کیفری (جرائم)

نحوه صدور گواهی سوء پیشینه اینترنتی و فوری چگونه است؟

کسی که درخواست دریافت گواهی سوء پیشینه اینترنتی را دارد با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی باید به دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی مراجعه کرده و تقاضای گواهی سوء پیشینه را نمایید، اما در سایر شهر ها برای دریافت این گواهی با داشتن معرفی نامه باید کلانتری مراجعه کرده و تقاضای صدور آن را نمود.

همچنین برای دریافت گواهی سوء پیشینه فوری برای خروج از کشور نیز باید اصل گذرنامه و کپی آن همراه متقاضی جهت ارائه به دفاتر مذکور باشد. اگر شما برای اداره امور خود وکیل داشته باشید این نکات را به شما گوشزد می‌نماید.

چه مواردی سوء پیشینه محسوب می گردد؟

طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی موارد زیر در سوء پیشینه افراد درج می گردد:

  • هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی
  • سه سال در محکومیت به قطع عضو ، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

تا چه زمانی سوء پیشینه جرائم مختلف در گواهی دریافتی باقی می ماند؟

قانونگذار برای حفظ حقوق افراد جامعه و برخوداری از عدالت اجتماعی یک محدود زمان مشخصی را برای وجود سوء پیشینه تعیین کرده است و بعد از سپری شدن این مدت سوء پیشینه در سابقه افراد پاک خواهد شد که این مدت ها در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی همانگونه که گفته شد احصا شده است.

  1. تا هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی در جرائم سالب حیات و حبس ابد
  2. تا سه سال در جرائم محکومیت به قطه عضو و قصاص عضو
  3. تادو سال در محکومیت به شلاق حدی و قصاص عضو

گواهی سوء پیشینه کیفری

چه مواردی در گواهی سوپیشینه درج نمی گردد؟

به غیر از مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد که در پیشینه کیفری افراد درج می گردد مواردی مانند گذشت شاکی در جرائم قابل گذشت پس از صدور حکم قطعی در صورتی که اجرای مجازات موقوف گردد اثر تبعی آن نیز رفع می گردد.

در عفو و آزادی مشروط نیز پس از گذشت مدت های فوق در عفو یا اتمام آزادی مشروط اثر تبعی محکومیت نیز رفع خواهد شد و در گواهی سو پیشینه درج نخواهد شد.

نحوه صدور گواهی سو پیشینه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟

متخصصین ما در جلسات مشاوره حقوقی به شما می گویند که این گواهی از دو طریق قابل دریافت می باشد:

  1. از طریق نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور (کنسولگری یا سفارت ایران)
  2. مراجعه به مراجع ذی صلاح در داخل کشور(پلیس +۱۰)

سامانه استعلام سوء پیشینه

شما عزیزان می توانید به صورت آنلاین و اینترنتی اقدام به دریافت گواهی خود کنید و برای این منظور می توانید با ورود به سامانه خدمات الکترونیک قضایی و پس از آن، در قسمت سمت راست سایت بر روی ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک نمایید.

البته به یاد داشته باشید که برای انجام این کار به صورت اینترنتی باید از قبل در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.

گواهی سوء پیشینه اینترنتی

گواهی عدم سوء پیشینه چند روزه صادر می شود؟

باید بدانید که در صورت مراجعه حضوری زمان بسیار کمتری را برای گرفتن گواهی صرف خواهید کرد و در صورتی که اینکار را به صورت اینترنتی بخواهید انجام دهید کمی زمان بیشتر می باشد.

در کل مدت زمان آن بین ۲ روز تا ۵ روز می تواند متغیر باشد.

سامانه پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه

باید بدانید در صورتی که درخواست اینترنتی و فوری ثبت کرده اید، حتما نتیجه آن پس از آماده شدن طی یک ابلاغیه و همچنین اطلاع با استفاده از یک اس ام اس صورت می گیرد و برای پیگیری گواهی با استفاده از کد رهگیری نیز امکان پذیر می باشد و برای اینکار می توانید با مراجعه به سایت عدل ایران اینکار را انجام دهید.

در نظر داشته باشید مدت اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه یک ماه می باشد و شما عزیزان در این مدت می توانید از آن استفاده کنید و در صورتی که مجدد نیاز شد، برای دریافت آن مجدد درخواست خود را به صورت اینترنتی و در صورت نیاز فوری به گواهی مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک کنید.

در کل مدت اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه یک ماه می باشد و شما عزیزان با تاکید مجدد می بایست در این مدت کار خود را انجام دهید، در غیر این صورت حتما باید اقدام به درخواست دیگر برای دریافت گواهی کنید.

سوء پیشینه

مدارک لازم جهت دریافت گواهی سوء پیشینه اینترنتی چیست؟

مدارک لازم جهت جهت دریافت گواهی سوء پیشینه بسیار ساده می باشد و شما عزیزان می توانید فقط با داشتن موارد زیر اقدام به درخواست گواهی عدم سوء سابقه اینترنتی و فوری کنید:

  1. اصل شناسنامه
  2. کارت ملی

موسسه حقوقی بنیاد وکلا در تلاش است با ارائه انواع خدمات و مشاوره های آنلاین و وکیل تلفنی، کار حقوقی شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به نحو احسنت به انجام برساند.

مشاوره حقوقی بر خط بنیاد وکلا در قالب وکیل آنلاین آماده پاسخگویی فوری به سوالات شما می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا