خانوادهمهریه

آیا مطالبه مهریه بدون طلاق امکان پذیر است؟

از جمله مهمترین حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد، مهریه است.

بر خلاف این تصور که زن به هنگام طلاق می تواند مهریه اش را مطالبه کند، تقاضای مهریه بدون طلاق نیز امکانپذیر می باشد؛ یعنی اینکه زن می تواند هم زمان اقدام به گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک کند؛ بدون آنکه با شوهرش اختلافی داشته باشد یا بخواهد جدا شود.

قانونگذار این راه را باز گذاشته است؛ به همین مناسبت، در این مقاله به بررسی مهریه زن، مطالبه مهریه و مطالبه مهریه بدون طلاق خواهیم پرداخت. البته جهت دریافت راهنمایی عملی در این باره بهتر است از وکیل متخصص امور خانواده و مهریه کمک بگیرید.

مهریه زن

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید؛ بنابراین، همانطور که از این ماده مشخص می شود، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد، زن مالک مهریه می شود و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه اش را مطالبه نماید.

بر همین اساس، اینکه در عرف گفته می شود که عدم تمکین زن ، ناشزه بودن زن و یا دادخواست طلاق از طرف زن سبب محروم شدن زن از مهریه می شود، مطلب صحیحی نیست، حتی جرایمی مانند برقراری رابطه نامشروع توسط زن نیز سبب عدم استحقاق او نسبت به مهریه نمی شود.

مهریه بدون طلاق

گرفتن مهریه

بر اساس قوانین و مقررات مربوط به مهریه، زن می تواند به محض اینکه عقد ازدواج میان زوجین خوانده شد، مهریه اش را مطالبه کند و مرد نیز موظف است که مهریه را به زن بپردازد.

از آن جهت که مهریه یکی از مهمترین حقوق مالی است که به زن تعلق می گیرد، قانونگذار نیز روش هایی برای گرفتن مهریه توسط زن پیش بینی کرده است.

در صورتی که خود زن و مرد با هم به توافق برسند، می توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و با تنظیم یک سند در این خصوص، مهریه به زن پرداخت شود.

در صورتی که به صورت قانونی زن بخواهد اقدام به مطالبه مهریه نماید، می تواند از طریق مراجعه به دادگاه خانواده و یا اجرای ثبت اقدام به گرفتن مهریه نماید.

لازم به ذکر است که پیگیری دادخواست مهریه زن در سامانه ثنا انجام می شود.

گرفتن مهریه بدون طلاق

همانگونه که گفتیم، به محض آنکه عقد نکاح میان زوجین خوانده شد، زن مستحق دریافت مهریه می شود و می تواند آن را مطالبه کند.

البته آنگونه که مرسوم است، مطالبه مهریه و گرفتن آن خصوصا در مهریه های سنگین، معمولا به دنبال اختلاف میان زن و مرد در روابط زناشویی اتفاق می افتد، اما باید به این نکته توجه نمود که مهریه حق مالی است که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد.

لذا در صورتی هم که زن بخواهد و متمایل به ادامه زندگی با همسرش باشد نیز می تواند اقدام به گرفتن مهریه اش نماید؛ بنابراین، گرفتن مهریه و ادامه زندگی امکانپذیر است و بدون طلاق هم زن می تواند مهریه اش را مطالبه نماید.

ما در بنیاد وکلا در راستای حقوق خانواده و به خصوص مسائل رایجی مانند مطالبه مهریه خدمات حقوقی گسترده ای ارائه می دهیم که مهم ترین آن مشاوره حقوقی است.

متخصصین ما در بازه زمانی مناسب و مطابق وقت شما به صورت تخصصی به سوالاتتان به صورت وکیل تلفنی یا حضوری پاسخ می دهند.

ضمن آن که برای آن دسته از افرادی که امکان مراجعه حضوری و برقراری تماس را ندارند، مشاوره حقوقی آنلاین ما به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا