عمومی

حقوق بشر در اسلام

در سال‌ های اخیر واژه حقوق بشر را زیاد شنیده‌اید. این واژه دارای معنای گسترده ای است و در حال حاضر در خیلی از دانشگاه های جهان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا واحد درسی به نام حقوق بشر شکل گرفته است.

تعاریف حقوق بشر با یکدیگر متفاوت است و وکیل یا وکلایی که به طور تخصصی در مورد حقوق بشر کار و تحقیق نموده اند متعدد و متفاوت هستند اما یکی از تعاریفی که برای این واژه به کار گرفته شده است این است که: حقوق بشر اساسی ترین و ذاتی ترین حقوقی است که هر انسان به طور ذاتی فطری و به صرف این او یک انسان است داراست.

نوشته های مشابه

یکی از پایگاه های اصل و منابع قدرت حقوق بشر در سراسر جهان اعلامیه حقوق بشر است ‌که در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسیده است و مجمع عمومی سامان ملل متحد این کنوانسیون را متاثر از جنگ جهانی دوم و جنایاتی که در آن جنگ اتفاق افتاد مصوب نمود.

بهره‌مندی از خدمات حقوقی وکیل در انواع دعاوی نیز یکی از حقوق نسل جدید بشر به شمار می رود.

حقوق بشر در اسلام

اعلامیه حقوق بشر

آنچه از اعلامیه حقوق بشر بر می آید، حقوق بشر آن حقوقی است که انسان ها صرف نظر از رنگ، جنس، عقیده در همه زمان ها و همه مکان ها از ان برخوردار هستند.

اعلامیه حقوق بشر که در کل دارای سی ماده است و در واقع بازتاب نگرش علمی سازمان ملل در مورد حقوق بشر است که البته چنان که گفته شد متاثر از حال و هوای پس از جنگ جهانی دوم است.

امروزه حقوق بشر راه گسترده دی را آغاز نموده که فی الواقع انتهای این راه معلوم نیست.

حقوق بشر در باب مسائل مذهبی، تصمیمات حقوقی و حتی اشخاص هم جنس گرا و سیاست های جهانی ورود نموده است و تاثیرات این کنوانسیون و واژه حقوق بشر غیرقابل انکار است.

نگرش دنیای غرب و کنوانسیون حقوق بشر جهانی با نگرش بعضی دیگر مکاتب به حقوق بشر متفاوت است.

مفهوم مذهب حقوق بشر و همچنین معنای سنتی حقوق فطری بشری امروز مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد و حتی معنای کرامت انسانی در نگرش جدید به نحو دیگر تعریف می گردد. مشاوره حقوقی ما نیز در این راستا این نظرات را تایید می‌ نماید.

ماهیت حقوق بشر

متن مواد کنوانسیون حقوق بشر

در ماده یک کنوانسیون حقوق بشر آمده است که تمامی اجزای بشر آزاد به دنیا آمده اند و از لحاظ منزلت و حقوق باهم برابر هستند، به انسان ها موهبت و نعمت و عقل و وجدان اعطا شده است و انسان ها باید نسبت به یکدیگر روحیه برادری داشته باشند.

هرچند که عده کثیری از حقوق دانان مفاد کنوانسیون حقوق بشر را دارای آثار الزام آوری می دانند لیکن بسیاری از حقوق دانان و برخی کشور ها و به خصوص کشور هایی با نظام مذهبی، الهی بعضی مواد کنوانسیون حقوق بشر را در تضاد و تعارض با نظم عمومی فرد و باور‌های عمومی می دانند.

از جمله ماده ۱۸ کنوانسیون حقوق بشری می توان سخن گرفت که به همه انسان ها حق تغییر دین و باور را می دهد. در زمان تصویب کنوانسیون کشور هایی بودند که با آن مخالف بودند یا اساسا به آن رای ممتنع داده اند.

در صورت نیاز می‌ توانید با وکیل آنلاین و مشاورین و وکلای درجه یک ارتباط بگیرید و ابهامات و مشکلات خود را در زمینه‌ های مختلف برطرف کنید.

طیف گسترده خدمات حقوقی ما در بنیاد وکلا شامل مشاوره حقوقی تلفنی و مراجعه حضوری نزد متخصص می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا