خانوادهفسخ نکاح

فسخ نکاح از طرف مرد و موارد آن

زمانی که زن و مردی با هم ازدواج کردند، اصل بر پابرجا بودن این عقد است و باید آن را صحیح تلقی نمود، اما وجود پاره ای موارد سبب می شود که عقد میان آنان منحل شود. فسخ نکاح از طرف مرد یکی از این موارد است.

بر اساس قانون مدنی یکی از مواردی که سبب انحلال عقد میان زن و مرد می شود، فسخ نکاح است که در واقع به علت عیوبی است که یا در زن وجود داشته و یا در مرد؛ به همین خاطر قانون مدنی مواردی که بر اساس آن زن یا مرد می تواند عقد را فسخ کند، بیان نموده است که صرفا بر اساس همین عیوب و مراجعه به دادگاه می توان عقد را فسخ کرد.

نوشته های مشابه

بر همین اساس در این مقاله فسخ نکاح از طرف مرد و موارد فسخ نکاح از طرف مرد به علت عیب زن را مورد بررسی قرار می دهیم. با وکیل خانواده بنیاد وکلا همراه باشید.

فسخ نکاح از طرف مرد

علاوه بر موارد فسخ نکاح از طرف زن، مجموعه ای از عیوب نیز سبب می شود تا مرد بتواند نکاح را فسخ کند.

ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی شرایط فسخ نکاح از طرف مرد را بر اساس عیوب زنان مطرح کرده است؛ یعنی در صورت وجود این عیوب، مرد می توان عقد نکاح را فسخ نماید.

مبنای برخورداری از حق فسخ برای مردان این است که اگر قبل از ازدواج عیبی در زن وجود داشته باشد و مرد از وجود این عیوب در زن مطلع نباشد، بتواند پس از عقد و به محض اطلاع از این عیوب، عقد را فسخ کند.

نکته مهم در مورد عیوب زن برای فسخ نکاح این است که این عیوب در صورتی موجب ایجاد حق فسخ برای مرد می شود که این عیب در حال عقد وجود داشته باشد؛ بنابراین، در صورتی که این عیب بعد از عقد بوجود بیاید مرد دیگر نمی تواند عقد را فسخ کند.

فسخ نکاح از طرف مرد

موارد فسخ نکاح از طرف مرد به علت عیب زن

ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی موارد فسخ نکاح از طرف مرد به علت عیوب زن را بیان کرده است که بر اساس آن و به نقل از مشاوره حقوقی ما عیوب زنان برای فسخ نکاح شامل موارد زیر است:

قَرَن

یک ناهنجاری در آلت تناسلی زن است که سبب می شود تا امکان انجام اعمال زناشوئی فراهم نباشد.

جُذام

یک ناراحتی پوستی است و به معنای خوره می باشد.

بَرَص

همان پیسی است که لکه های پوستی در فرد بوجود می آورد.

اِفضاء

به معنای یکی شدن مجرای واژن و مقعد یا واژن و مثانه.

و سایز موارد نظیر:

  • زمین گیری زن
  • نابینایی از هر دو چشم

همانطور که بیان شد، این عیوب تنها در صورتی حق فسخ برای مرد را به وجود می آورند که حین عقد موجود باشند؛ بنابراین، اگر این عیوب پس از عقد در زن بوجود بیاید، مرد نمی تواند عقد را فسخ کند. مشاوره حقوقی آنلاین ما خاطر نشان می‌کند در تشخیص این موارد زمانبندی اهمیت خاصی دارد.

موارد فسخ نکاح از طرف مرد

جنون

یکی دیگر از عیوبی که میان زن و مرد مشترک است، جنون می باشد؛ به عبارت دیگر، زمانی که یکی از زن یا مرد مجنون یا دیوانه بشود، طرف مقابل می تواند با استناد به جنون، عقد ازدواج را فسخ نماید اما تفاوتی که میان جنون زن و جنون مرد وجود دارد این است که جنون مرد در هر حال سبب ایجاد حق فسخ برای زن خواهد شد؛ چه این جنون قبل از عقد بوجود آمده باشد و چه بعد از ازدواج مرد دیوانه بشود.

منتها، جنون در زن تنها موقعی سبب ایجاد حق فسخ برای مرد می شود که زن حین عقد مجنون باشد و جنون بعد از عقد سبب ایجاد حق فسخ برای مردان نمی شود.

از آن جایی که فرض بر درمان نشدن یا سختی درمان این بیماری ها است، در این صورت اگر این بیماری ها درمان بشوند، به نظر می رسد که فسخ مبنای خود را از دست بدهد.

در صورت نیاز به اقدام فوری همین حالا به صورت تماس با وکیل تلفنی به متخصصین ما متصل شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا