تصادفاتکیفری (جرائم)

نحوه اعتراض به کروکی تصادف

اعتراض به کروکی تصادق با توجه به رای افسر راهنمایی،‌ باید در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود.

قاضی مسئول پرونده ممکن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست کروکی مجدد تصادف توسط یک تیم کارشناسی متخصص را صادر کند.

کروکی تصادفات

ترسیم کروکی تصادفات خودرو یکی از مواردی است که در سوانح رانندگی صورت می‌گیرد. البته اغلب رانندگان با مراحل کروکی تصادف آشنا هستند؛ اما گاهی درباره نحوه تشخیص مقصر در تصادفات از طرف برخی رانندگان اعتراض می‌شود؛ به همین دلیل در این نوشتار، این چند موضوع از دید وکیل حقوقی بررسی و توضیح داده شده است.

  • نحوه گرفتن کروکی تصادف
  • انواع کروکی
  • نحوه اعتراض به کروکی تصادفات خودرو

نحوه گرفتن کروکی تصادفات

هنگامی که تصادفی رخ می‌دهد، توسط مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی ثبت و تنظیم می‌شود که به آن کروکی تصادفات خودرو می‌گویند.

مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی،‌ با حضور در صحنه تصادف و بررسی وضعیت موجود، اظهارات طرف‌های سانحه،‌ وضعیت حرکت و برخورد خودروها با یکدیگر در کنار جزئیات زمانی و مکانی از جمله ساعت و تاریخ وقوع حادثه‌ و غیره را ثبت و اقدام به ترسیم کروکی کرده و سپس پرونده را به مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد.

برای گرفتن کروکی تصادفات رانندگی و در دست داشتن مدارک مورد نیاز می‌توانید از دانش مشاوره حقوقی نیز بهره‌مند شوید.

کروکی

انواع کروکی

کروکی تصادفات خودرو به دو دسته سازشی و غیر سازشی تقسیم می‌شود.

کروکی سازشی

این نوع کروکی هنگامی استفاده می‌شود که طرف‌های حادثه پیش از آمدن مامور راهنمایی و رانندگی یا در حضور وی، نسبت به تعیین مقصر و شکل رخ دادن حادثه به توافق رسیده و به عبارتی دیگر، سازش کرده باشند.

این کروکی صرفا در یک برگه که حاوی اطلاعات زمانی و مکانی در کنار ترسیم شکل برخورد و تصادف است،‌ تهیه می‌شود.

کروکی غیر سازشی

کروکی مذبور در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • یکی از دو طرف تصادف در مورد  تقصیر خود معترض باشد.
  • در صورتی که خسارت وارده از سقف تعهدات مالی بیمه نامه بیشتر باشد.
  • اگر خسارت‌های جانی و یا فوت فرد یا افرادی در تصادف گزارش شده باشد.
  • در صورتی که بیش از یک خودرو تصادف کرده باشند.

اعتراض به کروکی تصادفات رانندگی

اعتراض به کروکی تصادفات

کروکی تصادفات خودرو غیر سازشی در دو برگه که صفحه اول حاوی همان اطلاعات موجود در کروکی سازشی بوده و صفحه دوم شامل اطلاعات کامل مامور راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه است،‌ تهیه می‌شود.

علت وجود اطلاعات مامور راهنمایی و رانندگی در صفحه دوم کروکی تصادفات خودرو غیر سازشی،‌ فراهم آوردن امکان پیگیری قضایی و اعتراض به کروکی مذکور است.

نحوه اعتراض به کروکی تصادفات خودرو

اعتراض به رای افسر راهنمایی،‌ باید در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود.

در واقع راننده معترض، دادخواست اعتراض به کروکی تصادف را به همراه کلیه اطلاعات مرتبط با تصادف، به خصوص برگه کروکی، به دادگاه ارائه و شکایت خود را مطرح می‌کند.

قاضی مسئول پرونده ممکن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست کروکی مجدد تصادف توسط یک تیم کارشناسی متخصص را صادر کند و رای نهایی را با توجه به نتایج حاصل از این بازبینی صادر کند.

در نظر داشته باشید که اعتراض به کروکی تصادفات ممکن است روند پرونده و وضعیت شما را از مقصر به قربانی تغییر دهد و از مسئولیت‌های مالی نیز رهایی سازد. پس بهتر است حداقل یک مکالمه با وکیل تلفنی برای دریافت اطلاعات اولیه داشته باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

یک دیدگاه

  1. با سلام
    در حین رانندگی در شهر با سرعت مطمنه ناگهان صدای ترمز و ضربه محکم به پشت خودرو که از بالای بلواره به لاین مخالف پرت شدم و افسر منو مقصر کرد شکایت در دادگاه مبنی بر اعتراض به کروکی تنظیم و از دفتر الکترونیک فرستادم به دادگاه مربوطه و ثبت نشد حضوری رفتم گفتن اگه جرحی نداره تصادف کارت با شورا هست و اگه جرحی با ما هست رفتم شورا گفت بار اوله میشنوم فقط تامین دلیل داریم گفتم خود بیمه کارشناس داره دیگه هزینه تامین دلیل نیاز نیست خب اومدم شکایت جرحی و خسارتی اوردم دادگاه گفتن باید بری پزشک قانونی نامه بیار که پیگیری کلی هزینه و دردسر نامه گرفتم و ارجاع دادن به متخصص و دکتر نوبت دوماه برای من نوشت و ابلاغ اومد تا پنج روز مهلت داری جواب پزشک قانونی بیاری
    نه مهلت میده
    نه شورا کاریه ای هست
    نه دکتر نوبت زود هنگام میده
    نه قاضی مهلت میده ضربه به سر کلی عکس و غیره داره که زمان بر هست و محل تصادف با محل سکونت کلی مسافت هست و تنها نان اور خانواده از همین ماشین هست که دو ماه جوابی نگرفتم خواهشا راهنمایی بکنید من چکار بکنم گفتم خب برم شورا که چی گفت برا تامین دلیل گفتم وقتی بیمه کارشناس داره و تامین دلیل قبول نداره چه فایده هم پول هم زمان تلف شده هیت سه نفره بده اگه من مقصر نبودم لاقل بدونم فردا بدهی مردم بدم همش با قرض دارم کارام میکنم و ماشین در وضعی نیست بشه کار کرد خدایش نمیدونم چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا