دیهکیفری (جرائم)

دیه بخیه جراحات سر و صورت

دیه مجازاتی نقدی است برای جنایت‌های عامدانه و غیرعامدانه. مجازات دیه برای زمانی است که به اعضای بدن و جان شخصی آسیبی وارد می­‌شود. در جنایت‌های عامدانه مجازات دیه برای زمانی است که امکان قصاص به هر دلیلی وجود ندارد.

یکی از قسمت‌های مهم بدن سر و صورت است که قانون در صورتی که به این بخش از بدن آسیبی وارد شود برای آن دیه در نظر خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

میزان دیه بخیه جراحات سر و صورت، به نوع آسیب و جراحتی که وارد شده بستگی دارد اینکه عمق آن جراحت چقدر باشد. به طور کلی دیه بخیه جراحات سر و صورت از یک صدم دیه کامل شروع می­‌شود و تا حداکثر یک سوم دیه کامل همراه با ارش می‌­باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیه بخیه جراحات سر و صورت می­‌توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید.

دیه چیست؟

همانطور که در بخش قبلی گفتیم دیه یکی از مجازات نقدی است که در صورت وقوع جنایت‌های عمد و غیرعمد در نظر گرفته می­‌شود. هنگامی که جنایتی به صورت عمد صورت می‌­گیرد و شرایط قصاص به هر دلیلی وجود نداشته باشد، مجرم باید با پرداخت دیه آسیب وارده را جبران کند.

دیه اعضا، دیه منافع و دیه نفس جز انواع دیه هستند. حال سوال اینجاست که میزان دیه چقدر است؟ هر ساله مقامات قضایی با توجه به تورم مقدار دیه را تغییر می‌­دهند بنابراین در حالتی که میزان دیه از قبل توسط قانون مشخص شده باشد به آن دیه مقدر می‌­گویند اما در قانون می­‌تواند میزان دیه مشخص نشده باشد در صورتی که مقدار دیه از قبل مشخص نشده باشد به آن ارش می‌­گویند.

در دیه ارش که میزان دیه مشخص نیست قاضی پرونده باید با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی مقدار دیه را مشخص کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه و انواع آن می‌­توانید با مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا تماس بگیرد و یا به صورت آنلاین با آن­‌ها ارتباط برقرار کنید.

دیه بخیه چیست؟

هنگامی که در یک دعوا، یکی از طرفین دعوا به یکی از قسمت‌های بدن طرف دیگر آسیبی بزند و او را زخمی کند در این شرایط قاضی بعد از بررسی دقیق پرونده و همچنین با توجه به شدت و مقدار نفوذ جراحت وارد شده دیه‌ای در نظر می­‌گیرد که شخص ضارب باید آن را بپردازد.

دیه بخیه جراحات سر و صورت

دیه بخیه سر و صورت

لازم است بدانید که تمامی اجزای سر و صورت انسان مثل بینی، چشم‌ها، لب، پوست سر، پیشانی و غیره شامل دیه سر و صورت می­‌شوند. مقدار دیه سر و صورت با توجه به عمق جراحت و شدت آن درصدی از دیه کامل انسان می­‌باشد که شخص ضارب باید آن را بپردازد.

چنانچه در خصوص دیه بخیه سر و صورت سوالی دارید می‌­توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

انواع جراحت سر و صورت و دیگر جراحات در قانون و دیه آن­‌ها

به آسیب‌های ایجاد شده در بدن که به وسیله آلت‌های جرح ایجاد می­‌شود جراحت می­‌گویند. جراحت انواع گوناگونی دارد و میزان دیه آن­‌ها با هم فرق می­‌کند. نکته حائز اهمیت در دیه جراحات این است که باید به شدت و عمق جراحت توجه کرد و هر چه آسیب وارد شده عمیق‌­تر و به استخوان نزدیک­تر باشد مقدار دیه افزایش می‌­یابد.

انواع جراحات و دیه آن‌­ها

حارصه

زمانی که جراحت وارد شده باعث خراشیدگی پوست شود اما بدون خون­ریزی باشد در این شرایط دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد یک صدم دیه کامل انسان می‌­باشد.

دامیه

هنگامی که جراحت وارده باعث خراشیدگی شود و علاوه بر آن اندکی وارد گوشت شود و همراه با خون­ریزی باشد به آن دامیه گویند، در این حالت دیه‌ای که به آن تعلق می‌­گیرد دو صدم دیه کامل انسان می‌­باشد.

متلاحمه

متلاحمه جراحتی است که باعث بریدگی عمیق گوشت شود اما به استخوان آن شخص نرسد در این حالت دیه‌ای که به آن شخص تعلق می‌گیرد سه درصد از دیه کامل انسان است.

سمحاق

هنگامی که آسیب وارد شده عمیق باشد به طوری که استخوان آن شخص معلوم شود در این شرایط دیه آن چهار صدم دیه کامل انسان است.

موضحه

جراحتی که از گوشت و پوست نازک روی استخوان بگذرد و استخوان آن شخص معلوم شود به آن موضحه گویند که در این حالت دیه آن پنج صدم دیه کامل است.

مأمومه

جراحت مأمومه هنگامی است که آسیب وارد شده به مغز باشد و به کیسه مغز آسیب برسد در این شرایط دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد یک سوم دیه کامل است.

هاشمه

هاشمه به عملی گفته می­‌شود که باعث شکسته شدن استخوان شخص شود اما جراحتی صورت نگیرد در این حالت دیه آن ده درصد است.

دامغه

در این نوع جراحت همراه با شکسته شدن استخوان سر، کیسه مغز هم پاره می­‌شود در این صورت دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد هم شامل دیه شکسته شدن سر و هم دیه پاره شدن کیسه مغز می­‌باشد.

جائفه

به جراحتی که با وارد کردن وسیله‌ای مانند چاقو در پهلو یا شکم انسان ایجاد شود جائفه می­‌گویند که در این حالت دیه آن یک سوم دیه کامل است. در صورتی که به اعضای بدن آن شخص آسیبی برسد و باعث شود که یکی از اعضای بدنش از بین برود و یا از کار بیفتد در این شرایط علاوه بر دیه جائفه، دیه یا ارش آن عضو هم محاسبه می­‌شود.

نافذه

نافذه آسیبی است که با فرو بردن یک وسیله مانند شمشیر یا نیزه در دست یا پا ایجاد می­‌شود، در این شرایط دیه آن برای مرد یک دهم دیه کامل است و برای زن دیه مقدر می­‌باشد. حکم مربوط به این آسیب برای بخش­‌هایی از بدن است که دیه آن عضو بیشتر از یک دهم دیه کامل باشد. در عضوی که دیه آن برابر و یا کمتر از یک دهم دیه کامل باشد، ارش ثابت است.

منقله

جراحتی است که درمان آن فقط با جابه‌جا کردن استخوان صورت می‌­گیرد و در این حالت دیه آن ۱۵ درصد می­‌باشد.

پرداخت دیه بخیه جراحات سر و صورت

چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع جراحت و میزان دیه آن هستید و سوالی دارید می­‌توانید با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا مشورت کنید. مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا ۲۴ ساعته به صورت مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی پاسخگوی شما عزیزان هستند.

  • تبصره ۱: آسیب­‌های بینی، گوش، زبان و غیره به جز موردهایی که برای آن دیه تعیین شده در حکم جراحات سر و صورت است.
  • تبصره ۲: ملاکی که در تعیین مبلغ دیه موثر است شدت و عمق جراحت است یعنی اینکه طول و عرض آن تاثیری ندارد.
  • تبصره ۳: جنایت بر گونه اگر به صورتی باشد که از داخل دهان معلوم نشود، دیه آن یک بیستم دیه کامل انسان است و اگر جراحت به گونه‌ای باشد که از داخل دهان مشخص شود در این صورت اگر بعد از التیام جراحت، اثر آن در صورت باقی مانده باشد علاوه بر آن، یک بیستم دیه دیگر نیز باید پرداخت شود.
  • تبصره ۴: هنگامی که در جنایت موضحه بعد از التیام اثری از آن باقی بماند، در این حالت علاوه بر دیه موضحه یک هشتادم دیه کامل نیز ثابت است و زمانی که جنایت در حد موضحه نباشد و با وجود بهبودی جراحت اثری از آن باقی بماند، در این حالت علاوه بر دیه جراحت، یک صدم دیه کامل نیز ثابت است و اگر جنایت به گونه‌ای باشد که شکافی در صورت ایجاد کند دیه آن هشت صدم دیه کامل می­‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی می‌­توانید با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

مجازات جراحت سر یا صورت چیست؟

هر ساله با توجه به تورم، مقامات قضایی مبلغ دیه را تغییر می‌­دهند. همانطور که در بخش‌های قبل توضیح دادیم مجازاتی که برای جراحت سر و یا صورت در نظر گرفته اند دیه است و چون که جراحت انواع گوناگونی دارد بنابراین مبلغ دیه آن­‌ها با هم فرق می­‌کند.

سر و صورت از اعضای مهم بدن هستند، در حالتی که آسیبی به آن‌­ها وارد شود باید دیه آن پرداخت شود و با توجه به اینکه مقدار نفوذ و عمق جراحت چقدر بوده دیه آن مشخص می­‌شود، پس در نتیجه طول و عرض جراحت تاثیری در تعیین دیه ندارد و چیزی که ملاک است برای تعیین دیه شدت و عمق جراحت است.

دیه شکستگی استخوان پیشانی

در بخش قبل انواع جراحت سر و صورت و دیگر جراحات را توضیح دادیم و گفتیم که جراحت هاشمه جنایتی است که باعث شکستگی استخوان می‌­شود حتی اگر جراحتی صورت نگرفته باشد.

در این حالت مبلغ دیه جنایت هاشمه، ده صدم دیه کامل انسان است. دیه ضربه زدن به سر فرد می‌­تواند باعث شکستگی استخوان شود بنابراین دیه آن می‌­تواند همانند دیه‌ هاشمه محاسبه شود.

دیه حارصه پیشانی

همانطور که در بخش قبل گفتیم مبلغ دیه شکستگی استخوان پیشانی ده صدم دیه کامل انسان است. در این قسمت تصمیم داریم دیه حارصه پیشانی را توضیح دهیم. حارصه به جراحتی گفته می­‌شود که باعث خراشیدگی پوست شود اما بدون خون­ریزی باشد در این حالت طبق ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی میزان دیه آن یک صدم دیه کامل انسان است.

نکته حائز اهمیت این است که اگر جراحت حارصه در ماه حرام رخ دهد، تفاوتی در مبلغ دیه ایجاد نمی­‌شود و افزایش نمی‌یابد.

اگر سوالی در خصوص دیه جراحات سر و صورت و دیه پیشانی دارید می‌­توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا تماس بگیرید تا آن­‌ها اطلاعات لازم را در اختیار شما بگذارند.

شکایت دیه بخیه جراحات سر و صورت

دیه کبودی پیشانی

در قسمت قبل جراحت حارصه و دیه حارصه پیشانی را توضیح دادیم، حال قصد داریم در مورد دیه کبودی پیشانی صحبت کنیم. پیشانی بخشی از صورت است که مطابق قانون مجازات اسلامی دیه کبودی پیشانی سه هزارم دیه کامل است.

لازم به ذکر است بدانید که دیه کبودی اعضای بدن که قابل مشاهده است و می‌­توان آن را دید نسبت به سایر اعضای بدن دو برابر می­‌شود.

دیه تورم سر و صورت

شاید برای شما سوال شود که اگر ضربه وارد شده به سر یا صورت باعث تورم شود حکم آن چیست و میزان دیه‌ای که باید پرداخت شود چقدر است؟

طبق ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی اگر صدمه وارد شده باعث تورم سر یا صورت شود دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد ارش است، و در شرایطی که علاوه بر تورم، باعث ایجاد کبودی شود دو حالت به وجود می‌آید:

  1. اگر صدمه وارد شده فقط باعث ایجاد تورم در سر یا صورت شود در این حالت ارش به آن تعلق می­‌گیرد. دیه ارش یعنی مقدار آن تعیین نشده و قاضی پرونده با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی مبلغ دیه را مشخص می­‌کند.
  2. اگر صدمه وارد شده علاوه بر تورم باعث ایجاد کبودی شود و رنگ پوست آن شخص تغییر کند در این حالت دیه و ارش کبودی به آن اضافه می­‌شود. طبق ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی، دیه سیاه شدن پوست صورت، شش هزارم دیه کامل انسان است و دیه کبودی پوست صورت سه هزارم دیه کامل است.

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم در حالتی که صدمه وارد شده علاوه بر تورم باعث ایجاد کبودی شود، به آن دیه تعلق نمی­‌گیرد بلکه ارش آن ثابت است و توسط قاضی تعیین می­‌شود.

در حالتی که سوالی در ارتباط با دیه تورم سر یا صورت دارید می‌­توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید. مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و وکیل تلفنی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

وکیل دیه بخیه جراحات سر و صورت

دیه ماه حرام

در رابطه با دیه ماه حرام باید به این نکته توجه کرد که هر نوع جراحت و آسیبی که باعث شکستگی یا نقص عضو در ماه حرام شود، دیه آن مطابق با ماه‌های غیرحرام محاسبه می­‌شود. آنچه در مبلغ دیه ماه حرام و غیرحرام فرق دارد دیه قتل است و تفاوتی نمی­‌کند که قتل به صورت عمد بوده است یا غیرعمد.

اگر مقتول در یکی از این چهار ماه (‌رجب، محرم، ذی الحجه و ذی القعده) صدمه ببیند و فوت کند در این شرایط دیه‌ای که به اولیای دم آن مقتول تعلق می­‌گیرد نسبت به شرایط عادی افزایش می‌یابد.

تفاوتی ندارد در اینکه صدمه‌ای که به آن شخص وارد شده در ماه حرام باشد و فوتش در ماه غیرحرام و یا اینکه شخص در ماه غیرحرام آسیب ببیند و در ماه حرام فوت کند، در هر دو حالت مبلغ دیه‌ای که در نظر گرفته می­‌شود طبق دیه ماه غیرحرام خواهد بود یعنی دیه آن افزایش نمی­‌یابد.

وکیل و مشاوره حقوقی

اگر فردی به صورت عمد یا غیرعمد به سر یا صورت شما آسیبی زد می‌­توانید با توجه به میزان آسیب وارد شده از آن شخص دیه دریافت کنید. اگر نتوانید در دادگاه نحوه رخ دادن حادثه را اثبات کنید نمی‌­توانید هیچ دیه‌ای از ضارب دریافت کنید.

برای اینکه بتوانید جراحت وارد شده را در دادگاه اثبات کنید باید با قوانین دیه آشنایی داشته باشید، بنابراین بهترین راه برای اینکه بتوانید جراحت وارد شده را اثبات کنید رجوع کردن به وکیل و کمک گرفتن از آن است.

برای حل پرونده‌های حقوقی که پیچیدگی‌های خاص خود را دارند مراجعه کردن به وکیل یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها است، شما می‌­توانید با مشورت کردن با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا مشکلات خود را با وکلای ما در میان بگذارید و از آن­‌ها مشاوره بگیرید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا