دیوان عدالت اداری

۲ مرجع شکایت از ادارات دولتی | از ادارات دولتی به کجا شکایت کنیم؟

در بسیاری از مواقع شهروندان به دلایل مختلفی از کارکرد یک دستگاه دولتی رضایت ندارند. عدم رضایت در برخی از شرایط به حدی است که باعث ایجاد خسارت و ضرر و زیان به شخص گردیده و چاره ای به جز طرح دعوی در مراجع ذیصلاح ندارد.

اما مرجع رسیدگی به شکایت از ادارات دولتی کدام سازمان و یا نهاد می‌باشد؟ آیا می‌توان به عنوان یک شخص حقیقی از یک نهاد، اداره و سازمان دولتی شکایت کرد؟ در ادامه مطلب به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

نوشته های مشابه

از آن جایی که رسیدگی به شکایت از ادارات دولتی بسیار تخصصی و با دادرسی خاص خود می‌باشد، حتما پیش از هر اقدامی از وکیل دیوان عدالت اداری کمک بگیرید.

مرجع شکایت از ادارات دولتی

تشخیص مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که در صورت عدم توجه به این مساله امکان تضییع حق، متحمل شدن ضررهای مالی و از دست رفتن زمان وجود دارد. طرح شکایت از اداره دولتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دو مرجع برای ثبت شکایات در این زمینه وجود دارند که با توجه به نوع شکایت شما، باید به یکی از آن‌ها مراجعه نمایید:

  1. شکایت به دیوان عدالت اداری
  2. شکایت به سازمان بازرسی کل کشور

شکایت به دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری زیر نظر مستقیم رئیس قوه قضاییه تاسیس گردیده و به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحد‌ها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنان تشکیل شده است.

اختیارات دیوان، محدود به مواردی است که در قانون مشخص شده است و شامل موارد زیر می‌باشد:

  • رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی تخلفات دولتی
  • رسیدگی به اعتراضات و شکایت از آراء و تصمیمات قطعی دادگاه‌های اداری، هیات‌های بازرسی و کمیسیون‌ها. این کمیسیون‌ها عبارتند از:
  1. کمیسیون های مالیاتی
  2. شورای کارگاه
  3. هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما
  4. کمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری
  5. کمیسیون موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و منابع طبیعی
  6. رسیدگی به شکایات قضات و مشمولین قانون استخدام کشوری
  7. رسیدگی به شکایات از سازمان تامین اجتماعی
  8. رسیدگی به شکایت از کارمندان دولتی
  9. رسیدگی به شکایات از ادارات دولتی بابت مصوبات غیرقانونی

رسیدگی به تصمیمات و آرای دادگاه‌ها و مراجع قضایی، دادگستری و نظامی، دادگاه‌های انتظامی قضات دادگستری و شکایت از نیروهای مسلح در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست.

شکایت از ادارات دولتی در دیوان عدالت اداری

مراحل شکایت از ادارات دولتی به دیوان عدالت اداری

چنانچه شکایت اداری از یک دستگاه دولتی دارید، می‌توانید در بدو امر و پیش از طرح شکایت در دیوان، از طریق همان دستگاه دولتی و از طریق بازرسی به پیگیری درخواست خود بپردازید.

البته این امر نافی شکایت از طریق دیوان عدالت اداری نیست. روند شکایت در دیوان عدالت به شرح زیر می‌باشد:

  1. ثبت دادخواست تنظیم شده در دفاتر الکترونیک قضایی
  2. تعیین شعبه توسط رئیس شعبه اول یا معاون اجرایی وی با توجه به تخصص شعبه
  3. ارجاع پرونده به شعبه مرجوعه
  4. بررسی شرایط و صحت و نواقص دادخواست توسط مدیر دفتر شعبه مرجوع الیه
  5. ارسال دادخواست به رؤیت ریاست شعبه جهت اخذ دستور ارسال دادخواست و ضمائم آن برای خوانده
  6. پس از ارسال دادخواست و ضمائم آن برای خوانده، وی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ دادخواست، پاسخ خود را ارسال نماید (عدم وصول پاسخ، مانع از رسیدگی نیست).
  7. شعبه رسیدگی کننده پس از بررسی و تحقیق در خصوص جوانپ پرونده، رای بدوی را صادر می‌کند.

رسیدگی به شکایت در دیوان عدالت اداری، غیرترافعی است؛ یعنی نیازی به حضور یک یا هر دو طرف دعوی نیست و رسیدگی به صورت تبادل لوایح انجام می‌گیرد، مگر اینکه شعبه توضیحات یک یا هر دو طرف پرونده را لازم بداند و این توضیحات در مسیر رسیدگی موثر باشند.

شکایت به سازمان بازرسی کل کشور

بر اساس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی، اعلامات و شکایاتی قابل رسیدگی است که در خصوص عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات و ارگان‌های دولتی و یا مؤسسات و شرکت‌های عام المنفعه و سازمان‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت بنحوی از انحاء بر آن‌ها نظارت یا کمک می نماید، باشد.

بنابراین شکایاتی که رسیدگی ب آن‌ها در صلاحیت سازمان بازرسی است، عبارتند از:

  • نقض قوانین
  • عدم انجام وظیفه
  • اطاله رسیدگی
  • عدم پاسخگویی یا ضعف در ارائه خدمات
  • تضییع اموال عمومی و دولتی، تخریب و آسیب رساندن به منابع طبیعی و محیط زیست، وجود فساد اداری و دیگر تخلفات اداری

توجه داشته باشید که رسیدگی به موارد زیر، خارج از صلاحیت سازمان بازرسی می‌باشد:

  • شکایت از مراجع قضایی، دیوان عدالت عداری
  • رسیدگی به شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی
  • اعتراضات به آراء مراجع غیر قضایی نظیر کمیسیون‌های مالیاتی، شهرداری‌ها و هیات‌های حل اختلاف کارگری
  • رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی
  • رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب
  • رسیدگی به شکایت از روند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراهای شهر و روستا
  • رسیدگی به تصمیمات دیوان محاسبات کشور و همچنین شورای نگهبان

برای تماس با وکیل تلفنی جدای از مشاوره حضوری می‌توانید همین الان جهت رزرو وقت اقدام نمایید.

ادارات دولتی

مراحل شکایت از ادارات دولتی به سازمان بازرسی کل کشور

برای ثبت شکایت در سازمان بازرسی باید مراحل زیر طی شود:

  • مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامی سازمان بازرسی کل کشور به آدرس اینترنتی: https://shekayat.bazresi.ir
  • شرح کامل شکایت خود در قسمت مربوط به شکایت
  • پیوست نمودن مدارک، مستندات و کلیه ادله ای که ادعای شما را ثابت می‌کنند (مسئولیت قانونی مطالب اظهار شده بر عهده شاکی خواهد بود).
  • پس از ثبت شکایت، یک کد پیگیری برای شما ارسال می‌گردد؛ بوسیله این کد پیگیری در هر زمان می‌توان از روند رسیدگی به شکایت آگاه شد.
  • چنانچه مرجع مورد شکایت از یک مورد بیشتر باشد (دو، سه یا چهار مورد)، شاکی باید از مراجع ذیربط به صورت جداگانه شکایت نماید.
  • چنانچه شکایتی توسط جمعی از اشخاص حقیقی مطرح گردد، جهت ثبت با عنوان شکایت، باید یک شخص به نمایندگی ذینفعان، مشخصات فردی خود را وارد نماید.

در غیر این صورت شکایت مطورحه تنها به عنوان یک اعلامیه، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در خصوص شرکت‌های حقوقی غیردولتی (خصوصی)، مدیرعامل یا شخص دیگری به عنوان نماینده شرکت مربوطه با ارائه مشخصات کامل خود می‌تواند شکایت را مطرح نموده تا مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه رسیدگی به اطلاع شاکی خواهد رسید؛ چنانچه بررسی موضوع خارج از وظیفه سازمان باشد، شکواییه بایگانی می‌شود و شاکی به مرجع صالح، هدایت خواهد شد. با تقاضای شاکی، ضمائم شکاییه با اخذ رسید به وی تحویل خواهد شد.

به اعلاماتی که هویت اعلام کننده معلوم نباشد، ترتیب اثر داده نمی‌شود؛ مگر آن که به طور مدلل حاوی مسئله مهمی بوده و سازمان، رسیدگی به آن را لازم و ضروری تشخیص دهد.

تنها با مراجعه به صفحه اصلی سایت بنیاد وکلا و یک کلیک می‌توانید از وکیل آنلاین مشاوره فوری بگیرید.

تفاوت دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور در رسیدگی به دعاوی

با توجه به وظایف و اختیارات هر دو نهاد فوق، هر دو نهاد مجاز به رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحد‌های دولتی و ماموران این واحدها را در حدود وظایف خود دارند؛ صلاحیت یکی، صلاحیت دیگری را نفی نمی‌کند.

با این حال می‌توان گفت که تنها تفاوت دو نهاد مزبور در نحوه اعمال نظارت است.

به طور مثال چنانچه سازمان بازرسی کل کشور با انجام بازرسی، صدور پروانه ساخت بنا را مخالف قوانین و مقررات تشخیص دهد، مراتب را به مرجع ذیصلاح در قالب پیشنهاد اعلام می‌نماید؛ در صورتی که دیوان عدالت اداری در ماهیت پرونده وارد شده و در قالب رای، اقدام به ابطال پروانه می‌نماید.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی از متخصصین حقوقی ما در خصوص مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سپاسگزارم اگرگزارش کنید تا جمع آوری بساط گستران و دست فروشان تهران و خیابان ۱۵ خرداد در دستور کار قرار گیرد برای همیشه و عوامل شهرداری منطقه ۱۲ همچنان یواشکی به بساط گستران و دست فروشان اجازه میدهند تا بساط کرده و در رفت و آمد مردم و رهگذران و کسبه اخلال ایجاد کنند .
    سپاسگزارم از شما بخاطر جمع آوری موتور سیکلتها بوسیله کفی ها ی شهرداری باز هم جای دار داره جلوی پاساژ حافظ ، پاساژ محمدی ، پاساژ جواهری ، سرای اقبال بوذرجمهری ، پلّه نوروز خان همیشه موتورهای زیادی تجمع میکنند و مانع رفت و آمد وتخلیه و بار گیری میشوند .
    چند نمونه هم عرض کنم که بعد از مسجد امام رحمت الله علیه ، جلو پاساژ کویتیهای رضائی ، پاساژ حافظ ، ، سرای اقبال ، پاساژ بوذرجمهری ، پلّه نوروز خان و پاساژ شیرازی و ورودی آهنگران و تا تقاطع مصطفی خمینی همچنان بساط گسنران از ۱۰ صبح تا پایان ساعت کاری بازار همچنان هستند و همچنان به کار غیر قانونی خود ادامه میدهند بویژه در مکان های یاد شده آلات قمار پاسور (ورق) براحتی در پیاده رو ها برای فروش مشاهده میشه که باور بفرمایید برکت را از بازار میبرند . دقّت بفرمایید عده ای از عوامل شهرداری با دست فروشان وبساط گستران رفاقت وهمکاری هم میکنند و پول از آنها دریافت مینمایند که چند وقت پیش شخصی بنام عباس که لباس شخصی هم داشت دست فروشان را مدیریت کرده و جای بساط به آنان پیشنهاد میداد . از شما خواهشمنده بخاطر حقوق کسبه و بازاریان و پرداخت مالیات بموقع آنان از بساط گستری و دست فروشی افراد معلوم الحال که در بین آنان ارازل و اوباشی هم هستند که چاقو بهمراه دارند جلو گیری نمایید تا وسایل و گوشیهای مردم به سرقت نرود وبچّه های مردم به خاطر ازدهام در اطراف دست فروشان گم نشوند . با سپاس فراوان

  2. آخه این دولتهای ناکارآمد که تمام صنایع را به برشکستگی و هم چنین بورس را به خاک ذلت کشانده اند چرا محاکمه نمیشن بدبخت مردم که چشم و امیدشان به اینهاست این چه بلایی که سر شعیه ها میاد

  3. من موضوع رو گزارش دادم ۱۱۰
    ۱۱۰ گفت برو کلانتری
    کلانتری گفت برو فتا
    رفتم فتا میگه برو کلانتری
    رفتم کلانتری میگه میخواستی اینکارو نکنی
    میگم من مجرم تنبیه کرد کی مجرم و تنبیه میکنه میگن خدا
    زنگ زدم ۱۳۶ رسیدم به نام و استان بگو کلید مربع و بزن
    میگم تهران میگه نام استان اعلام شده صحیح نیست
    در کل میخوام بگم مشکل داری تا وقتی کوچیکه که دنبال حقت نرفتی وقتی میری میبینی همه واسه هیچکاری نکردن هزارتا راه بلدن
    الان شماره ۲۴ ساعته فتادو بگیرید ساعت ۱۱ تا ۱۱:۵۰ میگفت شما نفر چهار در صف انتظار هستین یعنی قطع کن ما خوابیم

  4. سلام دوسال با همسرم نیستم با وجود رفتن این دادگاه اون دادگاه پزشکی قانونی تمام مهریه بخشیدن امضا کردم در دادگاه برام حکم امده ۱۳ میخواهم هنوز که هنوز هست حکم جدایی ما نمیاد برم به کی شکایت کنم موضع من شده هرچه بکندد نمکش میزنند وای بر انروز که کندد نمک

  5. سلام وقت بخیر حدود یک سال هست که منزل مسکونی به دلیل ترکیدن شاهلوله اب داخل کوچه نم برداشته و حتی وقتی خونه رو کندن ک علت رو متوجه بشن اب از زیر ساخت خونه عبور میکرد وقتی هم ک ب اداره اب گزارش داده شد اعتنایی نکرد و وقتی هم ک مجدد شاهلوله رو تعمیر کردن لوله فرسوده جای گذاری کردن و حالا بعد از اینکه مجدد خونه تعمیر شده دوباره خونه نم کشیده اینبار حتی دیواراهم خیس خوردن برای رسیدگی به شکایت باید به کجا مراجعه کرد؟

  6. با سلام
    با بنیاد قرارداد سه جانبه مسکن مهر امضا کردیم ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه داشته است. پروژه بعلت فقدان متقاضی متوقف شده و از بنیاد خواستیم که بر اساس شیوه نامه های صادره با شرکت تسویه نمایند. زیر بار نمی روند به سازمان بازرسی باید شکایت برد یا دیوان عدالت اداری ضمنا در قرار داد قید شده داور مرضی الطرفین نظام مهندسی اختلاف را باید رسیدگی کند.

  7. کارخانه های آجرسازی جیل وواقع درروستای جنگیه در شهرستان کارون تقریبن۸ماهی به دلیل اختلافات بین شرگاء ومدیریت غلط دادگستری و و بدهی تعطیل شده و بیش از ۲۵۰ کارگر تاکنون بیکار و بلاتکلیف مانده اند.
    کارخانه آجر سازی جیل واقع در شهرستان کارون به دلیل اختلافات داخلی سهام داران از ۷تیر۱۴۰۱ به دستورقاصی دادکاه درب شرکت پلمپ شد و بیش از ۲۵۰ کارگر آن بیکار و بلاتکلیف شده‌اند.
    حال پس از گذشت ۸ماه وقت کشی مدیران این کارخانه برای راه اندازی آنها در شرایط فعلی متضرر اصلی مردم شهرستان کارون هستند که با وجود تمامی معضلات و محرمیت های که از آن رنج می برند الان نیز باید شاهد تعطیلی کارخانه باشند که دیگر چرخ آنها نمی چرخد و رونق تولید و اشتغال را به حدی کاهش داد و متضرر بعدی کارگران این کارخانه ها است که بیش از ۲۵۰ کارگر با سابقه ۱۵ الی ۲۰ سال اشتغال در این کارخانه ها بیکار و بلاتکلیف مانده اند و با وجود هزینه های سنگین زندگی قابل تصور است که این کارگران در این مدت با چه مشقت هایی روبه رو بوده اند
    حال انتظارمی رود که مسئولین استان واستاندارخوزستان و شهرستان کارون است با توجه به نزدیک شدن به اخر سال وفضل نو سال تو مردم کم کم خودشون برای مهمانی خدا ماه پرخیربرکت شهر الرمضان الذی انزل فی القران و با تاکیدات رهبرمعظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین توجه ویژه ای به این کارخانه شود که می تواند ظرفیت های بسیار خوبی برای اشتغال و رونق تولید در شهرستان کارون باشد و حداقل مسئولان دنبال حل مشکلات کارگران بلاتکلیف و رونق تولید و ایجاد اشتغال در شهرستان کارون باشند.

  8. کلانتری تازه تاسیس۱۴۲ کوهسار وسط منطقه مسکونی هستش، هر شب صدای ناله و مجرم آوردن و مجرم بردن ، آسایش همسایگان رو گرفته، چطور میشه از محل کلانتری شکایت کرد؟

  9. سلام
    در آخرین پاراگراف این مقاله برای روشن نمودن تفاوت دیوان عدالت اداری با سازمان بازرسی کل کشور مثالی زده‌اید که حسب مورد باید در هر دو نمونه شباهت مقدماتی وجود داشته باشد و آورده‌اید که دیوان عدالت اداری برخلاف سازمان بازرسی مسأله را با طرح شکایت و ورود به پرونده و صدور حکم حل می کند در حالیکه دومین بند از آیین دادرسی مدنی می گوید :
    هيچ دادگاهي نمي‌تواند به دعوايي رسيدگي كند مگر اينكه شخص يا اشخاص ذي‌نفع يا وكيل يا قائم‌مقام يا نماينده قانوني آنان رسيدگي به‌دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشند.

    خواهشمندم مورد گفته شده را به شیوه‌ای بهتر و مدنی تر بیان کنید.

  10. باعرض سلام اینجانب روح اله صفری فرزند مرتضی به شش ۳۳۲۹۹۵۲۱۹۹که ارسال ۹۵,تابرج ۱۴۰۰.۷باسازمان جهاد کشاورزی استان ایلام قراداد مستقیم دارم باتوجه بحث ایثارگری که پدرم داره شامل تبدیل وضعیت میشم الان سازمان باهامان مخالفت می‌کنه درصورتی که طبق بخشنامه های که هست شامل تبدیل وضعیت میشم عاجزانه خواهشمندیم که دستورات لازم را مبذول فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا