دادسراکیفری (جرائم)

شکایت از پلاک خودرو

حتما تاکنون عبارت «استعلام پلاک خودرو» به گوشتان خورده و حتی شاید به اهمیت آن در مراحل تعویض پلاک و خرید خودرو پی بردهاید. اما سوال اصلی اینجاست که به راستی پیگیری پلاک خودرو چه لزومی داشته و اهمال آن چه عواقبی برای خریدار خودرو به همراه دارد؟ در این مقاله برایتان شکایت از پلاک خودرو را توضیح میدهیم.

سوال بسیاری از هموطنان ما نحوه استعلام پلاک خودرو است. چیزی که با یک سرچ ساده در موتورهای جستجو با نتایج متعددی روبرو میشوید که عنوان همه استعلام پلاک خودرو است اما هیچ کدام از این صفحات آنچه را که میخواهید به شما نمیدهند.

نوشته های مشابه

اینکه تنها با چند کلیک قادر به پیگیری وضعیت پلاک خودرو هستید، فقط در مورد پلاکهای فک شده صادق است که با کدملی قابل پیگیری است نه استعلام وضعیت پلاک خودرو. ما در ادامه تقاوت این موارد و نحوه دسترسی به آنها را توضیح میدهیم.

__tel_banner

چه زمانی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟

استعلام پلاک خودرو یکی از قواعد اصلی عقد قراردادهای خرید و فروش خودرو بوده و چشمپوشی از آن میتواند عواقب قضایی جبرانناپذیری را برای خریدار به همراه داشته باشد. اما چه زمانی به استعلام پلاک خودرو نیاز داریم؟

  • زمانی که میخواهیم برای خرید خودرو مبایعهنامه امضا کنیم و به فروشنده بیعانه بدهیم. قبل از اینکه به فروشنده بیعانه بدهید حتما پیگیر وضعیت پلاک خودرو باشد تا مبادا خودرو سرقتی نباشد.
  • زمانی که خودرو را به صورت وکالتی خرید میکنید. اگرچه ما توصیه میکنیم که هرگز خودرو را به صورت  وکالتی خریداری نکنید اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار هستید، حتما قبل از دریافت وکالت نسبت به استعلام پلاک خودرو اقدام کنید.

تنها راه برای استعلام پلاک خودرو و اطمینان از سرقتی نبودن خودرو، تماس با پلیس ۱۱۰ است. اما برای دریافت سایر اطلاعات مثل بدهی عوارض شهرداری و خلافی خودرو باید به ترتیب به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری و دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اگرچه روشهای آنلاین و پیامکی برای دریافت خلافی خودرو هم وجود دارد اما متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روشها بهروز نیستند و مربوط به ۱۰ روز قبل میشود. بنابراین برای دریافت آخرین وضعیت خلافی خودرو راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ندارید.

فک پلاک خودرو چیست؟

یکی دیگر از مباحث مهم تنظیم سند و عقد قرارداد خریدوفروش خودرو فک پلاک است که پس از استعلام پلاک خودرو میبایست صورت پذیرد. اما فک پلاک خودرو چیست؟ فک پلاک به مرحلهای از تعویض پلاک گفته میشود که طی آن پلاک سابق خودرو از اتومبیل مورد معامله برداشته میشود و امکان الحاق پلاک جدید برای خودرو به وجود میآید.

__online_banner

پیگیری وضعیت پلاک فک شده

این موضوع بیشتر برای افرادی ضرورت دارد که خودرو خود را به صورت وکالتی میفروشند. در صورتی که خودرویی را به صورت وکالتی فروختهاید حتما وضعیت پلاک را پیگیری کنید تا از فک پلاک مطمئن شوید. در غیر اینصورت در صورتی که خریدار بدون فک پلاک نسبت به انجام جرمی اقدام کند از لحاظ قانونی شما درگیر هستید.

برای پیگیری وضعیت پلاک باید وارد وبسایت راهور شده و سپس در صفحه مربوط به پیگیری وضعیت پلاک خودرو، شماره ملی خود یا صاحب فعلی خودرو را وارد کنید. پس از انجام این کار و وارد کردن کد امنیتی وبسایت، تنها کافی است که گزینه جستوجو را انتخاب کرده و منتظر ارائه نتایج از سوی راهور ناجا باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا