خانوادهنفقه

آیا در دوران حق حبس به زن نفقه تعلق می گیرد؟

بر اساس یک قاعده فقهی، "للزوجه الامتناع قبل الدخول حتی تقبض مهرها ان کان حالا".

مطابق این قاعده، زن می تواند تا زمانی که مهریه اش را دریافت نکرده است، از تمکین در برابر شوهر خود امتناع کند.

نوشته های مشابه

استفاده زن از این حق در اصطلاح، حق حبس زوجه در عقد نکاح نام دارد؛ بنابراین، قانون مدنی نیز این قاعده را پیش بینی کرده است.

اما سوال مهم در خصوص استفاده زن از حق  حبس این است که آیا زن در دوران حق حبس حق نفقه دارد یا به خاطر عدم تمکین مستحق نفقه نیست؟ در پاسخ به این سوال، در این مقاله به بررسی حق حبس زوجه و نفقه زن در دوران حق حبس خواهیم پرداخت.

با بنیاد وکلا همراه باشید.

حق حبس زوجه

بر اساس قانون مدنی، زن موظف است که در مقابل شوهر خود تمکین کند.

این تمکین اعم است از تمکین عام و تمکین خاص، اما در شرایطی، عدم تمکین از سوی زن مجاز می باشد و زن با عدم تمکین عنوان ناشزه پیدا نمی کند.

در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی آمده است که "زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده است، از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند".

همانگونه که از این ماده مشخص است، زن می تواند تا پرداخت کامل مهریه اش، از تمکین خاص و تمکین عام در مقابل شوهرش خودداری کند؛ در این صورت ، زن از حق حبس استفاده کرده است.

البته، برای اعمال حق حبس از سوی زن، شرایطی مقرر شده است که زن در صورت آن می تواند از حق حبس استفاده کند؛ مثلا اینکه مهریه زن باید حال باشد، نه مدت دار.

همچنین، در صورتی که زن قبلا ولو یکبار در مقابل شوهرش تمکین کرده باشد، دیگر نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند.

نفقه زن در دوران حق حبس

یکی از نکات مهم در مورد استفاده زن از حق حبس، نفقه ای است که به زن تعلق می گیرد.

در واقع، می توان این سوال را مطرح کرد که آیا در دوران حق حبس به زن نفقه تعلق می گیرد؟ به عنوان مثال، زن با عدم تمکین، در منزل پدرش سکونت دارد و تقاضای مهریه نموده است.

آیا با این عدم تمکین، پرداخت نفقه به ایشان لازم است؟ قسمت اخیر ماده ۱۰۸۵ به این پرسش پاسخ داده است: "زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط به اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود".

بنابراین، نفقه زن در دوران حق حبس کماکان پابرجاست و زن می تواند علاوه بر اینکه مطالبه مهریه کرده است، نفقه اش را نیز مطالبه کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا