چکوصول مطالبات

اعطای مهلت به دارندگان چک برگشتی و بدهکاران بانکی

بر اساس مصوبه شماره ۰۰/۸۱۱۲۸ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ بانک مرکزی، ستاد مقابله با کرونا برای دارندگان چک برگشتی و بدهکارانی که اقساط خود را نپرداخته‌اند‌ به طور خلاصه تخفیفات زیر را در نظر گرفته است.

دو روز پیش معاون اقتصادی رئیس جمهور از تصمیم جدید ستاد کرونا برای برگشت نخوردن چک های اصناف در بانک‌ها تا ۲۰ اردیبهشت خبر داد.
ستاد ملی کرونا درباره چک های برگشتی تصمیم گرفت برای بازه زمانی اول اردیبهشت تا ۲۰ اردیبهشت، تنفسی به همه مبادلات با چک بدهد و بانک‌ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب کنند.معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفته بود قرار است محاکم و ضابطین قضایی هم از صدور اجرایی و اجرای آن خودداری کند و این تصمیم با توجه به تعطیلی اصناف و اینکه بعضی واحدها امکان فروش محصول را نداشته اند و بر اساس روال متعارف چک هایی صادر کرده اند و عملا امکان پر کردن موجودی حساب شان و پرداخت چک را پیدا نمی‌کنند و اینطور زنجیروار مشکلاتی را ایجاد می کند ،تصمیماتی اتخاذ شده است.

پس از آن با مصوبه ی مهم شماره ۰۰/۸۱۱۲۸ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ مواجه شده ایم که خبر بسیار خوشی می باشد.

خلاصه ای از تصمیمات مهم این مصوبه:

  • اقساط تسهیلات که بازپرداخت آنها ۴ ماه اول سال ۱۴۰۰ بوده و پرداخت نشده، بدون دریافت وجه التزام و کارمزد به انتهای دوره تسهیلات منتقل می شود.
  •  چک هایی که سررسید آنها ۳ ماهه اول ۱۴۰۰ بوده و تا ۱۵ تیر برگشت برگشت خورده باشند، تا یکماه بعد از برگشت چک، از دریافت تسهیلات جدید محروم نخواهند شد.
  • چکهای با سررسید اول تا بیست اردیبهشت ۱۴۰۰ که به دلیل عدم موجودی برگشت خورده ‌اند تا ۲۰ خرداد مشمول محرومیت از افتتاح حساب، دریافت تسهیلات، مسدودی حساب، ممنوعیت دریافت ضمانتنامه و ال‌سی نخواهند شد.
  • چک‌هایی با سررسید اول تا بیست اردیبهشت ۱۴۰۰، در صورت ارائه به بانک تا ۲۰ خرداد و عدم داشتن موجودی، نباید برگشت بخورند و در صورت برگشت خوردن شامل بند فوق می‌شوند.

همچنین در شرخ این مصوبه می خوانیم:

"احتراما بدین وسیله مفاد بندهای ۱ الی ۳ بخش "ب" مصوبات هفتاد و یکمین جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا،جهت استحضار ایفاد می گردد:
۱_ برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض الحسنه) بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت آنها در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است منوط به آنکه بدهی آنها به شبکه بانکی تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ در طبقه جاری قرار داشته باشد ، به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود ، تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول گردد . تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب و کارهای به شدت آسیب دیده پرداخت شده است مشمول امهال این بند می شود. موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی برای مشمولین این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشد به پایان تیرماه سال جاری منتقل می‌شود.
استمهال موارد این بند از احتساب و اخذ وجه التزام تاخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستثنی است. مشمولین این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیر جاری نمی شود.
۲_ ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده ۵ مکرر الحاقی به قانون چک ، صرفا برای اخذ تسهیلات برای چک های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهینامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ گردد، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا موسسه اعتباری محال علیه یک ماه پس از تاریخ برگشت اعمال نخواهد شد.

۳_۳ مصوبه جلسه ۶۷ ستاد ملی مدیریت کرونا( ابلاغی طی بخشنامه شماره ۰۰/۴۳۸۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۸) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

در صورت عدم موجودی کافی اشخاص برای چک های صادره با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بانک‌ها و موسسات اعتباری باید از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک در صورتی که حداکثر تا ۲۰ خردادماه سال جاری به بانک ارائه شوند اجتناب نمایند. محاکم و ضابطین قضایی نیز از صدور اجراییه در این موارد در بازه زمانی مزبور خودداری کنند. همچنین چک‌هایی که سررسید آنها اول تا ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده اند، تا ۲۰ خرداد سال جاری مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهدشد.
خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱ ۵۳ ۹۶ مورخ ۱۶ ۵۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید."

اگر شما هم چک در آستانه مهلت سررسید دارید که مشمول این مصوبه می شود، می توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین از مشاورین بنیاد وکلا کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا