الزام به تمکینخانواده

عواقب ترک منزل توسط زن

مطابق قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند، سکونت داشته باشد؛ البته مواردی در نظر گرفته شده که در این موارد زن می‎تواند بدون کسب اجازه شوهر، منزل را ترک کند، بدون این که مورد اتهام عدم تمکین قرار گیرد.

ترک منزل توسط زن، یکی از رایج ترین موارد عدم تمکین است. به همین مناسبت، در ادامه این مقاله از سایت حقوقی بنیاد وکلا قصد داریم با کمک وکیل به بررسی این سوال بپردازیم که ترک کردن منزل مشترک توسط زوجه چیست و عواقب و پیامدهای ترک منزل توسط زوجه کدامند.

ترک کردن منزل توسط زن

بر اساس قانون مدنی زن مکلف شده است تا در مقابل شوهر از وی تمکین نماید که البته در قبال تمکین از شوهر، استحقاق دریافت نفقه را خواهد داشت.

تمکین عام از شوهر به معنای آن است که زن باید در امور کلی زندگی خانوادگی از شوهر خود تبعیت نموده و تمکین خاص نیز ناظر بر روابط زناشویی میان زوجین است.

با تعریف ارائه شده از تمکین عام و خاص، یکی از مهم ترین مصادیق تمکین زن از شوهر را می توان تحت عنوان لزوم سکونت زن در محل اقامت زوج دانست که بر اساس آن، اصولا زن باید در همان منزلی که شوهر تدارک دیده است سکونت کند و بدون اجازه یا رضایت وی از منزل خارج نشود.

عواقب ترک منزل توسط زن

لذا در مواردی که زن بدون توجه به وظیفه قانونی خود منزل مشترک را ترک نموده و بدون اینکه یکی از موارد موجه عدم تمکین زن وجود داشته باشد، در محلی غیر از محل اقامت شوهرش سکونت کند، می توان از ترک خانه یا ترک منزل توسط زوجه سخن گفت که آثار حقوقی و احکام خاصی را در روابط میان زوجین ایجاد می کند و در مقاله ترک منزل توسط مرد نیز به جنبه های حقوقی آن برای آقایان نیز پرداخته شده است.

البته شما می‌توانید برای دریافت جزئیات بیشتر با وکیل تلفنی نیز گفتگو نمایید.

پیامدهای ترک منزل توسط زوجه چیست؟

ترک منزل توسط زن مفهومی حقوقی است که آثار و پیامدهای خاصی را برای خانم ها به وجود می آورد. به همین مناسبت در این قسمت قصد داریم با عنایت به قوانین مختلف از جمله قانون مدنی، عواقب و پیامدهای ترک منزل توسط زن را مورد تحلیل قرار بدهیم:

  • اولین و مهم ترین پیامد و عواقبی که ترک منزل از طرف زن ایجاد می کند، آن است که به سبب ایجاد عدم تمکین از سوی زن، حق مطالبه نفقه توسط زن از بین می رود و مرد دیگر الزامی بابت پرداخت نفقه به زوجه نخواهد داشت؛ البته ترک منزل از سوی زن حتما باید به اثبات رسیده باشد که استفاده از اظهارنامه ترک منزل در این خصوص کاربرد خواهد داشت.
  • دومین پیامد و اثری که ترک کردن خانه توسط زوجه به همراه می آورد، آن است که اگر زوج بخواهد برای طلاق اقدام کند و عدم تمکین یا ترک منزل توسط زن به اثبات رسیده باشد، دیگر حکم به تقسیم اموال و دارایی های مرد صادر نخواهد شد.
  • سومین اثر و پیامد مربوط به ترک کردن خانه نیز در خصوص امکان ازدواج مجدد مرد می باشد.

به این معنا که اگر ترک منزل توسط زن که مصداق بارزی از عدم تمکین محسوب می شود در دادگاه به اثبات برسد، مرد می تواند به دلیل عسر و حرج ناشی از تجرد، در دادگاه با تنظیم دادخواست، اجازه ازدواج مجدد نماید.

پیامدهای ترک منزل توسط زوجه

در این صورت، دادگاه ممکن است که اجازه ازدواج مجدد بدهد و با این حکم، مرد می تواند نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند.

همچنین این سوال از مشاوره حقوقی ما نیز مطرح می شود که آیا ترک منزل توسط زوجه حکم جزایی به همراه خواهد داشت یا خیر؟ به این معنا که آیا ترک کردن خانه توسط زن جرم می باشد و زن را می توان به جرم ترک نمودن منزل تحت تعقیب کیفری قرار داد؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت ترک کردن خانه توسط زن جرم تلقی نمی شود.

لذا اگر چه ترک کردن خانه آثار حقوقی همچون نشوز زوجه و محرومیت از دریافت نفقه به وجود آورده و به مرد اجازه ازدواج مجدد می دهد، اما مرد نمی تواند زن را به جرم ترک کردن منزل مجازات کند.

برای سهولت دسترسی به متخصصین می‌توانید مشاوره حقوقی آنلاین دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا