دادسراکیفری (جرائم)

حکم رشد؛ نحوه گرفتن حکم و نحوه لغو آن

حکم رشد چیست؟

سن قانونی رشد یعنی اینکه یک شخصی از لحاظ عقلی به مرحله ای رسیده باشد که بتواند برای اموال خود تصمیم بگیرد؛ بنابراین سن رشد در قانون ۱۸ سالگی می باشد و زیر ۱۸ ساله برای تصمیم گیری برای اداره ی امور اموالش باید از دادگاه وقاضی تاییدیه ی رشد بگیرد.

در ایران سن بلوغ دختران ۹ سال تمام وسن بلوغ پسران ۱۵ سال می باشد، ولی در این سن یک نوجوان می تواند فقط برای امور غیر مالی خود تصمیم بگیری نه برای همه ی امور مالی خود.

نوشته های مشابه

بنابراین زمانی که پدر و مادر از هم جدا زندگی می کنند و حضانت فرزند به عهده ی مادر می باشد و بعد از هفت سالگی باید حضانت به پدر سپرده شود ولی بعد از نه سالگی و ۱۵ سالگی دختر و پسر می توانند برای زندگی و حضانت خود تصمیم بگیرند.

گرفتن حکم رشد

زمانی که یک پسر یا دختر ۱۶ ساله یا ۱۷ ساله می خواهد در امور مالی خود دخول کند و بر اموال خود تصمیم گیری کند، باید با مراجعه به دادگاه خانواده ی محل زندگی خود و درخواست از دادگاه برای صدور حکم رشد اقدام کند و در این میان قاضی با دادن دستور به کارشناسان پزشکی قانونی از انها می خواهد تا با برسی های پزشکی اعلام کنند که ایا وی به سن رشد از لحاط عقلی رسیده یا نه؟

در پزشکی قانونی کارشناسان مجربی هستند که با معاینات متفاوت به سلامت عقلی و روحی و جسمی فرد پی می برند و با صدور نامه از قاضی می خواهند که به دادن صدور حکم رشد اقدام کند و اگر پدر ویا مادر و یا قیم  این افراد بخواهد برایشان حکم رشد بگیرد، باید به داد گاه محل زندگی فرزند مراجعه کرده و در انجا به صدور  حکم رشد اقدام کنند.

برای گرفتن حکم رشد چه مدارکی لازم است؟
  • شناسنامه وکارت ملی
  • مدارک برای اثبات رشد، مثل جمع کردن استشهادیه
  • فرم درخواست صدور حکم رشد 
چگونگی لغو کردن حکم رشد؟

زمانی هم هست که قیم یا مادر یا پدر می خواهند حکم رشد را لغو کنند؛ چون می بینند، اصلا به صلاح وی نیست که بر اموال خود تصمیمگیری کند، بنابراین چه می کند؟

با مراجعه به دادگاه و دادن در خواست لغو حکم رشد به صدور ان اقدام می کند.

در اینجا قاضی کار را به کارشناسان پزشکی قانونی می سپارد و در اینجا هم کارشناسان با معاینات متفاوت رشد عقل وی را برای اداره یا اموال خود تایید نمی کنند و به قاضی نامه می فرستند و قاضی حکم رشد را لغو می کند.

از ان پس با فرد غیر رشید مانند صغیر رفتار میشود و اجازه ی تصمیمات مستقل در امور واجرای حقوق سلب میشود و ولی وقیم فرد می توانند طبق قانون عمل کنند.

مراجع قضایی و ثبت احوال به عنوان دو مرجع معرفی کننده متقاضان تعیین سن هستند و افرادی که زیر ۱۸ سال هستند و می خواهند در زمینه یا انحصار وراثت، دریافت وام ازدواج، دریافت دیه، اجازه برای خروج از کشور و … قرار می گیرند می توانند در خواست تعیین حکم رشد بدهند.

مزایای استفاده از کارشناسان مشاور حقوقی

زمانی که شما در لا به لای حرفهای پر پیچ و خم دادگاه گیج میشوید، تنها کسایی می تواند به شما کمک کنند که در این را تجربه دارند و کارشناس این کار هستند.

شما می توانید با مراجعه به سایت  بنیاد وکلا  از مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه ی این سایت راهنمایی گرفته و با سپردن کارتان به این وکلا و مشورت گرفتن از انها راه را به اسانی طی کرده و هر چه سریعتر به اهدافتان برسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا