وصول مطالبات

شرایط مورد نیاز برای زندانی شدن بدهکاران مالی

اصولا در امور حقوقی بر خلاف امور کیفری چیزی به نام مجازات نداریم و حبس و زندانی کردن فقط برای تحت فشار قرار دادن بدهکار برای پرداخت بدهی‌اش است؛ بنابراین هدف اصلی در امور حقوقی مطالبه و پرداخت دین است و نه کیفر و مجازات مدیون.

بنابراین در رابطه با بدهکاران مالی، مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، در ابتدا فرصت لازم به بدهکار، داده می‌شود تا با معرفی مال، دین خود را ادا کند ولی در صورتی‌که علی‌رغم دادن فرصت به وی، اقدام به پرداخت دین خود نکند، می‌توان نسبت به گرفتن حکم جلب وی اقدام کرد.

در این نوشتار از به بررسی شرایط زندان بدهکاران مالی می‌پردازیم.

در چه صورت بدهکار مالی زندانی می‌شود؟

بنا به مواد ۱ تا ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی شرایط زندان بدهکاران مالی به این صورت است:

هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند چنانچه بدهی، مالی معین از قبیل ماشین، خانه و… باشد آن مال اخذ و به طلبکار تسلیم می‌شود.

توقیف اموال در صورتی که اخذ آن ممکن نباشد یا بدهی از نوع مال معین نباشد، با رعایت مستثنیات دین و مطابق قانون اجرای احکام مدنی و سایر مقررات مربوط، اموال بدهکار توقیف و از محل آن حسب مورد بدهی یا مثل یا قیمت آن پرداخت می‌شود.

گرفتن حکم جلب بدهکار توسط طلبکار، چنانچه پرداخت دین از طریق موارد بالا ممکن نباشد، بدهکار به تقاضا طلبکار تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته‌ شدن ادعا اعسار او یا جلب رضایت طلبکار، زندانی می‌شود.

شرایط زندان بدهکاران مالی

بدهکار مالی برای اینکه زندانی نشود چه راهی دارد؟

  • معرفی اموال خود جهت ادای دین
  • جلب رضایت طلبکار
  • اقامه دعوای اعسار تا سی روز پس از ابلاغ اجراییه حکم

آیا زندانی شدن فرد بدهکار موجب کسر بدهی می‌شود؟

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آید که آیا در صورت زندانی شدن فرد بدهکار، بدهی او منتفی می‌شود یا ماندن او در زندان از مبلغ بدهی او کسر می‌کند؟

پاسخ این است که زندان، صرفا اهرم فشاری است برای بدهکار تا از این طریق دین خود را ادا کند؛ بنابراین ربطی به مبلغ دین ندارد و تا زمانی‌که مالی معرفی یا رضایت طلبکار را جلب نکند و یا اعسار و ناتوانی خود را به دادگاه به اثبات نرساند در زندان باقی خواهد ماند.

اگر پس از خواندن این مقاله هنوز هم ابهاماتی درمورد این موضوع حقوقی دارید، میتوانید از قسمت جست‌و‌جوی وکیل، پس از انتخاب وکیل مورد نظر مشاوره یا خدمت حقوقی مورد نظرتان را دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا