دادسراکیفری (جرائم)

پرینت موبایل همسر

به دفعات از ما در خصوص پرینت پیامک همسر این سوال پرسیده می شود. ظاهرا عده زیادی در کشور تمایل دارند که بدانند همسرشان با چه کسانی در ارتباط است؛ در این مقاله امکان گرفتن پرینت پیامک را توضیح میدهیم.

در این خصوص باید گفت که اپراتورهای تلفن همراه به جهت حفظ اسرار دیگران نمی توانند پرینت تلفن همراه را به شخصی به غیر از صاحب خط بدهند.

نوشته های مشابه

بر طبق قانون جرایم رایانه ای اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند؛ لذا فقط پرینت مکالمات شش ماه اخیر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می گردد. باید بدانید به صرف شک داشتن به همسر مجوزی برای دادگاه نمی شود که اقدام به اخذ پرینت تلفن همراه کسی را کند.

گرفتن پرینت پیامک

به دلیل امنیتی بودن این موضوع هیچ گونه خبر رسمی از بابت چگونگی ذخیره سازی اطلاعات تماس و پیامک ها از مسئولین گفته نشده است. اما چیزی که مشخص و ۱۰۰% از آن اطلاع داریم این است که متن پیامک ها از طرف مخابرات و یا شرکتهای دیگر مخابراتی قابل استخراج می باشد.

بنابراین اگر چنانچه از طریقی گفته شده باشد که متن پیامکها ذخیره سازی نمی شود، درست نیست و یا حداقل شاید در گذشته دور این کار امکان پذیر نبوده. چرا که بارها و بارها در روند کار دادگاه ها پرینت اس ام اس و پیامک ها گرفته شده و ارائه شده است.

روش گرفتن پرینت پیامک ها

در ابتدا کمی به صورت علمی به موضوع بپردازیم تا ببینیم آیا ذخیره سازی این اطلاعات توسط مخابرات و ایرانسل و غیره امکان پذیر است یا خیر؟

ذخیره سازی پیامک ها در حجم های زیاد از لحاظ فنی امکان پذیر بوده. پیامک ها بصورت Plain Text در حجم محدود (هر پیام ۱۶۰ کارکتر = ۱۶۰ بایت) ارسال میشود.

در ضمن این را هم باید در نظر داشت که اطلاعات را می توان با فشرده سازی، کم حجم تر نیز کرد.

الگوریتم های معمولی فشرده سازی متن می توانند به راحتی متن را در حدود ۵۰% فشرده سازی کنند.

یک هارد ۲ ترابایتی قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار تومن دارد، و میتواند بیش از ۱۲ میلیون داده ۱۶۰ بایتی را در خود ذخیره سازی کند. با استفاده از فشرده سازی، این ظرفیت به حدود ۲۴ میلیون افزایش پیدا خواهد کرد.

البته این در صورتی هست که همه این ۲۴ میلیون پیام از ۱۶۰ بایت کاملا استفاده کرده باشند، وگرنه تعداد بیشتری پیام را می توان ذخیره کرد.

درضمن شرکت های مخابراتی دارای سود بسیار زیاد و قطعا داری سرورها و هاردیسک های بسیار قوی میباشند. پس می توان گفت ذخیره سازی و پرینت پیامک ها به لحاظ فنی اصلا یک کار دشوار برای آنها به حساب نمی آید.

با توجه به صراحت تبصره ماده ۱۰۴ ق.آ.د.ک. ۱۳۷۸دستور کنترل تلفن افراد منحصرا” به دستور قاضی رسیدگی کننده باید باشد و تشخیص اینکه موضوع از موارد مربوط به امنیت کشور است یا خیر ؟ نیز به عهده همان قاضی رسیدگی کننده است.

قاضی پرونده کیفری نیز خود راسا حق استعلام و اخد پرینت مکالمات و پیامک ها را ندارد بلکه باید با مکاتبه با ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه و ذکر اطلاعاتی نظیر: مشخصات پرونده، علل اخذ و محتوی مورد نظر، مشخصات شماره مبداء و مقصد، مقطع زمانی مورد نظر و…)، از این مرکز بخواهد تا از اداره مخابرات پرینت ورودی و خروجی تلفن همراه شماره مورد نظر را استعلام و نتیجه را به شعبه ارسال نماید.

مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع یا افشاء کردن مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص بدون شرایط فوق جرم محسوب می شود.

طبق قانون جرائم رایانهای اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند.

فقط پرینت_مکالمات شش ماه اخیر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال میگردد. بدانید به صرف شک داشتن به همسر مجوزی برای دادگاه نمیشود که اقدام به اخذ پرینت تلفن همراه کسی را کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا