جرایم اینترنتی

نحوه خرید امن و شکایت از پیج های اینستاگرامی

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از فضای مجازی و امکاناتی که این فضای اینترنتی در اختیار کاربران خود قرار می دهد، روز به روز در حال افزایش است.

یکی از این امکانات، فراهم آوردن امکان خرید و فروش محصولات از طریق فضای مجازی و بدون نیاز به مراجعه حضوری است.

اپلیکیشن اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که تمرکز آن بر به اشتراک گذاشتن عکس و ویدئو می باشد و یکی از ابعاد آن فراهم آوردن امکان خرید و فروش از طریق فضای مجازی است.

از آنجا که فروشندگان اینستاگرامی نیازی به ثبت پیج خود نداشته و نظارت چندانی بر روند کار آن ها وجود ندارد، امکان سوء استفاده و کلاهبرداری در این بستر بسیار محتمل است.

اما از چه طریقی می توان امکان این قبیل سوء استفاده ها را کاهش داد؟ در صورتی که کلاهبرداری انجام گیرد، آیا راهی برای پیگیری و شکایت وجود دارد؟

در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص نحوه خرید امن و شکایت از پیج های اینستاگرام می پردازیم.

نحوه خرید امن از اینستاگرام

حتما شما هم تجربه خرید های اینترنتی از پیج های اینستاگرام و یا فضای مجازی را داشته اید.

در این صفحات عکس هایی از محصول با توضیحاتی در خصوص قیمت و یا کیفیت محصولات درج می شود.

اولین نکته ای که توجه به آن قبل از اقدام برای خرید ضروری است، آن است که از فروشنده بخواهید از خود محصولی که در اختیار دارد تصویری برای شما ارسال کند.

با این اقدام می توانید مطمئن شوید که تصویر به اشتراک گذاشته شده از عکس های ژورنالی محصول نبوده و کیفیت تصویر با کیفیت محصول برابر است.

همچنین قبل از سفارش محصول، نظرات و کامنت های مخاطبان و تجربه آن ها از خریدشان را بررسی کنید.

بهترین راهی که پیش روی شما برای خرید امن از اینستاگرام قرار دارد آن است که، از پیج هایی که پشتوانه سایت دارند، خرید کنید.

از آنجا که سایت های اینترنتی نظارت دقیق تری دارند و در اغلب موارد به ثبت می رسند، بسیار امن تر از پیج های اینستاگرامی هستند.

به همین جهت در صورتی که پیجی پشتوانه سایت داشته باشد، می توانید تا حدودی اطمینان حاصل کنید که قابل اعتماد برای خرید و پرداخت است.

همچنین توصیه می شود که خرید و پرداخت از طریق درگاه خود سایت انجام گیرد.

در اغلب موارد، فروشنده از شما می خواهد که نصف قیمت و یا تمام مبلغ را پرداخت کنید تا محصول را برای شما ارسال کند.

قبل از پرداخت هرگونه وجهی بهتر است با فروشنده بر سر عودت و یا تعویض محصول، در صورتی که دارای مشکلی باشد به توافق برسید.

برای پرداخت نیز با توافق فروشنده از درگاه های پرداخت امن استفاده کنید.

درگاه های پرداخت امن، این امکان را برای شما و فروشنده فراهم می آورد که مبلغ را قبل از ارسال محصول واریز کنید و در صورتی که محصول ارسال شود و تایید ارسال از جانب شما انجام گیرد، مبلغ به حساب فروشنده واریز گردد.

در این صورت ، هم شما از تحویل محصول اطمینان حاصل می کنید و هم فروشنده از دریافت مبلغ کالای فروخته شده ، مطمئن می شود.

یکی دیگر از راهکارهای ایمنی که پیش روی خریداران قرار دارد، پرداخت درب منزل می باشد؛ بدین صورت که خرید انجام گرفته، محصول به دست خریدار رسیده و بعد از آنکه از سلامت محصول اطمینان حاصل کردید، مبلغ خرید را به پست یا پیک پرداخت می کنید.

شکایت از پیج های اینستاگرام

در صورتی که شما با روش های خرید امن از اینستاگرام آشنا نبوده و یا آن که با وجود رعایت نکات بالا محصول مورد نظر شما تحویل داده نشد، لازم است که به لحاظ قانونی اقدام کنید؛ برای این امر دو راه حل در پیشروی شما قرار دارد.

با توجه به اینکه در خرید اینترنتی فاکتور و رسید خرید صادر نشده و در دسترس خریدار قرار ندارد، امکان پیگیری از طریق سازمان تعزیرات یا سامانه ۱۲۴ وجود ندارد.

بنابراین پیشنهاد می شود با در دست داشتن شماره حسابی که پول به آن واریز شده و پرینتی که از مکالمات بین فروشنده و خریدار وجود دارد، به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه شود.

احتمالا بعد از آن پرونده برای انجام تحقیقات مقدماتی به پلیس فتا ارجاع داده می شود و مشخصات دارنده حساب از طریق این مرجع، قابل پیگیری است.

البته امکان دارد، کسی که وجه به حساب او واریز شده از این ماجرا بی خبر بوده و هیچ دخالتی در این امر نداشته باشد، که در این حالت یافتن مجرم کار بسیار دشواری است.

بنابراین بهتر آن است، که در هنگام خرید دقت کافی را به خرج دهید و حتی الامکان از پیج های اینستاگرامی نامعتبر خرید نکنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا