کیفری (جرائم)مزاحمت تلفنی

چگونه می توان از مزاحم پیامکی شکایت کرد؟

ایجاد مزاحمت از طرق مختلفی انجام می شود. تعقیب فرد توسط مزاحم، تماس های تلفنی مکرر، مزاحمت از طریق شبکه های اجتماعی، انواع مزاحمت های شفاهی و کتبی و فیزیکی از جملۀ این موارد می باشند.

برای شکایت از مزاحمت های فوق، روش های مختلفی در قوانین تعریف و پیش بینی شده است که می توان بسته به نوع مزاحمت، به مرجع صالح برای رسیدگی به مزاحمت مراجعه نمود.

مزاحمت از طریق پیامک نیز با توجه به فراگیری تلفن همراه، به معضلی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است، به گونه ای که پرونده های فراوانی مبنی بر شکایت علیه مزاحمت از طریق اس ام اس در مراجع قضایی وجود دارد و بدانها رسیدگی می شود.

شکایت از مزاحم پیامکی با راهنمایی وکیل آنلاین و به سرعت قابل انجام می‌باشد.

شرایط شکایت از مزاحم پیامکی

ممکن است دریافت پیام های مختلف به هر عنوانی برای شما ایجاد مزاحمت نماید. با این حال نکته ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که ارسال هرگونه پیام، به خودی خود مجوزی برای طرح شکایت کیفری نمی باشد.

به بیان دیگر مسائل مطرح شده در پیام ها باید حاوی مواردی باشد که در قوانین موضوعه کشور به عنوان جرم تعریف شده باشد و همچنین قانونگذار برای آنها مجازات در نظر گرفته باشد.

  • مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی: «هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».
  • در ماده واحده قانون تاسیس شرکت مخابرات آمده است: «هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیلۀ مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند…» بر حسب نوع مزاحمت و تعداد دفعاتی که این عمل را مرتکب شده است، به قطع ارتباط به مدت محدود، جریمه نقدی و نهایتا قطع دایم سرویس ارتباطی محکوم خواهد شد.
  • چنانچه بتوان ثابت کرد که فرد مزاحم، از طریق تلفن همراه اقدام به نشر اکاذیب (انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی) نموده است، مشمول جرم اتهام، افترا و نشر اکاذیب می‌شود. مجازات این امر از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

مزاحم پیامکی

آیا مزاحم پیامکی مجرم است؟

با توجه به موارد فوق الذکر، مزاحمت باید با عامدانه و با قصد قبلی انجام بگیرد و همچنین باعث ناراحتی و سلب آسایش و آرامش گیرنده پیام شود.

چنانچه پیامک هایی که به قصد مزاحمت ارسال می شوند شامل موارد زیر شود، می تواند به عنوان عمل مجرمانه تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد:

  • سلب آرامش و آسایش از شخص گیرنده تماس
  • تماس های مکرر و بدون وقفه به قصد آزار و اذیت
  • تهدید به قتل
  • تهدید به اخاذی
  • تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی
  • تهدید به افشای اسرار شخص یا بستگان و خانواده وی

نحوه شکایت از مزاحم پیامکی

با توجه به فعالیت اپراتورهای مختلف در کشور، پیام های مزاحم را از هرکدام از آنها دریافت نمایید؛ بنابراین برای پیگیری به ویژه در مراحل نخستین باید به نحوه رسیدگی هرکدام از این اپراتورها آشنا باشید.

در ادامه به روش های شکایت علیه مزاحم پیامکی خواهیم پرداخت.

شکایت از پیام مزاحم شماره همراه اول

چنانچه پیام های مزاحم از شماره های مربوط به همراه اول دریافت می کنید، می توانید با مراجعه حضوری به مراکز تلفن ثابت (ارائه دهنده خدمات خاص همراه اول در تهران) و ادارات مشترکین (سایر استان ها) فرم مربوطه را دریافت نمایید؛ پس از تکمیل به همراه مدارک شناسایی و پرینت پیامک های مرتبط با موضوع شکایت، به واحد مربوطه تحویل دهید.

در صورت اثبات مزاحمت، مجازات های پله ای برای مزاحم در نظر گرفته خواهد شد. این مجازات ها به ترتیب شامل هشدار، قطع یک هفته، قطع یک ماهه، قطع سه ماهه و در نهایت لغو اشتراک و ارسال پرونده به مراجع قضایی است.

همچنین می توانید از طریق تماس با شماره ۹۹۹۰ با شماره همراه و ۰۹۹۹۰ با تلفن ثابت، مزاحمت را گزارش داده و پیگیری نمایید.

شکایت از مزاحم پیامکی ایرانسل

رسیدگی به مزاحمت پیامکی از طریق شرکت ایرانسل به دو روش انجام می گیرد:

  1. در صورتی که با یک سیمکارت ایرانسلی برای شما ایجاد مزاحمت شده است، می توانید به یکی از نمایندگی های حقوقی ایرانسل مراجعه کنید؛ فرم مربوط به شکایت را دریافت نموده و پس از تکمیل آن، به واحد مربوطه تحویل نمایید.
  2. در صورتی که سیمکارت شما غیر از سیمکارت ایرانسل است، اما توسط یک سیمکارت ایرانسل برای شما مزاحمت ایجاد شده، لازم است به یکی از دفاتر حقوقی اپراتور خود مراجعه کنید؛ در این صورت موضوع شکایت شما از طریق همکاری دفتر حقوقی اپراتور مربوطه و شرکت ایرانسل، بررسی و پیگیری می شود.

شکایت از مزاحم پیامکی

شکایت از مزاحمت پیامکی رایتل

چنانچه مشترک رایتل، مورد مزاحمت تلفنی قرارگیرد، می تواند شخصا، با درخواست کتبی و یا از طریق وکیل مزاحمت تلفنی خود جهت ثبت شکایت اقدام نماید.

روش های ثبت شکایت به شرح زیر می باشند:

  • شما مشترک رایتل می توانید با در دست داشتن اصل کارت ملی و سند سیم کارت خود به یکی از مراکز اصلی ارائه دهنده خدمات رایتل مراجعه نمایید.

جهت اطلاع از لیست مراکز اصلی ارایه دهنده این خدمات، به قسمت فروشگاه های رایتل در سایت رایتل مراجعه کنید.

  • همچنین می توانید فرم “رسیدگی به مزاحمت تلفنی” را از وب سایت رایتل دانلود کرده و پس از تکمیل فرم مربوطه، امضای خود را به تایید یکی از دفاتر اسناد رسمی برسانید. فرم مذکور باید به انضمام “کپی برابر اصل” کارت ملی و کپی سند سیمکارت به آدرس شرکت رایتل ارسال گردد.
  • در صورتی که مشترکین تلفن ثابت و یا تلفن همراه سایر اپراتورها (غیر رایتل)، قصد شکایت از یکی از شماره های متعلق به رایتل، تحت عنوان مزاحمت تلفنی را داشته باشند، باید موضوع را از طریق اپراتور مربوط به خود پیگیری نمایند؛ بدیهی است در این صورت، موضوع از طریق همکاری اپراتور مذکور و شرکت رایتل پیگیری خواهد شد.

از مزاحم پیامکی به کدام دادگاه می توان شکایت کرد؟

چنانچه از روش های فوق به نتیجه مطلوب نرسیدید و یا قصد دارید در همان بدو امر به مرجع قضایی مراجعه نمایید، راهنمایی وکیل تلفنی در مورد روند رسیدگی به صورت زیر خواهد بود:

  1. مراجعه به دادسرای کیفری محل وقوع جرم (محل زندگی یا کار خود)
  2. تکمیل دادخواست که شامل شرح جزییات می باشد و تحویل آن به دادسرا به همراه مدارک و مستندات شامل پرینت پیامک ها
  3. در صورتی که قبل از ورود به دادسرا، اپراتور مربوطه را در جریان مزاحمت قرار داده باشید و نامه ای از این اداره در تایید ادعای خود داشته باشید، به تسریع روند شکایت شما کمک قابل توجهی می نماید.
  4. ارجاع شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی؛
  5. استعلام دادسرا از همراه اول در خصوص استعلام شماره تلفنی که مورد مزاحمت واقع شده و همچنین تقاضای پرینت مکالمات تلفنی (چنانچه مزاحم ناشناس باشد، این مرحله به شناسایی متهم کمک خواهد کرد).
  6. ردیابی گوشی و سیمکارتی که مزاحمت از طریق آن انجام گرفته است؛ در این مرحله، استفاده کننده از سیمکارت و مکان وی مشخص خواهد شد.
  7. پس از مشخص شدن مکان فردی که ایجاد مزاحمت از طریق اس ام اس کرده است، اخطاریه ای از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن ارسال می گردد؛ این اخطار به منظور احضار وی و تحقیق می باشد.
  8. در صورت حضور متهم و پس از مراحل بازجویی، چنانچه وی اقرار به مزاحمت نمود، کیفرخواست صادر می شود و به همراه پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال خواهد شد.
  9. ارسال اخطاریه تا دو نوبت انجام می پذیرد؛ در صورت عدم حضور شخص مزاحم در دو نوبت، در مرتبه سوم حکم جلب وی توسط دادستان صادر می گردد. صدور حکم جلب منوط به قوی بودن دلایل جرم و تشخیص این مورد توسط دادستان است.
  10. پس از رسیدگی در دادگاه بدوی، حکم صادر شده و به طرفین ابلاغ می گردد. طرفین در صورت اعتراض به دادنامه ظرف مدت ۲۰ روز میت وانند اعتراض خود را اعلام نمایند.

در این صورت، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع می شود و این دادگاه مجددا به موضوع رسیدگی و نظر قطعی را صادر می‌نماید. رای صادر شده توسط دادگاه تجدیدنظر، قطعی و غیرقابل اعتراض می‌باشد.

مجازات مزاحم پیامکی

شکایت از پیامک تبلیغاتی چگونه است؟

بر اساس آیین نامه های مصوب، اپراتورهای تلفن همراه مجاز به تبلیغات از طریق تلفن (اعم از تماس و ارسال اس ام اس تبلیغاتی) نیستند.

بنابراین در صورتی که از سوی هر یک از اپراتورهای تلفن همراه sms تبلیغاتی و پیامی به جز اطلاع رسانی از نحوه خدمات آن‌ها دریافت کردید، می توانید با استفاده از روش های زیر، شکایت خود را ثبت نمایید.

همچنین از پیام های تبلیغاتی که توسط شماره های شخصی ارسال می شوند نیز می توانید از همین طریق پیگیری کنید:

  • فرستادن شماره ای ارسال کننده پیام های تبلیغاتی و مزاحم به سامانه ۱۹۵
  • مراجعه به سایت www.۱۹۵.ir.

این سامانه که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه اندازی گردیده، به شکایات واصله علیه تبیعات انبوه پیامکی نیر زسیدگی می کند.

در قسمت شکایات، می‌توانید شرح گزارش خود را به همراه شماره تلفنی که پیام های تبلیغاتی را ارسال می‌کند، ثبت نمایید تا روند رسیدگی آغاز گردد.

برای دریافت راهنمایی بیشتر از متخصصین ما به بخش مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی در بنیاد وکلا مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر.من مزاحم تلفنی دارم .یه کد میزنن فقط واسم پیام تبلیغاتی میاد گوشیم هنگ میکنه بیشتر از ۵۰تا پیام میاد چیکار کنم .البته میدونم کی این کار را میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا