کیفری (جرائم)

آیا کشف حجاب در خودرو جرم است؟

تبصره ماده ۶۳۸، قانون گذار عنوان کرده زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

اگر چه قاضی با استفاده از اصل ۱۶۷ق.ا. قانون وضع نمی‌کند، ولی از طریق تفسیر، قانون شرع را «کشف» می‌نماید و «کشف قانون شرع» طبق اصل ۱۶۷ق.ا. قابل مقایسه با «کشف قاعده سابقه» در نظام حقوقی «کامن لا»، توسط قاضی است.

شماری از حقوقدانان بر این عقیده‌اند که هدف قانونگذار از اصل ۱۶۷ق.ا. ایجاد همبستگی میان «حقوق اسلامی» و «حقوق دولتی» می‌باشد؛ یعنی همزیستی میان قدرت و مذهب، نه اتحاد آنها که قانونگذار این هدف را با وضع اصولی همچون اصل ۱۶۷، ۹۱،۷۲ و ۴ ق.ا. دنبال نموده است

موضوع کشف حجاب در ماشین در سال های اخیر توجهات زیادی به خود جلب کرده بود و قانون گذار را بر آن داشت تا به این  موضوع اجتماعی رسیدگی کند.

از این رو مجلس شورای اسلامی، در طرحی تحت عنوان طرح صیانت از عفاف و حجاب ، مسئله کشف حجاب در خودرو را مطرح کرد.

با توجه به این طرح حدود حجاب اسلامی، پوشش سر و گردن به جز گردی صورت است و عدم رعایت آن می تواند منجر به مجازات مرتکب شود.

جریمه کشف حجاب در خودرو علاوه بر مجازات جرایم قانونی که می تواند شامل جرم بی حجابی و بدحجابی باشد، ۱۰۰ هزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی نیز خواهد بود.

باید در نظر داشت که این مجازات هم برای راننده و هم برای سرنشنیان خودرو تعیین شده است.

پیامک های کشف حجاب در خودرو

وقتی بی حجابی در خودرو رویت شود، ابتدا پیامکی برای مالک خودرو ارسال می شود که به مالک تذکر داده می شود.

پیامک تذکر برای کشف حجاب از قرار زیر است:

"سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود. پلیس امنیت اخلاقی" 

این پیامک ،  پیامک تذکر کشف حجاب در ماشین است که اساسا نیازی به پیگیری مالک یا راننده ندارد و تنها گوشزد و اخطاری است به مالک خودرو تا از تکرار دوباره بی حجابی در ماشین جلوگیری کند اما در صورتی که بی حجابی مجددا در همان خودرو رویت شود، پیامک بعدی با متن زیر خواهد بود:

"ابلاغیه : مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است؛ لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می گردد حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید."

بعد از دریافت این پیامک، مالک باید به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کند و تعهد کتبی بدهد که مجددا در این خودرو کشف حجاب صورت نخواهد گرفت.

 البته در صورتی که پیامک کشف حجاب در خودرو دارای کدهای ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷ ، ۱۸، ۳۳ و ۳۵ باشد باید به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرد که هر کدام از این کدها مربوط به موضوع متفاوتی است که باید بابت آن به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرد.

انواع کدهای مرتبط

  • کد تخلف ۱۴ و ۱۵: پلیس امنیت اخلاقی برای کشف حجاب در خودرو 
  • کد تخلف ۱۶: پلیس امنیت اخلاقی برای پوشش نامناسب و روابط نامشروع در خودرو 
  • کد تخلف ۱۷: پلیس امنیت اخلاقی برای داشتن حیوان خانگی داخل ماشین یا ایجاد آلودگی صوتی 
  • کد تخلف ۱۸: پلیس امنیت اخلاقی مربوط به دور دور کردن 
  • کد تخلف ۳۳ و ۳۵: پلیس امنیت اخلاقی مربوط به روزه خواری در ماشین یا استعمال دخانیات

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا