خانواده

بررسی روش های درمان ناباروری از منظر حقوق

در خصوص درمان ناباروری باید گفت امروزه با سیر کشور های به سوی صنعتی شدن، افزایش جمعیت و نیز تخصصی شدن مشاغل  باعث ایجاد شکافی عمیق بین طبیعت و زندگی مردم گردیده است و از سوی دیگر، با تغییر روش زندگی مردم علاوه بر عدم استفاده از منابع غذایی ارگانیک، استرس نیز جز لاینفک حیات بشری گردیده و تمامی این موارد به نوبه خود تاثیر به سزایی بر افزایش اختلالات باروری و نازایی گردیده است.

از سوی دیگر متخصصین علوم پزشکی و ژنتیک به جهت برآورده کردن آرزوی تناسل راهکارهایی را در جهت رفع این مشکلات اندیشیده و گاها بدان جامعه عمل پوشانده اند.

نوشته های مشابه

لکن ما ناگزیر از تفسیر حقوقی بر این روش های نوین هستیم تا مواقع بروز اختلافات خانوادگی به جهت فسخ نکاح و طلاق به سبب نازایی زوجه و عدم تنصیف دارایی مکتسبه دوران زوجیت بنا به ناباروری زوجه بتوانیم مرز و حدودی در نظر قایل شویم و یا اینکه در خصوص طفل متولد شده بتوانیم از نظر حقوقی مسایل مربوط به امور حسبی را تفسیر و تعیین نماییم.

۲۰ درصد از زوجین در کشور نابارور هستند و حاظرند با پرداخت هزینه های گزاف دارای فرزند شوند.

لازم است از سوی وکیل خاطر نشان کرد که زنی که از نظر پزشکی قابل توالد داشته باشد نابارور نمی باشد، حتی اگر قادر نباشد به روش طبیعی آبستن گردد و بسیاری از دادگاه ها نیز بدان اعتقاد دارند.

روش های درمان ناباروری

زوجینی که از راه‌های علمی بچه‌دار نمی‌شوند، از سه راه می‌توانند به آرزوی خود برسند:

  • رحم اجاره ای یا همان رحم جایگذین
  • اهدا و یا انتقال تخمک
  • اهدا و یا انتقال جنین

درمان ناباروری

رحم اجاره ای یا همان رحم جایگذین

در این روش معمولا مرد و زن از نظر تولید سلول‌های جنسی اسپرم و تخمک مشکلی غیر قابل حلی ندارند و گاها جنین نیز بصورت سالم تشکیل می‌گردد و صرفا نمی تواند در رحم مادر لانه گزین (فرآیند چسبیدن جنین به بدن مادر) شود، و یا در مواردی امکان هر دو عمل لقاح و لانه گزینی به توجه به شرایط رحم امکانپذیر نیست و یا اینکه جنین پس از طی دوره ای پس از لانه گزینی سقط می‌گردد.

در این موارد معمولا اسپرم از زوج و تخمک طی عمل جراحی از زوجه اخذ شده و پس از شستشو در محیط آزمایشگاهی لقاح (IVF : in vitro fertilization) انجام میگیرد و جنین تشکیل شده بعد از چند روز به رحم فردی غیر از زوجه منتقل می گردد و پس از طی دوران بارداری متولد می‌شود.

در این روش هیچ ارتباط ژنتیکی بین طفل و زنی که آن را به دنیا وی آورد وجود ندارد و حتی به وی شباهتی هم ندارد، لذا جنین از نظر ژنتیکی کاملا منتسب به پدر و مادری است و که اسپرم و تخمک از آنها اخذ شده است.

در این مورد تشخیص پدر و مادر واقعی کار پیچیده ای بنظر نمی رسد چرا که روند کار همانند روش طبیعی بوده و تنها تفاوت در محل رشد جنین بوده است. پس وکیل تلفنی نیز به افراد در این روش اطمینان خاطر می‌دهد.

اهدا یا انتقال تخمک

در مواردی زوجه دارای رحم سالم می باشد ولی نمیتواند تخمک های سالمی دارای قدرت باروری تولید نماید، ولی مرد از نظر اسپرمی مشکلی ندارد. این روش که به‌طور سنتی هم مورد استفاده بوده، تلقیح مصنوعی اسپرم مرد با تخمک یک زن دیگر است.

در این روش اسپرم مرد به طور مصنوعی به داخل رحم مادر جانشین (زنی غیر از همسر مرد) منتقل می‌شود که پس از حامله شدن، فرزند را برای زوج نابارور حمل کرده و پس از تولد تسلیم آن‌ها کند و یا اینکه همانند روش اول تخمک از زن دوم اخذ شده و پس از  لقاح ازمایشگاهی به رحم زوجه منتقل میگردد.

به نظر ایجاد رابطه زوجیت هنگام لقاح هر چند ازمایشگاهی بین مرد و زنی که تخمک از وی گرفته شده است ضروری بنظر میرسد.

در این حالت در واقع اسپرم مرد با تخمک زن دوم تلقیح شده و مرد، پدر بچه و زن دوم مادر بچه تلقی می‌شود؛ همسر مرد در این حالت هیچ رابطه ژنتیکی با بچه ندارد و هیچ محرمیتی هم بین فرزند و این زن وجود ندارد مگر پس از شیر دادن بچه و تحقق رضاع این محرمیت حاصل شود.

روش های درمان ناباروری

اهدا و یا انتقال جنین

سومین روش معمولا زمانی استفاده می‌شود که زن و مرد هر دو فاقد سلول های جنسی هستند و یا سلول‌هایی که تولید می کنند قابلیت باروری ندارد.

این روش که البته روش جدیدی هم محسوب می‌شود، استفاده از جنین اهدایی در بانک‌های اهدای جنین است. در این روش، زن و شوهری که توانایی فرزندآوری را به لحاظ ژنتیکی ندارند، با مراجعه به بانک‌های جنین، تقاضای دریافت جنین را مطرح می‌کنند.

این بانک‌ها یکی از جنین‌های اهدا شده توسط زوجین دیگر را به رحم زن نابارور منتقل می‌کنند تا جنین در رحم زن رشد کرده و به دنیا بیاید.

در واقع در این روش، هویت پدر و مادر واقعی جنین محرمانه مانده و جنین نیز هیچ ارتباط ژنتیکی با زوجین نابارور ندارد؛ از نظر شرعی نیز محرمیتی بین آنها وجود ندارد مگر بعد از شیرخوردن از مادری که جنین را به دنیا آورده و تحقق شرایط رضاع، که در این صورت، طفل با زن و شوهر نابارور دارای رابطه محرمیت شده و احکام رضاع برای آن بار می‌شود.

پیشنهاد می‌شود پیش از انجام هر کدام از راه‌های درمان ناباروری در مورد وضعیت حقوقی آتی مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

اگر هم فرصت مراجعه حضوری یا تماس تلفنی را ندارید، مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا به صورت در لحظه و فوری پاسخگوی شما خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا