کیفری (جرائم)

رعایت نکردن حجاب در خودرو و عواقب آن – پیامک جریمه بی حجابی

علت اصلی اهمیت رعایت حجاب را می‌توان در حفظ نظم جامعه و رعایت نظم عمومی یافت که به موجب آن همه ملزم به تبعیت از یک سری قوانین هستند، از این رو بانوان محترم جامعه ملزم‌اند تا از این قواعد پیروی کنند و در صورت عدم رعایت با مجازات‌ها و جریمه‌های قانونی رو به رو خواهند شد.

در این نوشتار به کشف حجاب در خودرو و جریمه آن می‌پردازیم.

کشف حجاب در خودرو و جریمه آن

موضوع بد‌حجابی در ماشین در سال‌های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود و قانون‌گذار را بر آن داشت تا به این معضل اجتماعی رسیدگی کند تا جلو رشد آن را بگیرد و مانع از جریحه‌دار شدن وجدان عمومی شود؛ از این رو مجلس شورای اسلامی، در طرحی تحت عنوان طرح صیانت از عفاف و حجاب، مسئله کشف حجاب در خودرو را مطرح کرد.

با توجه به این طرح حدود حجاب اسلامی، پوشش سر و گردن به جز گردی صورت است و عدم رعایت آن می‌تواند منجر به مجازات مرتکب شود.

جریمه کشف حجاب در خودرو علاوه بر مجازات قانونی که می‌تواند شامل جرم بی‌حجابی و بدحجابی باشد، ۱۰۰ هزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی نیز دارد.

این مجازات هم برای راننده و هم برای سرنشنیان خودرو تعیین شده است.

پیامک کشف حجاب در خودرو

وقتی بی‌حجابی در خودرو رویت شود، ابتدا پیامکی برای مالک خودرو ارسال می‌شود که به مالک تذکر داده می‌شود.

پیامک تذکر برای کشف حجاب از قرار زیر است:

“ سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی “

این پیامک، پیامک تذکر کشف حجاب در ماشین است که اساسا نیازی به پیگیری مالک یا راننده ندارد و تنها گوشزد و اخطاری است به مالک خودرو تا از تکرار دوباره بی‌حجابی در ماشین جلوگیری کند، اما در صورتی که بی‌حجابی مجددا در همان خودرو رویت شود، پیامک بعدی با متن زیر خواهد بود:

” ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است.

ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌شود حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.“

جریمه کشف حجاب در خودرو

بعد از دریافت این پیامک، مالک باید به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کند و تعهد کتبی بدهد که مجددا در این خودرو بی‌حجابی صورت نخواهد گرفت.

البته در صورتی که پیامک بی‌حجابی در خودرو دارای کدهای ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۳۳ و ۳۵ باشد باید به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرد؛ که هر کدام از این کدها مربوط به موضوع متفاوتی است که باید بابت آن به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرد:

  • کد تخلف ۱۴ و ۱۵: پلیس امنیت اخلاقی برای بد حجابی در خودرو
  • کد تخلف ۱۶: پلیس امنیت اخلاقی برای پوشش نامناسب در خودرو
  • کد تخلف ۱۷: پلیس امنیت اخلاقی برای داشتن حیوان خانگی داخل ماشین یا ایجاد آلودگی صوتی
  • کد تخلف ۳۳ و ۳۵: پلیس امنیت اخلاقی مربوط به روزه خواری در ماشین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا