرای عملیات تخریب، ضروری است. زیرا مهندسان ناظر در امر تخریب بنا، دارای مهارت و تخصص لازم هستند.

بنابراین اگر تخریب بدون اصول و ضوابط آن و به دور از نظارت و دستور مهندسان انجام شود، خطر آفرین بوده و ممکن است خسارتی به ساختمان‌های مجاور و شهروندان آن نواحی ایجاد کند.

بازسازی ساختمان

در ساختمان‌های که ساکنین آن متعدد بوده بعضی از سکنه آن حاضر به تخریب و نوسازی نبوده که در این موارد باید از طریق دادگاه حقوقی او را به تخریب و نوسازی ملزم کرد.

در این موارد، دادگاه با ارجاع امر به کارشناس دادگستری راه و ساختمان در صورتی که ملک استحکام لازم را نداشته باشد حکم به تخریب و نوسازی میدهد.

مدارک لازم برای بازسازی و تخریب ملک

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه تخریب و نوسازی عبارتست از:

  1. اصل و کپی سند، بنچاق (در صورتی که سند تفکیک شده است)، صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی
  2. اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی
  3. اصل و کپی فیش نوسازی
  4. اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن

برای رزرو وقت مشاوره حقوقی و گفتگو با متخصص همین حالا اقدام نمایید. طیف گسترده‌ای از خدمات حقوقی حضوری و تلفنی و تنظیم اوراق قضایی در مجموعه ما انجام می‌شود.

یکی از روش‌های جدید و پرطرفدار مشاوره حقوقی آنلاین به صورت فوری و با قابلیت ارسال مدارک و فایل صوتی می‌باشد که شما با مراجعه به صفحه اصلی سایت بنیاد وکلا می‌توانید رزرو وقت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا