دیهکیفری (جرائم)

دیه به کما رفتن

شاید برای شما هم سوال باشد که دیه به کما رفتن چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود. با توجه به قانون کشورمان ایران هرکس به طور عمد یا غیر عمد آسیبی به یکی از اعضای بدن مانند قلب، دست، پا و همچنین منافع آن مانند حس چشایی و بویایی و حتی عقل بزند باید به اندازه‌ای که به آن شخص آسیب زده است مجازات شود.

اگر این آسیب به جان یک نفر باشد آن شخص باید مجازاتش را با جان خودش یا با پرداخت خسارت مالی جبران کند. برای جبران آسیب‌های وارده مثل قتل و ضرب و شتم دو راه وجود دارد.

نوشته های مشابه

اول این که اگر شخصی از روی عمد و آگاهانه به کسی آسیب بزند به همان اندازه‌ای که به آن شخص آسیب وارد کرده است خودش هم آسیب خواهد دید، یعنی اگر شخصی به چشم یک فرد آسیب بزند و باعث شود که آن فرد کور شود آن شخص در مجازاتش یک چشم خود را از دست خواهد داد و به این کار قصاص گویند. اگر به هر دلیلی قصاص اتفاق نیفتد آن شخص باید به فرد زیان‌دیده دیه بپردازد.

دیه هم مثل قصاص هم برای اعضای بدن و منافع و هم برای نفس است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید.

حالت کما

کما یا اغماء به حالتی گفته می‌شود که فرد بین مرگ و زندگی قرار دارد و بیهوش است. کما از نظر پزشکی به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد مانند عفونت، سموم یا زدن ضربه به سر که می‌تواند باعث شود شخص به کما برود.

آسیبی که باعث شود یک شخص به کما رود مجازاتش دارای دیه است یعنی اگر فردی از روی عمد و آگاهانه به شخصی آسیب بزند و آن شخص به کما رود باید دیه پرداخت کند.

دیه به کما رفتن

دیه چیست؟

دیه یکی از مجازات‌های نقدی است که قانون برای جنایت‌های غیرعمد و عمدی در نظر گرفته است، در واقع مجازات دیه برای زمانی است که به اعضای بدن یک شخص و جان آن شخص آسیبی وارد می‌شود و امکان قصاص وجود ندارد و مجرم باید با پرداخت دیه خسارت وارده را جبران کند.

دیه اعضا، دیه منافع و دیه نفس انواع دیه هستند. دیه مبلغی است که باید برای جنایت‌های غیرعامدانه بر جان و اعضای بدن یک فرد یا در جنایت‌های عامدانه که صورت گرفته است و امکان قصاص نیست پرداخت شود.

در قانون ما در برخی موارد ممکن است مقدار دیه  مشخص نشده باشد که در این حالت به آن، ارش می‌گویند. در صورتی که مبلغ دیه توسط قانون مشخص شده باشد به آن دیه مقدر می‌گویند.

در دیه ارش که مبلغ مشخص نیست قاضی پرونده باید با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی مقدار دیه را مشخص کند. در صورتی که در مورد انواع دیه سوالی دارید می‌توانید ۲۴ ساعته به صورت مشاوره حقوقی آنلاین یا تلفنی با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید و در مورد پرونده‌های حقوقی خود با آن‌ها مشورت کنید.

دیه کما

دیه کما به دو صورت حساب می‌شود. گاهی اوقات ممکن است فرد بعد از کما دوباره به هوش بیاید در این حالت طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، برای تعداد روزهایی که آن شخص در حالت کما قرار داشته، ارش تعیین می‌گردد.

ارش نوعی خسارت مالی است که مقدار آن مشخص نیست و در قانون مشخص نشده است بلکه مطابق با دستور قاضی و با در نظر گرفتن نظر کارشناس پزشکی قانونی تعیین می‌گردد. مقدار خسارت با توجه به تعداد روزهایی که آن فرد در بیهوشی بوده است متفاوت خواهد بود.

در صورتی که شخص آسیب‌دیده هوشیاری خودش را به دست آورد، علاوه بر ارش زمان بیهوشی این امکان را دارد که دیه جراحت‌هایی که به دلیل بیهوشی در او به وجود آمده است را به صورت جداگانه بررسی کند.

به عنوان مثال، آن شخص بیهوش بوده، سرش شکسته و بعد از به هوش آمدن بیناییش کم شده است. در این حالت ارش بیهوشی و دیه سر و بینایی تضعیف شده به او پرداخت خواهد شد.

حالت دومی که می‌توانیم برای دیه کما متصور شویم این است که، شخصی که به کما رفته است به هوش نیاید و بعد از گذشت چند روز فوت کند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که برای جبران این حادثه، به ورثه این فرد، هر دو مورد ارش ایام اغماء و دیه کامل انسان تعلق می‌گیرد؟

در ابتدا باید بررسی کنیم که این شخص به دلیل آسیبی که مجرم به او وارد کرده فوت کرده است یا خیر. گاهی اوقات ممکن است فرد در حالت کما به دلیل دیگری فوت کند.

برای مثال مجرم با زدن ضربه‌ای به سر یک شخص او را به کما بفرستد ولی شخص آسیب‌دیده بعد از مدتی که بیهوش بوده بر اثر سکته قلبی فوت کند در این حالت مجرم باید ارش ایام کما را برای جبران خسارتی که به فرد متوفی وارد کرده است به اولیای دم پرداخت کند.

اما در اکثر موارد فرد متوفی به همان دلیلی که به کما رفته است فوت می‌کند. برای مثال آن شخص با ضربه‌ای که به سرش وارد شده مدتی در کما بوده و بعد از مدتی بر اثر خون‌ریزی مغزی فوت می‌کند. در این حالت، ارش کما تبدیل به دیه نفس یا همان دیه کامل انسان می‌شود. در حقیقت مجرم دیگر دو خسارت پرداخت نمی‌کند بلکه او فقط باید دیه کامل انسان را بپردازد.

دیه نفس یا دیه کامل انسان همه تن انسان را شامل می‌شود یعنی از کوچک‌ترین اعضای بدن تا اعضای حیاتی انسان، پس زمانی که مجرم دیه کامل انسان را پرداخت می‌کند، در حقیقت به طور کامل خسارت را جبران کرده است. چنانچه در مورد دیه کما و پرونده حقوقی خود سوالی دارد می‌توانید با مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا مشورت کنید.

ارش و دیه کما

مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه به نوع آسیب وارد شده و عامدانه و غیرعامدانه بودن آن اتفاق بستگی دارد. برای این که مشکلی پیش نیاید بهتر است دیه طبق زمان تعیین شده پرداخت شود.

  • برای جنایاتی که از روی عمد و آگاهانه صورت گرفته است فقط یک سال مهلت پرداخت است.
  • برای جنایاتی که به صورت غیرعمد اتفاق افتاده دو سال مهلت پرداخت دیه در نظر گرفته شده است.

در حالتی که مدت زمان پرداخت دیه دو یا سه سال باشد، شخصی که مرتکب جرم شده است می‌تواند در طول هر سال مقداری از آن را پرداخت کند. البته در بعضی شرایط امکان آن وجود دارد که دیه را قسط بندی کنید که در این شرایط می‌توانید از وکیل دیه کمک بگیرید.

چه زمانی بیت المال دیه را پرداخت می‌­کند؟

در صورتی که مجرم فرار کرده باشد یا به هر دلیلی مجرم در دسترس نباشد، مقدار دیه از دارایی‌ها و اموال آن مجرم گرفته می‌شود.

اگر مجرم دارایی و اموالی نداشته باشد و قتلی که صورت گرفته است از روی عمد و آگاهانه باشد در این صورت اولیای دم فرد متوفی می‌توانند مبلغ دیه را از پدر و مادر یا فردی که از آن شخص نگهداری می‌کرده دریافت کنند. اما در صورتی امکان دسترسی به مجرم و پدر و مادرش وجود نداشته باشد در این حالت مقدار دیه‌ای که مشخص شده است توسط بیت المال پرداخت می‌شود.

چه کسانی دیه را دریافت می‌­کنند؟

شخصی که باید دیه را دریافت کند همان شخصی است که به او آسیب وارد شده است اما اگر آن شخص در اثر آن اتفاق فوت کرده باشد در این صورت ورثه آن شخص باید دیه را دریافت کنند.

چنانچه آن شخص وارثی نداشته باشد دیه آن به بیت المال می‌رسد. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای دریافت دیه کمک گرفتن از وکیل دیه است، چنانچه شما نیاز به کمک و راهنمایی دارید می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میزان دیه به کما رفتن

مدارک مورد نیاز برای دیه

قبل از این که مبلغ دیه و شرایط پرداخت آن مشخص شود الزامی است که مدارک مورد نیاز برای دیه را فراهم کرده و به مراجع قضایی تحویل دهید. با توجه به این که دیه برای حادثه‌های گوناگونی پرداخت می‌شود، مدارک مورد نیاز برای دیه متفاوت خواهد بود اما به طور کلی مدارکی که برای دیه باید تحویل دهید عبارتند از :

  • گزارش نیروی انتظامی
  • گزارش پزشکی قانونی
  • برگه نظریه پزشکی قانونی
  • رسید پرداخت هزینه دادرسی
  • کارت ملی و مدارک شناسایی مثل گواهینامه و سند خودرو در تصادف رانندگی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

انواع جراحت در قانون و میزان دیه آن

جراحت به آسیب‌های ایجاد شده در بدن به وسیله آلت‌های جرح گفته می‌شود. جراحت انواع گوناگونی دارد و دیه‌ی آن‌ها با هم فرق می‌کند.

نکته‌ای که در دیه جراحات مهم است این است که مهم‌ترین ملاک برای محاسبه دیه بر اساس عمق جراحت است و هر چه جراحت عمق بیشتری داشته باشد و به استخوان نزدیک‌تر باشد دیه بیشتری به آن تعلق می‌گیرد. بنابراین ملاک محاسبه دیه در جراحت مقدار نفوذ جراحت بوده و به طول و عرض آن ربطی ندارد.

مطابق ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی، انواع جراحات و دیه‌ی آن‌ها عبارتند از:

حارصه

به خراشیده شدن پوست بدون خون‌ریزی حارصه گفته می‌شود که در این نوع آسیب دیه‌ای که تعلق می‌گیرد یک صدم دیه‌ی کامل است.

دامیه

به خراشیدگی و بریده شدن پوست که همره با خون‌ریزی است دامیه می‌گویند که در این حالت دیه‌ای که تعلق می‌گیرد دو صدم دیه کامل است.

متلاحمه

زمانی که آسیب وارد شده به شخصی عمیق باشد اما به استخوانش نرسد به آن متلاحمه می‌گویند که دیه‌ی آن سه سوم دیه¬ی کامل است.

دیه انواع به کما رفتن

سمحاق

زمانی که آسیب وارد شده به شخص عمیق باشد به طوری که استخوانش معلوم شود در این حالت دیه آن چهار صدم دیه¬ی کامل است.

موضحه

به آسیبی که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان آن شخص معلوم شود موضحه گویند در این صورت پنج صدم دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

مأمومه

در این نوع جراحت آسیب وارد شده به سر است و به کیسه مغز اسیب می‌رسد در این حالت دیه یک سوم دیه کامل است.

دامغه

در این نوع جراحت استخوان سر می‌شکند و کیسه مغز پاره می‌شود در این شرایط هم باید دیه شکسته شدن سر و هم دیه پاره شدن کیسه مغز دریافت شود.

جائفه

هر نوع آسیبی که با وارد کردن هر نوع وسیله مانند چاقو به درون بدن انسان اعم از شکم، پهلو ایجاد شود جائفه می‌گویند که در این حالت یک سوم دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

در صورتی که به اعضای درون بدن انسان آسیب برسد و باعث شود یکی از اعضای بدن آن شخص از کار بیفتد علاوه بر دیه جائفه، دیه یا ارش آن عضو هم محاسبه می‌شود.

نافذه

جراحتی است که با فرو بردن یک شی یا وسیله مثل گلوله، شمشیر در دست یا پا ایجاد می‌شود در این موقعیت دیه آن برای مرد یک دهم دیه کامل می‌باشد و در مورد زن دیه مقدر به آن تعلق می‌گیرد.

حکم مربوط به این جراحت برای قسمت‌هایی از بدن است که دیه آن عضو بیشتر از یک دهم دیه کامل باشد. در عضوی که دیه آن برابر یا کمتر از یک دهم دیه کامل باشد، ارش ثابت است.

  • تبصره ۱: جراحت‌های گوش، دماغ، لب، زبان و داخل دهان، به جز موردهایی که برای آن دیه تعیین شده است در حکم جراحات است.
  • تبصره ۲: ملاک دیه در جراحت‌های فوق، مقدار نفوذ جراحت بوده و به طول و عرض آن ربطی ندارد.
  • تبصره ۳: اگر جراحت بر گونه طوری باشد که از داخل دهان مشخص نشود، دیه آن یک بیستم دیه کامل و اگر طوری باشد که از داخل دهان مشخص شود، دیه آن یک پنجم دیه کامل است. اگر بعد از بهبودی کامل ردی از آن جراحت در صورت باقی ماند علاوه بر آن یک بیستم دیه دیگر نیز باید پرداخت شود.
  • تبصره ۴: هر زمان که جراحت موضحه بعد از بهبودی کامل ردی از خود در صورت آن شخص به جای بگذارد علاوه بر دیه موضحه یک هشتادم دیه کامل نیز ثابت است و زمانی که جراحت در حد موضحه نباشد و بعد از بهبودی کامل ردی از آن باقی ماند، علاوه بر دیه جراحت یک صدم دیه کامل نیز ثابت است و اگر جنایت، شکافی در صورت ایجاد کند دیه آن هشت صدم دیه کامل است.

چنانچه در مورد انواع جراحت و مبلغ دیه آن سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را بپرسید، وکلای مجرب ما ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و تلفنی پاسخگوی سوالات شما هستند.

دریافت دیه کما

میزان دیه نفس

دیه کامل انسان یا همان دیه نفس مبلغ ثابتی نیست و هر سال با تصویب قوه قضاییه این مبلغ تغییر می‌کند. بعد از این که مبلغ دیه توسط قوه قضاییه مشخص شد تمامی افرادی که موظف به پرداخت دیه می‌باشند باید طبق همان مقدار تعیین شده دیه بپردازد. اگر فردی مرتکب جرمی شده باشد و آن اتفاق سال‌ها قبل رخ داده باشد آن فرد موظف است که دیه را به نرخ روز پرداخت کند.

اگر آسیبی که به آن شخص وارد شده در ماه حرام باشد مقدار دیه بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است اگر حادثه‌ای که اتفاق افتاده در کعبه رخ داده باشد در این شریط مقدار دیه با مقدار دیه در حالت عادی فرق خواهد داشت.

توجه داشته باشید که طبق ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی یک زن را به قتل برساند دیه ای که باید پرداخت کند نصف دیه مرد است.

شخصی که از طریق زنا متولد شده است در صورتی که یکی از والدین آن شخص یا هر دوی آن‌ها مسلمان باشند، طبق قانون دیه آن شخص مانند مسلمانان است.

وکیل دیه

برای این که بتوانید دیه را دریافت کنید باید میزان آسیب و نحوه رخ دادن آن را در دادگاه اثبات کنید در غیر این صورت نمی‌توانید هیچ پولی به عنوان دیه دریافت کنید. برای اثبات آسیب‌های عامدانه و غیرعامدانه لازم است که با قانون دیه و طریقه دریافت آن آشنا باشید.

وکیل دیه به میزان کافی با قوانین مجازات اسلامی آشنایی دارد پس با کمک وکیل دیه می‌توانید مبلغ دیه را به طور کامل دریافت کنید.

در صورتی که شما برای حل پرونده حقوقی خود به وکیل نیاز دارید تا در این مسیر شما را راهنمایی کند و به بهترین شکل به پرونده شما رسیدگی شود می‌توانید با وکلای متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید، در بنیاد وکلا این امکان وجود دارد که ۲۴ ساعته به صورت آنلاین یا وکیل تلفنی با مشاورین حقوقی در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا