خانوادهمهریه

مطالبه مهریه از مادر شوهر

گاهی برخی خانم ها به منظور اطمینان بیشتر از خانواده شوهر می‌خواهند که آن‌ها در عقدنامه خود را ضامن تعهدات شوهر از جمله مهریه معرفی کنند و این سند که جزء اسناد رسمی است قابل اجرا در خصوص افرادی است که ضامن شده‌اند.

ضامن می‌تواند هر شخصی اعم از مادر شوهر و افراد دیگری باشد. در ادامه با موضوع شرایط مطالبه مهریه از مادر شوهر با این نوشتار از سایت حقوقی بنیاد وکلا همراه باشید.

نوشته های مشابه

نحوه مطالبه مهریه از مادر شوهر

برای مطالبه مهریه از مادر شوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به درخواست مهریه اقدام کرد.

شایان ذکر است زن برای درخواست مهریه کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

آیا در صورت فوت مادر شوهری که ضامن مهریه شده است ضمانت او منتفی می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت در صورت فوت مادر شوهر، بدهی از ارث او برداشته می‌شود.

عدم پرداخت مهریه از سوی مادر شوهر

با درخواست مهریه از مادر همسر و عدم پرداخت مهریه و همچنین عدم اثبات اعسار از طرف وی، زن می‌تواند بر اساس ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را تقاضا کند.

اما توجه به این نکته ضروری است که دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار  که در اینجا شوهر است به دادگاه خانواده مطرح شود و نیاز نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن (مادر شوهر) اقدام کرد.

در صورت مطالبه مهریه از مادر شوهر و پرداخت مهریه توسط وی، شوهر نسبت به ضامن مسئولیت دارد و مدیون می‌شود و ضامن در صورتی که با رضایت شوهر، مهریه را ضمانت کرده و بپردازد، می‌تواند برای وصول مبلغی که پرداخت کرده ، به شوهر یا بدهکار اصلی مراجعه کند.

اما اگر ضمانت پرداخت مهریه توسط ضامن بدون اجازه شوهر باشد که در واقع متعهد و بدهکار اصلی است، ضامن پس از پرداخت بدهی نمی‌تواند به شوهر، مراجعه کند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا