الزام به تمکینخانواده

نحوه تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد

تمکین از شوهر وظیفه ای است که به لحاظ شرعی و قانونی به عهده زنان قرار گرفته است؛ لذا در حال کلی زن باید در مسائل خانوادگی و زناشویی از همسر خود تبعیت کنند؛ مگر در صورتی که به لحاظ قانونی و شرعی مجاز به عدم تمکین باشند که به این اعتبار می توان از تمکین عام و تمکین خاص در حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد سخن گفت.

همین مطلب سبب می شود که در پی عدم تمکین خاص یا عام از سوی زن، مرد بتواند به دادگاه مراجعه نموده و دعوای الزام به تمکین زن را اقامه کند که در پی طرح این دعوا در دادگاه خانواده، به عدم تمکین زن رسیدگی شده و بسته به اینکه عدم تمکین زن موجه یا غیر موجه باشد، حکم مقتضی به نفع زن یا به نفع مرد صادر می شود.

البته بر اساس قانون ظرف مهلت مشخص بیست روزه می توان از حکم صادر شده در خصوص الزام به تمکین، تجدید نظر خواهی نمود و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد بپردازیم.

توصیه اکید ما به تمامی مراجعین و موکلین خود این است که در مرحله تجدید نظر خواهی از آرای محاکم خانواده حتما با وکیل متخصص مشورت نمایید.

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد

تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف زن

بر اساس آنچه که در مقدمه بیان شد، در صورتی که زن از همسر خود تمکین نکند، شوهر می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست الزام به تمکین ارائه نماید.

در صورتی که دادگاه خانواده در دعوای الزام به تمکین زن رایی صادر کند که بر اساس آن رای، زن ملزم به تمکین در برابر شوهر خود شده باشد، زن می تواند در مهلت قانونی به رای الزام به تمکین صادر شده از سوی دادگاه اعتراض کند.

نحوه اعتراض به رای الزام به تمکین از سوی زن می تواند به صورت تجدیدنظر خواهی باشد که بر اساس آن، زن باید دادخواست تجدید نظر الزام به تمکین را به دادگاه تجدید نظر ارائه کند تا در این مرحله دوباره به موضوع الزام به تمکین زن رسیدگی شود. در خصوص این دادخواست و نحوه تنظیم آن اطلاعات بیشتری را از مشاوره حقوقی ما بخواهید.

در صورتی که دادگاه تجدید نظر حکم الزام به تمکین زن در مرحله بدوی را صحیح و مطابق با قانون بداند، آن را تایید می کند و در غیر این صورت، حکم الزام به تمکین از سوی دادگاه بدوی را نقض کرده و حکم به نفع زن صادر خواهد شد.

بنابراین با نظر وکیل آنلاین ما در صورتی که زن بخواهد از رای الزام به تمکین تجدید نظر خواهی کند ، باید به این مطلب استناد کند که عدم تمکین وی موجه و قانونی است.

لازم به ذکر است که مهلت تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین زن به مدت بیست روز از تاریخی است که دادگاه در این خصوص رای بدوی را صادر کرده است.

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف مرد

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف مرد

در قسمت قبل به بررسی تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن پرداخته شد و همانگونه که اشاره گردید، در صورتی که زن دلیل موجهی بابت عدم تمکین خود داشته باشد، می تواند با استناد به آن تقاضای نقض رای مرحله بدوی الزام به تمکین را داشته باشد.

اما گاهی حکم الزام به تمکین صادر شده از سوی دادگاه به ضرر مرد است و در واقع زن را ملزم به تمکین نکرده است و در چنین شرایطی مرد می تواند ظرف مهلت بیست روز دادخواست تجدید نظر الزام به تمکین ارائه نماید.

لازم به ذکر است که از جمله مهم ترین دلایل رد دادخواست الزام به تمکین در مرحله بدوی آن است که یا مرد مسکن و اثاثیه ای مناسب شان زن فراهم نکرده است تا زن قادر به تمکین باشد و یا اینکه به دلیل سوء معاشرت با همسر، فحاشی، کتک زدن و یا اعتیادش، سبب شده است تا زن نتواند از وی تمکین کرده و در یک منزل با او زندگی کند.

به همین دلیل باید در لایحه تجدید نظر الزام به تمکین به این مطلب استناد کند که مقدمات تمکین از جمله منزل مسکونی و اثاثیه و نفقه مناسبشان زوجه را فراهم نموده است و با زوجه رفتاری صحیح و مناسب داشته و زن دچار عسر و حرج نمی باشد.

در صورت نیاز می‌توانید همین حالا مشاوره حقوقی تلفنی با متخصصین خانواده بنیاد وکلا دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا