خانوادهطلاقمهریه

تکلیف مهریه در طلاق غیابی

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که او در همه حال حتی بعد از طلاق، هم مستحق دریافت آن از شوهر است. فرقی ندارد این مهریه در طلاق غیابی باشد یا خیر.

به محض انعقاد عقد نکاح چه موقت و چه دائم، زن مالک مهریه می‌شود و این دین به گردن شوهر است تا آن را در صورت مطالبه یا به هنگام جدایی بپردازد.

ما در این نوشتار به بررسی مهریه در طلاق غیابی می‌پردازیم چرا که نحوه جاری شدن طلاق غیابی مقداری متفاوت است. در این راستا به شما توصیه می کنیم حتما از راهنمایی های یک وکیل متخصص بهره مند شوید.

طلاق غیابی

در این سایت مشاوره حقوقی به شما کمک می‌کند، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد است؛ بنابراین اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسرش بدهد چه زن در دادگاه حاضر شود و چه حضور پیدا نکند و لایحه نیز ندهد، قطعا رای طلاق صادر خواهد شد.

اما در حالت دوم، رای صادره طلاق غیابی است و زن می‌تواند در مهلت قانونی واخواهی کند. ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن است.

حقوق مالی زن در طلاق از طرف مرد، عبارت است از: مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت (به شرط مطالبه از سوی زن)، نفقه ایام عده، نفقه معوقه (در صورت مطالبه زن و استحقاق او) و شرط تنصیف اموال مندرج در عقدنامه‌ به شرط امضا این شرط توسط مرد و موجود بودن اموال هنگام طلاق که بعد از عقد خریداری شده باشد.

اگر در آستانه طلاق هستید یا به هر دلیلی میخواهید مهریه خود را مطالبه کنید، قبل از هر اقدامی می توانید با مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا در حوزه مهریه مشورت نمایید.

تکلیف مهریه در طلاق غیابی

تکلیف مهریه در طلاق غیابی

اگر دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر کند، تا زمانی‌ که تکلیف حقوق مالی زن از جمله مهریه مشخص نشود، این حکم به ثبت نخواهد رسید.

مثلا در مورد اول گفتیم هر مردی با توجه به این­که حق طلاق در اختیار اوست می‌­تواند حتی بدون حضور زن در دادگاه، حکم طلاق را دریافت کند، اما زمانی مرد می­‌تواند این حکم را به ثبت برساند که تکلیف حقوق مالی همسر خود را مشخص کند.

در صورت غیبت مرد و صدور حکم طلاق غیابی، اگر از قبل مهریه­‌ای برای زن تعیین و در عقدنامه قید شده باشد، در صورت نزدیکی زن و شوهر تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

اگر نزدیکی انجام نشده باشد، زن مستحق دریافت نصف مهریه مشخص شده خواهد بود.

در صورتی که مهریه­‌ای در عقدنامه برای زن مشخص نشده بود، در صورت ازاله بکارت، مهرالمثل (متناسب با شان و شخصیت زن و اوضاع و احوال خانوادگی او) به زن تعلق خواهد گرفت.

حال که در این موارد مرد غایب است و امکان پرداخت مهریه نیست، زن می‌­تواند با معرفی اموال و دارایی از همسر خود به دادگاه، متناسب با اندازه­‌ مهریه­‌ خود، روی اموال مرد دست بگذارد.

این مرحله در اداره ثبت آغاز و پیگیری می‌گردد. وکیل آنلاین بنیاد وکلا خاطرنشان می‌کند که معرفی اموال، توقیف آن، دریافت حکم جلب و مراحل مزایده و مطالبه همگی به دانش تخصصی احتیاج دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا