ملکی

وظایف مدیر ساختمان

در همه جوامع انسانی شما با دو عامل قانون و مدیر اجرایی می‌توانید مشکلات بوجود آمده را برطرف کنید.

مجتمع‌های مسکونی هم در واقع جوامع انسانی کوچکی هستند که یک یا چند مدیر باید از طرف هئیت مدیره ساختمان برای امور اجرایی برگزیده شده و امورات ساختمانی را به انجام برسانند.

براساس قانون تملک ساختمان، مدیر ساختمان توسط هیئت مدیره انتخاب شده و وظایف خود را به انجام می‌رساند، ولی برخی از افراد با وظایف مدیر ساختمان آشنا نیستند.

بنابراین بر آن شدیم که وظایف مدیر ساختمان را در این مقاله برای شما شرح دهیم.

قانون تملک آپارتمان‎ها  و آیین نامه‎ی اجرایی آن در این خصوص، ضوابط و مقررات حاکم براین موضوع را مشخص کرده که مهم‎ترین آنها به شرح زیر است:

حفظ و اداره‎ی امور ساختمان

این عنوان از وظایف کلی مدیر یا هیأت مدیره است  به عبارتی تمام وظایف و مسئولیت‎های مدیر ساختمان برای نگهداری ساختمان از هرگونه آسیب است.

به این منظور در ساختمان‎هایی که بیش از سه مالک درآن سکونت دارد مجمع عمومی مالکان تشکیل می‎شود که مدیر یا مدیران ساختمان طبق تصمیم‎های این مجمع وظایف خود را انجام می‎دهند.

در مواردی که تصمیم مجمع عمومی خلاف قانون تملک آپارتمان‎ها و آیین نامه‎ی اجرایی آن باشد، مدیر یا مدیران ساختمان مکلف به تبعیت از آن نیستند.

واگذار نکردن مدیریت به شخص دیگر: مطابق با ماده ۱۹ آیین نامه مذکور « مدیر یا مدیران ،امین مالکان بوده و نمی‎توانند  فرد دیگری را به جای خود انتخاب نمایند »

بنابراین هیچ مدیری پس از این‎که از سوی مجمع عمومی مالکان انتخاب شد نمی‎تواند وظایف خودرا به شخص دیگر واگذار کند.

بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی

مدیر ساختمان مکلف است برای حفظ و نگهداری تأسیسات و تجهیزات ساختمان نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام کند در غیر این‎صورت در مواقع بروز آتش سوزی مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده است.

 تعیین سهم هر مالک از هزینه‎های مشترک

در صورتی که بین مالکان ترتیب مشخصی برای پرداخت هزینه‎های مشترک تعیین نشده باشد، سهم هر مالک در آن قسمت  از هزینه‎هایی که مربوط به مساحت زیر بنای اختصاصی است، به نسبت متراژی که در اختیار دارد از کل قسمتهای اختصاصی در ساختمان  محاسبه می‎شود؛ مانند هزینه‎های آب، گاز ، آسفالت پشت بام که به مصرف می رسد.

سایر هزینه‎هایی که به کل مساحت ساختمان مربوط نمی شود به طور مساوی بین مالکان  یا استفاده کنندگان  تقسیم خواهد شد، مثل هزینه‎های که برای سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه‎ی نگهداری  از تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمت‎های مشترک و مواردی از این قبیل. محاسبه‎ی دقیق سهم هر مالک یا هر استفاده کننده‎ای بر عهده‎ی مدیر ساختمان است.

شایان ذکر است برای پیشگیری از تأخیر در اجرای خدمات ساختمان، مالکان  و مستأجران  و هر استفاده کننده‎ی دیگری در قبال پرداخت هزینه‎های مشترک ساختمان مسئول است.

رسیدگی به اعتراض شرکاء

هر یک از شرکاء که در مورد میزان هزینه‎های مربوط به سهم خود اعتراضی داشته باشد می‎تواند به مدیر ساختمان مراجعه  او موظف است که به اعتراض شرکاء رسیدگی کند.

در صورتی که مدیر به اعتراض وارده رسیدگی نکند ، معترض می‎تواند به مراجع صلاحیت‎دار قضایی مراجعه کند.

تعیین نماینده برای هر یک از شرکاء

به موجب ماده ۹ آئین نامه، کسی که به عنوان نماینده یکی از شرکاء تعیین شده است باید قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی مالکان، وکالت‎نامه معتبر خود را به مدیر ساختمان  ارائه کند.

احراز صحت اعتبار وکالت‎نامه، قبل از تشکیل و رسمیت جلسه مجمع عمومی، از وظایف مدیر ساختمان است.

حفظ و نگهداری صورت جلسه های  مجامع عمومی

به موجب ماده ۱۲ آئین نامه، کلیه تصمیم‎های مجمع عمومی مالکان باید در صورت‎جلسه نوشته و نزد مدیر یا مدیران ساختمان نگهداری تا در مواقع لزوم ارائه و به آن ها استناد  شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا