خانواده

ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور چگونه است؟

ثبت وقایع مرتبط با احوال شخصیه افراد مطابق با قانون و مقررات دولت متبوع انجام می‌شود و در این صورت اشخاص ایرانی بایستی به ثبت رساندن ازدواج را رسما و بر اساس شرایط قانونی انجام دهند.

در قانون کشور ما، ثبت عقد ازدواج امری ضروری می‌باشد و زن و مردی که به عقد دائم در آمده اند، لازم است که واقعه نکاح را ثبت کنند. در عقد موقت نیز ثبت ازدواج منوط به وجود یک سری شرایط خاص است.

نوشته های مشابه

در هر صورت، اموری که مرتبط با هموطنان ما در خارج از کشور است نظیر ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، همواره اهمیت زیاد داشته و در این صورت واقعه ازدواج ایرانی‌های ساکن خارج از کشور نیز بایستی از ابعاد حقوقی مورد بررسی قرار گیرد.

زن و مرد ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارند، در صورتی که بخواهند عقد ازدواج خود را ثبت کنند، با مشکلات و محدودیت هایی شاید مواجه شوند و این موضوع در صورتی است که آن‌ها بخواهند برای ثبت عقد ازدواج در داخل ایران اقدام کنند.

مشاهده شده است که برخی از افراد ایرانی در همان کشوری که سکونت دارند، عقد نکاح را جاری نموده و ثبت این واقعه را در کشور متبوع انجام می‌دهند.

البته قانون مدنی صراحتا گفته است که در رابطه با مسائل احوال شخصیه، باید مطابق با قانون کشور مورد تابعیت فرد عمل نمود و در این صورت ثبت ازدواج ایرانی‌ها حتی در خارج از کشور نیز منوط به رعایت قانون کشور ایران است.

البته این موضوع منوط به این است که بین مقررات دو کشور مغایرتی وجود نداشته تا امکان اجرایی کردن قانون کشور متبوع وجود داشته باشد. زن و مردی که با هم ازدواج نموده ولی در ایران سکونت دارند، برای ثبت عقد خود لازم است که مراحل مختلفی را انجام دهند.

از جمله این مراحل می‌توان به مراجعه حضوری کنسولگری ایران در کشور مورد نظر و ثبت درخواست در سامانه میخک اشاره نمود.

همچنین به منظور ثبت عقد نکاح زن و مرد ایرانی مقیم خارج از کشور، لازم است که یک سری از مدارک ارائه شود. قبل از آن که زوجین به سفارت خانه ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه کنند، لازم است که ارائه درخواست در سامانه میخک داشته و مدارک مورد نیاز را در این زمینه بارگذاری نمایند.

به منظور آشنایی با نحوه ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. علاوه بر این که همین الان شما می‌توانید مشاوره حقوقی تخصصی در رابطه با موضوع مزبور در سامانه بنیاد وکلا داشته باشید.

درباره ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

عقد ازدواج، علاوه بر این که آثار حقوقی مختلفی برای زن و شوهر دارد، عدم ثبت این واقعه می‌تواند پیامدهای مختلفی به همراه داشته باشد. در قانون کشور ما، به زوجین خصوصا شوهر، این تکلیف داده شده است که در صورت ثبت نکردن واقعه نکاح، می‌تواند سبب شود تا عقد صورت گرفته فاقد آثار حقوقی بوده و همچنین مجازات در انتظار زوج خواهد بود.

از این حیث، زن و شوهر ثبت کردن رسمی عقد ازدواج را یک تکلیف قانونی برای خود در نظر می‌گیرند و البته ناگفته نماند که ثبت نکردن عقد ازدواج دائم، مستوجب ضمانت اجرای کیفری بوده و اگر عقد نکاح از نوع موقت باشد، عدم ثبت محضری آن نمی‌تواند برای طرفین، آثار منفی به همراه داشته باشد.

با توجه به لزوم ثبت عقد نکاح در قانون کشور ما، در این صورت حتی برای ایرانیانی که در خارج از کشور سکونت دارند نیز بایستی به ثبت رسیدن واقعه عقد نکاح، انجام شود.

در واقع ضمانت اجرایی که در قانون حمایت خانواده برای عدم ثبت رسمی عقد ازدواج، عنوان شده است، شامل کلیه ایرانیان خارج و داخل کشور می‌باشد. برخی از زوجین تصور می‌کنند که چون دیگر در داخل ایران سکونت ندارند، لزومی برای ثبت عقد نکاح دائم نداشته و در این زمینه اقدامات لازم به منظور ثبت رسمی عقد ازدواج را انجام نمی‌دهند.

لزوم ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

لزوم ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور

به طور کلی ازدواج ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و همچنین افراد خارجی مقیم ایران، تا حد زیادی بسته به نوع معاهدات بین المللی و قراردادهای تنظیمی بین دو کشور دارد. گاها بین ایران و برخی از کشورها، معاهدات خاصی تنظیم شده که شرایط را برای اجرای مسائل مرتبط با احوال شخصیه نظیر ازدواج در دو کشور مورد نظر با محدودیت‌هایی همراه می‌کند.

ازدواج ایرانیان در کشورهای اسلامی به مراتب راحت‌تر از کشورهای دیگر بوده و دلیل آن هم این است که مقررات کشور ایران با این جوامع تا حد زیادی شباهت دارد. اما در هر صورت، لزوم ثبت عقد ازدواج تنها برای افرادی که در داخل کشور هستند، نبوده و حتی ایرانیانی که مقیم کشور دیگری نیز هستند، موظف به ثبت کردن عقد ازدواج خود می‌باشند.

در قانون ایران به لزوم ثبت کردن ازدواج به شکل رسمی اشاره شده است اما در این زمینه بیان نشده که به ثبت رسیدن عقد نکاح تنها برای زن و شوهرهایی است که در داخل کشور اقامت دارند. بلکه به ثبت رسیدن عقد دائم ازدواج، هم برای زن و مرد ایرانی مقیم داخل کشور و هم زوجین ایرانی مقیم خارج از ایران می‌باشد.

پس بنا به تاکید وکیل خانواده افرادی که در داخل کشور حضور دارند، برای ثبت عقد نکاح خود بایستی به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نموده و در نهایت عقد محضری را انجام دهند. اما برای زن و مرد ایرانی ساکن خارج از کشور، ثبت عقد نکاح آن‌ها از طریق کنسولگری و ثبت در سامانه می‌باشد.

عواقب ثبت نکردن ازدواج ایرانیان خارج از کشور

قبل از آن که پیامدهای منفی و عواقب عدم ثبت ازدواج را بررسی کنیم، باید به این موضوع اشاره شود که در قانون تنها برای عقد دائم، ضرورت ثبت رسمی در نظر گرفته شده است و عقد موقت به جز برخی از شرایط، لزومی به ثبت کردن در مراجع رسمی نیستند.

زن و شوهری که با هم عقد دائم می‌کنند، تکلیف آن‌ها این است که با مراجعه به محضر برای عقد ازدواج، اقدامات لازم را انجام دهند. عقد موقت جز در مواردی که زوجه حامله شده و یا این که زوجین توافقی در رابطه با ثبت محضری عقد داشته باشند، در حالت کلی، ملزم به ثبت کردن واقعه عقد ازدواج نخواهند بود.

تمامی این شرایط برای ازدواج زن و شوهر ایرانی که در خارج کشور سکونت دارند نیز قابلیت اجرایی داشته و به تبع آن نیز زن و شوهر باید در کشوری که اقامت دارند، مراحلی که برای ثبت ازدواج تعریف شده را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

لازم به ذکر است که زن و شوهر زمانی که در داخل ایران بوده‌اند، با هم صیغه کرده باشند و سپس به خارج از کشور رفته باشند و در طول این مدت نیز زوجه، باردار شود، در این شرایط ثبت عقد موقت نیز بایستی انجام شود.

حال اگر زوجین ایرانی مقیم خارج کشور، اقدامی را در راستای ثبت ازدواج انجام ندهند، برابر با ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده با آن‌ها رفتار می‌شود. طبق این ماده گفته شده است که اگر مردی، اقدام به عقد دائم با زنی کند، بی آن که این عقد رسما در دفترخانه به ثبت برسد، مجازات کیفری در انتظار او خواهد بود.

در این صورت وکیل آنلاین و حضوری ما می‌گوید که اگر شوهر ازدواج خود را در ایران ثبت ننموده و با رفتن به خارج از کشور باز هم اقدامی را در این راستا انجام دهد، طبق قانون مجرم شناخته شده و حتی ورود این افراد به داخل کشور عملا با محدودیت‌هایی همراه بوده و با ورود به خاک ایران، برابر با ضوابط قانونی عمل خواهد شد.

ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور توسط زوجه

سایت ثبت ازدواج زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور

تا اینجا مشخص شد که ثبت عقد نکاح زن و شوهری که در خارج از ایران اقامت دارند، ضروری است و ثبت نکردن عقد از طرف آن‌ها می‌تواند مجازات حبس و جزای نقدی برای شوهر به همراه داشته باشد.

علی رغم این که زوجین ایرانی لازم است تا برای ثبت کردن عقد نکاح در خارج از کشور به شیوه حضوری یک سری اقدامات از قبیل مراجعه به کنسولگری را انجام دهند اما لازم است که به صورت غیر حضوری نیز اقدامی را در این راستا انجام دهند.

ثبت کردن عقد ازدواج زن و شوهری ایرانی در کشور دیگر با مراجعه حضوری به سفارت ایران در کشور مربوطه انجام می‌گیرد ولی سایت اختصاصی به همین منظور طراحی شده و زوجین می‌توانند در سامانه مربوطه ثبت نویت و سایر اقدامات را انجام دهند.

سایتی که برای ثبت ازدواج ایرانیان خارج کشور طراحی شده و به تبع آن زوجین می‌توانند عقد نکاح را به ثبت برسانند، سامانه میخک بوده که نه تنها در مورد عقد ازدواج بلکه در خصوص سایر اقداماتی که مرتبط با ایرانی های خارج از کشور می‌شود، انجام می‌گیرد.

در این صورت، کافیست زن و شوهر با سایت میخک مراجعه نموده و خدمات کنسولی از قبیل عقد ازدواج را در آن انجام دهند. هدف از مراجعه به سایت میخک آن است که زمان حضور زوجین برای مراجعه به سفارت ایران در کشور محل سکونت خود تعیین می‌شود.

بعد از مراجعه به سایت میخک، ارائه درخواست ازدواج به ثبت رسیده و با پرداخت هزینه‌های مربوطه، زمان حضور در کنسولگری به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

حال که با سایت اختصاصی خدمات کنسولگری ایرانیان خارج از کشور از جمله ثبت عقد ازدواج آشنا شدیم، لازم است که شرایط و نحوه انجام مراحل ثبت ازدواج زن و شوهری ایرانی در خارج از کشور نیز بررسی شود.

ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور چه شرایطی دارد؟

از آن جهت که ثبت کردن عقد ازدواج زن و مرد ایرانی در داخل کشور، شرایط به خصوصی دارد، افرادی که قصد ثبت ازدواج خود در خارج از کشور را داشته باشند نیز دارای شرایط قانونی بوده که در این بخش به بررسی شرایط مربوطه خواهیم پرداخت.

زن و مردی که می‌خواهند عقد ازدواج خود را به شکل رسمی در خارج از ایران به ثبت برسانند، باید درخواست خود را در سامانه میخک ثبت نموده و با تهیه مدارک مورد نیاز به کنسولگری مراجعه کنند.

اما ذکر این نکته ضروری است که در صورتی زوجین خارج از ایران می‌توانند برای ثبت درخواست ازدواج در سایت میخک اقدام کنند که یک سری شرایط قانونی در این زمینه وجود داشته باشد.

در همین راستا، شرایط لازم برای ثبت ازدواج اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور، عبارتند از:

  • جاری شدن عقد نکاح در مراکز اسلامی مورد قبول کنسولگری ایران
  • ارائه گواهی تشرف به دین اسلام
  • ثبت درخواست در سامانه میخک
  • ثبت کردن مدارک مورد نیاز در سامانه میخک
  • پرداخت هزینه‌های کنسولگری

عقد ازدواج بین ایرانیان چه در داخل کشور چه خارج از کشور باید بر اساس شرایط و تشریفات اسلامی باشد. در این صورت زوجین باید به به مراکزی برای عقد نکاح مراجعه کنند که اولا اسلامی بوده و ثانیا مراکز مربوطه مورد قبول کنسولگری باشد.

ارائه گواهی تشرف به اسلام نیز در مورد ازدواجی که بین زن یا مرد ایرانی مسلمان با زن یا مرد غیر مسلمان، صورت گرفته، لازم است که در مورد ثبت ازدواج ایرانی های خارج از کشور انجام شود.

علاوه بر این که زن و شوهر قبل از مراجعه حضوری به کنسولگری جهت ثبت ازدواج، باید ارائه درخواست در سامانه میخک انجام شده و مدارک لازم نیز در سامانه، بارگذاری شود.

ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور و مراحل آن

برای آن که زن و شوهر ایرانی خارج از کشور مشمول مجازات جرم عدم ثبت ازدواج قرار نگیرند، بایستی ثبت درخواست خود را به صورت رسمی انجام دهند. در بخش قبل شرایط مربوط به ازدواج ایرانی‌های مقیم کشورهای خارجی مورد بررسی قرار گرفت و حال در این بخش قصد داریم که مراحل ثبت این نوع ازدواج را بیان کنیم.

مراحلی که باید به منظور ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، انجام شود، به شرح زیر است:

  1. در مرحله نخست، متقاضیان ابتدا باید به سایت میخک مراجعه کنند و درخواست ازدواج را به ثبت برسانند. در صورتی که برای بار اول می‌باشد که به این سامانه وارد می‌شوید، باید به تشکیل حساب کاربری اقدام نمایید.
  2. در مرحله ایجاد حساب کاربری در سامانه میخک، لازم است که اطلاعات مورد نیاز را به درستی وارد کنید. اطلاعاتی از قبیل شماره ملی، نام و نام خانوادگی متقاضیان، آدرس ایمیل و سایر موارد مربوطه نیز در سامانه تکمیل شوند.
  3. بعد از آن که اطلاعات و مشخصات شما در سامانه میخک تکمیل شد، حال باید مجددا با رمز عبور تعیین شده وارد حساب کاربری خود شوید.
  4. در صورتی که به سامانه میخک وارد شدید، بخش های مختلفی برای شما نمایش داده می‌شود که برای ثبت درخواست ازدواج، باید گزینه سجلات را انتخاب نمایید.
  5. با کلیک کردن بر روی قسمت سجلات، گزینه درخواست ثبت ازدواج را باید انتخاب نمایید. در ستون مربوط به سجلات، بخش‌های دیگری چون ثبت طلاق نیز وجود دارد که با توجه به تقاضای متقاضیان، گزینه مربوطه تایید می‌گردد.
  6. با انتخاب گزینه مربوطه، وارد صفحه جدیدی شده که در آن لازم است تا اطلاعات مربوط به خود از قبیل مشخصات هویتی و همچنین اطلاعات محل اقامت و کشور محل سکونت را تکمیل نمایید.
  7. در مرحله بعدی از مراحل ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، بایستی اطلاعات همسر خود را به طور کامل و صحیح در سامانه وارد کنید.
  8. با رفتن به صفحه دیگری از سامانه، بایستی اطلاعاتی که مربوط به وقوع عقد می‌باشد، وارد شود. اطلاعاتی از قبیل تاریخ وقوع عقد ازدواج و محل آن و همچنین نمایندگی ایران در شهر مورد نظر را به شکل درستی، وارد می‌نمایید. قسمتی در این صفحه از سامانه میخک وجود دارد که مربوط به شروط ضمن عقد بوده و در صورتی که گزینه بله انتخاب شود، باید کلیه شروط مربوطه نوشته شود.
  9. با رفتن به مرحله بعدی، باید مدارک لازم را در سامانه بارگذاری کنید.
  10. در مرحله نهایی نیز که ثبت درخواست ازدواج در سامانه میخک با موفقیت انجام شود، کد رهگیری به شما داده می‌شود که برای مراحل بعدی ازدواج و یا زمان حضور شما در کنسولگری ممکن است که مورد استفاده قرار گیرد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور

نحوه ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور با مراجعه به وب سایت میخک آغاز شده و بعد از آن که فرآیند کلی ثبت در سامانه انجام شد، زمان حضور طرفین در کنسولگری تعیین می‌شود. در این صورت بایستی در زمان مقرر و به همراه داشتن مدارکی، به سفارت ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه نمایید.

کلیه مدارکی که در سامانه میخک بارگذاری شدند به همراه دیگر مدارک را آماده نمایید و در زمان حضور شما در سفارت خانه باید این مدارک کاملا آماده شوند. مدارک زیر به منظور ثبت ازدواج بین زن و مرد ایرانی مقیم خارج از کشور باید تهیه شوند:

  • اصل شناسنامه زن و شوهر
  • عکس جدید از زوجین به تعداد حداقل سه قطعه
  • ارائه گواهی نامه ازدواج که از مراکز اسلامی صادر شده است.
  • اصل گواهی محلی عقد زن و شوهر
  • ارائه گواهی بهداشت و سلامت زن و شوهر
  • گواهی پرداخت واریزی هزینه ثبت ازدواج در سامانه میخک

مراحل ثبت ازدواج ایرانیان

در زمان تعیین شده بعد از ثبت درخواست ازدواج در سامانه میخک، بایستی مدارک فوق را تهیه کنید و به کنسولگری مربوطه ارائه کنید. ایرانیان خارج از کشور برای عقد ازدواج باید تنها به مراکز اسلامی مورد تایید کنسولگری جهت جاری کردن عقد ازدواج، مراجعه نمایند.

در این صورت، لازم است که گواهی صادره از مراکز مزبور که عقد نکاح جاری شده است، به کنسولگری ایران برای ثبت ازدواج ارائه گردد. زن و شوهر ایرانی متقاضی ثبت ازدواج در خارج از کشور، باید گواهی بهداشت که دال بر تایید سلامت آن‌ها و نبود بیماری‌های مقاربتی باشد.

علاوه بر این که اصل شناسنامه زن و شوهر و سه قطعه عکس جدید از زوجین، ضروری است که تهیه شده و در زمان مناسب ارائه گردد.

مشاوره حقوقی نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

با وجود این که ثبت ازدواج برای زن و شوهر ایرانی در داخل کشور، مراحل مختلفی دارد، طبیعی است که ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز به منظور ثبت کردن عقد ازدواج خود آن هم در کشور خارجی لازم است که پروسه نسبتا طولانی را طی کنند.

در متن مقاله پیرامون شرایط ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور و همچنین مراحلی که زن و شوهر باید در این زمینه انجام دهند و مدارک لازم نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

ثبت ازدواج دو نفر ایرانی مقیم کشور خارجی از طریق سامانه میخک انجام شود و شیوه ارائه ثبت درخواست ازدواج نیز پرداخته شد.

حال اگر در رابطه با ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور و مقررات مربوطه باز هم به اطلاعات حقوقی بیشتری احتیاج دارید، کافیست از سامانه بنیاد وکلا، مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا