دستور تخلیهملکی

تخلیه فوری ملک و شرایط آن

مسئله تخلیه فوری ملک را می‌توان از نگاه مالک و مستاجر بررسی کرد. اینکه چه زمانی مالکان می توانند فورا ملک خود را که درتصرف اجاره نشین است، تخلیه کنند و اینکه در صورت تخلف مالک، اجاره‌نشین چه حقی دارد و آیا می‎تواند ملک را تخلیه کند یا خیر؟

این ها مواردی است که در این مطلب به آن اشاره می‎شود.

در مورد این که چه زمانی مالک می تواند فورا ملک خود را که درتصرف اجاره نشین است، تخلیه کند باید شرایط زیر را در نظر داشت.

نوشته های مشابه
  • اگر قرارداد اجاره غیر رسمی (عدم تنظیم در دفتر خانه اسناد رسمی) باشد؛ حال این قرار داد توسط موجر و مستاجر روی یک برگ کاغذ یا توسط آژانس املاک تنظیم شده باشد، دراین صورت حتماً باید در انتهای آن علاوه بر موجر و مستاجر دو نفر شاهد هم آن را امضا کرده باشند.
  • مدت اجاره منقضی شده باشد.
  • مستاجر از پرداخت بیش از سه ماه مبلغ اجاره، خودداری کند.
  • در صورت شرط انتقال ندادن به غیر اجاره داده باشد.
  • محل مورد اجاره را مورد استفاده (غیر مشروع) کرده باشد. و یا به هر علت دیگر…

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به طور رایگان با مشاورین و وکلای خبره این سایت از طریق قسمت پرسش‌ و‌ پاسخ در ارتباط باشید.

در این صورت فراهم بودن این شرایط موجر (مالک) می تواند در دادخواست به شورای حل اختلاف مراجعه، و خواسته خود را دستور تخلیه فوری بنویسید. پس از بررسی این مرجع قضایی دستور تخلیه ملک صادر و ظرف ۷۲ ساعت اجرا می شود.

شایان ذکر است اگر شاکی تقاضای حکم کند، رویه حکم تخلیه اجرا که با صدور این حکم با مهلت ۲۰ روز حق تجدید نظر خواهی اعتراض ایجاد می شود. و رویه ای طولانی بر آن حاکم خواهد شدو پس از طی مدت طولانی، چنانچه حکم به نفع مالک صادر شود، پس از آن مالک باید تقاضای صدوراجراییه کند.

در اجراییه باز مهلت ۱۰ روز اعتراض باید طی شود. چنانچه اعتراض به اجراییه نشود و یا اعتراض پذیرفته نشود، در این صورت تخلیه ملک انجام می پذیرد.

تذکر: در صورت انقضای مدت اجاره یا نسبت به تخلیه اقدام کنید یا اجاره نامه دیگری تنظیم و مدت آن را هرچند کوتاه مشخص و شرایط یاد شده را رعایت کنید تا در صورت لزوم رویه طولانی دادرسی بر آن حاکم نشود.

تخلیه فوری ملک

در مورد این که درصورت تخلف موجر (مالک)، مستاجر چه حقی دارد؟

در چنین شرایطی، مستاجر هم می تواند در مواردی مثل تنظیم نشدن قرارداد اجاره یا سند رسمی اجاره (درباره محل اجاره تجاری) و یا خرابی عمده محل اجاره یا مانعی که از جانب مالک برای استفاده از محل اجاره ایجاد شده و همچنین در صورت انتقال محل اجاره به دیگری بدون در نظر گرفتن منافع و حقوق مستاجر، همچنین بازنگرداندن مبلغ رهن، به مراجع قانونی و قضایی یادشده مراجعه و دادخواهی کند.

سایت خدمات حقوقی بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا