بورسشرکت ها

چگونه کارگزاری بورس خود را تغییر دهیم؟

در سامانه معاملات بازار، دارایی سهام­داران زیر نظر یک کارگزار قرار می‌گیرد که به آن، کارگزار ناظر گفته می­‌شود.

هرچند سهام­داران می‌توانند با مراجعه به هریک از کارگزاران خود نسبت به خرید سهام اقدام نمایند، ولی دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد و شما می­‌توانید در چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و محدودیتی در تعداد کارگزاری های شما وجود ندارد اما سهامداران دارایی های سهام خود را صرفا از طریق آن کارگزار ناظر می‌توانند به فروش برسانند.

در واقع کارگزاری‌ها واسطه‌ بین خریداران و فروشندگان محسوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

سرمایه گذاران بورس و اوراق بهادار، در انتخاب نوع کارگزاری بورس خود مختار بوده و می توانند بعد از دریافت کد سجام در هر یک از کارگزاری های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نام کنند.

تفاوت عمده کارگزاری ها در امکاناتی است که به کاربران خود ارائه می دهند.

از جمله مهمترین امکانات ارائه شده توسط هر کارگزاری می توان به امکان خرید و فروش آنلاین، اطلاع رسانی به موقع ، بسته های آموزشی و باشگاه مشتریان اشاره نمود، اما شاید بتوان مهم ترین نکته در انتخاب یک کارگزاری را سرعت بروز رسانی قیمت سهام ها و همچنین راحتی کار با نرم افزارهای تحت وب و اپلیکیشن های موبایلی دانست.

همین تفاوت در امکانات ارائه شده توسط کارگزاری ها به مشتریان آن ها، سبب شده تا بعضی از سهامداران به دنبال تغییر کارگزار بورس خود باشند.

تغییر کارگزاری بورس به چه صورت است؟

طبیعتا همه سهامداران بورس و فرابورس برای خرید و فروش سهام های خود در یکی از کارگزاری ها عضویت داشته و ثبت نام نموده اند.

با این حال در صورتی که سهامدار از امکانات کارگزاری ای که در آن عضو بوده راضی نباشد و به دنبال تغییر کارگزاری باشد و یا جهت اطمینان از انجام معاملات خود در صورت قطع شدن سیستم آنلاین یک کارگزاری، این امکان را دارد که به طور هم زمان در یک یا چند کارگزاری دیگری نیز ثبت نام نماید.

برای ثبت نام در یکی دیگر از کارگزاری ها و یا تغییر کارگزاری، نیازی به ثبت نام مجدد در سجام نیست، چرا که قبلا برای دریافت کد بورسی ثبت نام در این سامانه توسط سهامدار انجام شده است، در این حالت تنها کافیست تا ثبت نام در کارگزاری جدید توسط سهامدار انجام شود.

اغلب کارگزاری ها در ابتدای ثبت نام با استفاده از کد پیگیری سجام و تایید آن توسط کاربر، اطلاعات سهامدار را از سامانه سجام دریافت می کنند تا مراحل ثبت نام راحت تر انجام شود.

می توانید با تایید کد پیگری سجام که به تلفن همراه شما ارسال می گردد در کوتاه ترین زمان تغییر کارگزاری داده و در کارگزاری جدید ثبت نام نمایید.

مراحل بعد از تغییر کارگزاری بورس چگونه است؟

سهامداران بورس با ثبت نام در کارگزاری جدید تنها یک گام با تغییر کارگزاری فاصله دارند و آن احراز هویت برای کارگزاری جدید می باشد.

احراز هویت کارگزاری ها اغلب به صورت مراجعه حضوری سهامدار همراه با مدارک لازم برای احزار هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت انجام می شود، اما بعضی از کارگزاری ها احراز هویت در محل را با ارسال نماینده آن کارگزاری به محل سکونت سهامدار انجام می دهند.

لازم به ذکر است که احراز هویت کارگزاری ها هم به صورت غیر حضوری و هم به صورت حضوری از طریق سامانه سجام با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی به احراز هویت غیر حضوری مشتریان می پردازد.

با احراز هویت در کارگزاری جدید، نام کاربری و رمز عبور جهت استفاده از سیستم آنلاین (بر خط) در اختیار سهامدار قرار گرفته که با ورود به پنل کاربری می توان از امکاناتی که کارگزاری جدید در اختیار سهامدار قرار می دهد، استفاده نماید. 

بررسی مفهوم کارگزار ناظر و نحوه تغییر آن

سهامدار بعد از تغییر کارگزاری ، می تواند کلیه سهام هایی که از قبل در سبد سهام خود داشت را در پنل کاربری کارگزاری جدید نیز مشاهده نموده و حتی برای خرید سهام جدید و یا سهام هایی که از قبل داشته اقدام نماید، اما برای فروش سهمی که با استفاده از پنل کاربری کارگزاری قبلی خرید نموده، ابتدا باید درخواست تغییر کارگزار ناظر دهد. 

برای هر سهامی که قبلا در پنل کاربری کارگزاری قبلی توسط سهامدار خریداری شده است روال تغییر کارگزار ناظر بدین صورت می باشد که، بعد از خرید سهم مورد نظر در کارگزاری جدید، ابتدا گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب نموده و سپس نماد بورسی سهام مدنظر را سرچ کرده و با استفاده از گزینه " آخرین معامله در این کارگزاری انجام شده" درخواست تغییر ناظر برای سهم مد نظر داده شود.

همانطوری که در مراحل تغییر کارگزاری توضیح داده شد، تغییر ناظر فقط برای سهم هایی لازم است که خرید آن ها قبلا توسط پنل کاربری کارگزاری قبلی انجام شده و برای خرید سهام جدید نیازی به درخواست تغییر کارگزار ناظر نیست.

لازم به ذکر است در صورتی که سهام شما افزایش سرمایه داشته و یا به شما سهام حق تقدم تعلق گرفته ولی در پرتفوی شما نمایش داده نمی شود، می توانید از گزینه تغییر کارگزار ناظر نیز استفاده کنید.

در پایان اینکه تغییر کارگزار ناظر برای انتقال سهم از یک کاگزاری به کارگزاری دیگر که در هر دو شخص دارای کد معاملاتی می­‌باشند صورت می­‌گیرد و این امر به صورت آنلاین بسیار ساده و بدون اتلاف وقت و هزینه انجام می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا