وصول مطالبات

نحوه ثبت نام سجام برای کودکان

برای فعالیت سرمایه گذاران در بازار بورس و اوراق بهادار ثبت نام در سامانه سجام الزامی است.

مطابق قانون تمام ایرانیان در هر رده سنی می توانند در این سامانه ثبت نام کرده و کد بورسی مختص خود را دریافت کنند که در نتیجه آن کودکان نیز شامل این قاعده هستند.

به طور کلی تمام اشخاص زیر ۱۸ سال نیز همانند بزرگسالان با شرایطی می توانند در سامانه سجام ثبت نام کنند.

البته دریافت کد بورسی برای کودکان تنها تحت نظارت ولی، قیم یا وصی قانونی آن ها ممکن است؛ از این رو برای ثبت نام در سامانه سجام اطلاعات کودک باید وارد شود اما برای احراز هویت پدر، پدربزرگ یا ولی قهری می توانند به همراه مدارک شناسایی خود و کودک اقدام کنند.

در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام سجام برای کودکان پرداخته شده است.

ثبت نام سجام برای کودکان

بسیاری از والدین علاقه مند هستند که به منظور آینده نگری، سرمایه گذاری و یا آشنایی فرزندان خود با فرهنگ مدیریت سرمایه و مفاهیم مالی برای آن ها در بازارسرمایه اقدام به سرمایه گذاری کنند.

تمام کودکان و نوجوانان بدون محدودیت سنی از زمان تولد و دریافت اطلاعات هویتی می توانند در سامانه سجام ثبت نام شوند و تحت نظارت ولی یا قیم خود در بازار بورس و اوراق بهادار فعالیت کنند.

ثبت نام در سامانه سجام برای کودکان نیز همانند ثبت نام بورس سجام برای بزرگسالان بوده و تنها در مرحله احراز هویت متفاوت است.

برای ثبت نام در سامانه سجام باید اطلاعات زیر توسط متقاضی در طول ثبت نام در سامانه درج شود.

نکته بسیار مهم در هنگام ثبت نام کودکان این است که شماره حساب وارد شده برای ثبت نام کودک، باید به نام خود کودک باشد اما شماره همراه یا آدرس ایمیل می تواند متعلق به والدین او باشد.

در واقع تمامی این اطلاعات باید اطلاعات شناسنامه ای و بانکی خود کودک بوده و تنها اطلاعات ارتباطی، می تواند مربوط به والدین باشد.

  1. اطلاعات شناسنامه ای شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، سری و سریال شناسنامه
  2. اطلاعات ارتباطی شامل آدرس محل سکونت، محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه
  3. اطلاعات بانکی شامل شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا

برای کودکان امکان دریافت کد بورسی آنلاین وجود ندارد و آن ها تنها می توانند کد بورسی آفلاین دریافت کنند.

تفاوت کد بورسی آنلاین و آفلاین در آن است که والدین کودک به نمایندگی از او و یا نوجوانان بعد از اخذ کد بورسی توسط والدینشان، می توانند وارد پنل معاملاتی آفلاینی که کارگزاری در اختیار آن ها قرار می دهد شوند و معاملات خود را داخل سیستم ثبت کنند.

بعد از ثبت خرید یا فروش، معامله گر کارگزاری سفارش را با حداکثر ۱۵ دقیقه تاخیر، به سیستم معاملاتی بورس ارسال کرده و اگر قیمت سفارش به قیمت سهام برسد ، معامله صورت می پذیرد.

امکان ثبت نام برای کودکان در کارگزاری های بورسی به هنگام دریافت کد بورسی آنلاین وجود دارد.

احراز هویت سجام برای کودکان

بعد از تکمیل ثبت نام در سامانه سجام توسط والدین فرزند، پس از ۲۴ ساعت یک کد پیگیری سجام برای شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده است، ارسال می گردد.

بعد از دریافت این کد پیگیری، سرپرست کودک ملزم است تا به مراکز احراز هویت برای انجام احراز هویت و تکمیل فرآیند ثبت نام کودک خود مراجعه کند.

نکته بسیار با اهمیت در اینجا آن است که، برای انجام احراز هویت حضور کودک الزامی نبوده اما سرپرست ملزم بوده تا اصل مدارک شناسنامه ای و هویت خود و کودک را به همراه داشته باشد.

همچنین قبل از مراجعه به مراکز احراز هویت لازم است تا از مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) والد و کودک رونوشت تهیه شده و علاوه بر آن ارائه اطلاعات حساب بانکی متعلق به کودک نیز برای انجام احراز هویت الزامی است.

بعد از انجام احراز هویت سجام مراحل ثبت نام در آن تکمیل می شود، اما ثبت نام در این سامانه برای دریافت کد بورسی کافی نیست.

در واقع برای دریافت کد بورسی لازم است والدین نسبت به ثبت نام کودکان خود در یک کارگزاری معتبر نیز اقدام کنند؛ به این منظور لازم استد تا به سایت کارگزاری مورد نظر وارد شده و همانند ثبت نام در سامانه سجام اقدام به ثبت نام در این کارگزاری کنند.

پس از آن باید به مراکز احراز هویت منتخب سجام و کارگزاری خود مراجعه کرده و بعد از گذراندن مراحل انجام احراز هویت کد بورسی کودک خود را دریافت کنند.

فرآیند ثبت نام و انجام احراز هویت کارگزاری هانیز همانند سامانه سجام بوده و تمامی نکاتی که در مورد سامانه سجام گفته شد در مورد احراز هویت کارگزاری ها نیز باید رعایت شود.

سامانه سمات مخفف شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بوده و پس انجام معاملات بازار های بورس یا خارج از بورس توسط سرمایه گذار کار این شرکت آغاز می شود.

وظایفی مانند سپرده گذاری ، ثبت ، نگهداری اوراق بهادار و مواردی از این دست برعهده این سامانه قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا