استرداد جهیزیهخانواده

آیا در قانون تهیه جهیزیه وظیفه زن است؟

گاهی اوقات این تصور وجود دارد که تهیه جهیزیه به عهده زن است و درواقع زن باید جهیزیه تهیه کرده و به خانه ی همسرش بیاورد. گاهی حتی در رسوم این تصور در مورد تهیه سیسمونی برای فرزند حاصل از این ازدواج نیز وجود دارد. یعنی به طور معمول تهیه جهیزیه و سیسمونی را از وظایف زن می دانند. اما آیا مطابق قانون تهیه جهیزیه وظیفه قانونی زن محسوب می شود؟

اگر در آستانه ازدواج یا طلاق هستید، قبل از هر اقدامی می توانید با مشاوران بنیاد وکلا مشورت نمایید تا از عواقب تصمیم خود آگاه باشید.

مبنای قانونی تهیه جهیزیه

 

درست است که تهیه جهیزیه در عرف به عهده زن است، اما در قانون هیچ اشاره ای در راستای تاکید بر وظیفه زن در تهیه جهیزیه منزل مشترک وجود ندارد. بنابراین زن و پدر و مادرِ زن هیچ وظیفه ای در قبال تهیه جهیزیه و یا حتی سیسمونی نوزاد ندارند.

حالا اگر بر مبنای رسوم و عرف زن اقدام به تهیه جهیزیه کند، لوازم تهیه شده همیشه مال زن هستند و هر زمان که بخواهد می تواند جهزیه خود را پس بگیرد یا اصطلاحا مسترد نماید.

اگر شما عروس هستید، بهتر است فاکتور خرید را به نام خودتان بگیرید و نزد خود نگهدارید و یا لیست و سیاهه ای از لوازم خریداری شده برای این امر تهیه کنید و به امضای داماد و خانواده اش برسانید.

پس در نتیجه ی مطالب یاد شده، تهیه اسباب و اثاثیه برای شروع یک زندگی مشترک و تهیه مسکن مورد نیاز، وظیفه قانونی و شرعی مرد است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره استرداد جهیزیه بنیاد وکلا استفاده کنید.

مرد حق ندارد جهیزیه ای که زن تهیه کرده را بفروشد

 

اگر بین زوجین اختلاف واقع شد و در نتیجه این اختلاف و مشکلا مرد اقدام به فروش جهیزیه کرد، اما آیا می توان در صورت فروش جهیزیه زن توسط شوهر او، از مرد به عنوان خیانت در امانت شکایت کیفری کرد؟

پاسخ چنین مساله ای این است که چون رابطه امانی بین زوج و زوجه برقرار نیست در نتیجه فروش این اموال توسط شوهر خیانت در امانت به حساب نمی آید، اما فروش این اموال از سوی شوهر می تواند با عنوان فروش مال غیر، شکایت و رسیدگی شود.

مشاورین بنیاد وکلا همواره در تصمیم های مهم زندگی شما همراه شما هستند. اگر برای پس گرفتن جهیزیه خود نیاز به نگارش لایحه و دادخواست حقوقی دارید، متخصصین بنیاد وکلا به شما کمک خواهند کرد.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا